Maak me zorgen

Beste,

Onze baby 9 wkn. Echter maken wij ons zorgen omdat ze al afgelopen 3 dagen niet heeft gepoept. Het helpen dmv thermometer helpt niet meer. Ze plast wel maar toch maken wij ons zorgen. Kan het ook zijn dat ze dan hierdoor minder drinkt dan normaal? Hopelijk hebben jullie nog een paar tips.
Mvg bezorgde ouders.

Is het helpen door middel van een thermometer niet schadelijk? De onze had een te klein gaatje, maar perste gewoon heel hard. Ze kon 2 meter ver poepen!
Bij helemaal stoppen met poepen beter even langs de huisarts.

Krijgt ze borstvoeding, of flesvoeding? Bij borstvoeding kunnen ze soms ineens wel 1,5 week niet poepen. Dan nemen ze echt alle voedingsstoffen op.
En heeft ze er veel last van? In ieder geval is een thermometer niet hiervoor bedoeld. Het kan soms helpen om het op gang te krijgen, maar als het niet werkt, moet je het ook niet meer proberen, het kan inderdaad schade veroorzaken. Helpt een warm badje, fietsen met de beentjes, wat steviger aaien over haar buikje?

Ja hoor! Dan drinken ze minder. Hier ook ervaring mee. Wat wij preventief deden: elke fles 10cc water extra. Dat werkte redelijk. Daarnaast gaven we op een gegeven probiotica, dat werkte ook echt goed sindsdien geen heftige verstoppingen meer gehad..
Op het moment van verstopping: het buikje zachtjes masseren, iets onder het naveltje met de klok mee.. en regelmatig ff met de thermometer voorzichtig stimuleren evt met n beetje (kokos) olie of vaseline.
Voor borstgevoede kids is 3 dagen niet poepen overigens heel normaal..

Bij bv kindjes heel normaal! Bij flesvoeding weet ik niet zo goed wat gewoon is. Maar let inderdaad op met de thermometer, daar kan je ook echt wel kwaad mee doen. Die is bedoelt om er recht in te gaan en de temperatuur op te meten, niet om eventueel een beetje te peuren om poep los te maken :) zeg niet dat je dit doet natuurlijk maar deze tip is niet geheel onschuldig ;) 

Bij bv is tot 10 dagen niet poepen heel normaal. Ons zoontje is nu 12 weken en slaat ook vaak een paar dagen over en dan ineens heel veel. Hij krijgt flesvoeding en heeft er geen last van dat hij niet dagelijks poept. Hij drinkt er ook niet minder door, bijna alle flessen gaan tot de laatste druppel leeg.

Als je kleintje er last van heeft kan je de huisarts vragen, maar als dat niet het geval is zou ik me er niet te druk over maken. De darmen zijn nog volop in ontwikkeling

Terug
Bovenaan