Maakt de leeftijd van de man uit?

A

Anoniem

Guest
Hoi meiden,

Moet eigenlijk morgen ongi worden maar het is vandaag al raak, helaas.....
Ben nu 3 maanden aan het klussen maar het is nog niet gelukt. En nu zal ik wel heeeeeeel ongeduldig klinken maar vindt het erg jammer.
Bij een heleboel van mijn vriendinnen was het bij wijze van spreken al na 1 keer raak, vandaar.

Nu ben ik zelf 29 en mijn partner is 40. Worden mannen naarmate ze ouder worden ook minder vruchtbaar weten jullie dat? Hij heeft wel 2 kinderen uit een eerdere relatie maar die zijn al 15 jaar oud!

Liefs,
Camel

Hoi Camel

Ik heb het hier toevallig pas met mijn ha over gehad.
Mijn man is bijna  30 en ik 22, dus ik wilde het ook graag weten..
Volgens hem blijft een man altijd vruchtbaar, en wordt het niet gauw
minder... Is goed om te weten dacht ik??

Liefs Annet

Mijn man is pas gestopt met roken, maar hij heeft dus al langer gerookt dan dat ik aan de pil zat! Al een jaar of 14. Hoop dat dat geen effect heeft op zijn zwemmers...
Groetjes!

hoi camel,
mannen blyven volgens my idd véél langer vruchtbaar dan vrouwen,
ik dacht wel tot hun zestigste ..
maar las ook ergens dat er meer vrouwen zwanger raakten in de winterperiode,niet
omdat ze dan meer 'vroeg onder de wol'kruipen en (lekker klussen..)
maar omdat mannelyk zaad betere prestaties geeft als het koud word bewaard,
dus mannen moeten kou lyden,
en  annet,
30 is nog niet oud hoor!!
he esther,myn broers' zaad is getest ivm het niet zwanger raken van zyn vriendin,
en bleek zo goed dat het geschikt zou zyn als donorzaad(hy trots)
en hy had wel zeker 15 jaar gerookt,
ze zyn trouwens nu nét zwanger,uitgerekend voor juni,
wat by my hielp met zwanger worden was vooral het vryen
in de laatste week voor je ongesteldheid,
maar succes en ikvoor jullie
anne

Hoi Camel,

Toen wij voor de eerste gingen was ik 28 en mijn man 37. Het duurde 11 maanden voordat het de eerste keer raak was. Helaas ging dat mis, maar 4 maanden later was ik weer zwanger van onze zoon. Voor deze poging hield ik rekening met een lange wachtperiode. Manlief in inmiddels 41, en ik ben 32. Maar met 3 maanden was het gepiept! Helaas ging het ook nu weer mis. Maar we zijn nu 6 maanden verder, en ik ben 7 weken zwanger. Leeftijd hoeft dus volgens mij niet veel uit te maken. We waren nu veel sneller zwanger als de eerste keer. En we zijn toch 4 jaar verder!

Ik hoop dat het bij jullie ook snel gaat lukken!
Groetjes, Kat

Wat ik van de gynaecoloog heb begrepen is dat de kwaliteit van het sperma minder wordt, naarmate de man ouder wordt. Daarnaast is het ook zo dat als de man ouder is, dat dan de kans op aangeboren afwijkingen (Down bijvoorbeeld) ook groter is. Wist ik dus niet. Ik dacht altijd dat dat alleen samenhing met de leeftijd van de vrouw maar dat is dus niet waar. Hier wil ik niemand bang mee maken, maar misschien is het wel een reden om  toch mee te doen met zo'n triple-test (nekplooimeting e.d.)  als je in verwachting bent, ook al ben je zelf nog "jong".
Roken heeft ook een slechte invloed op het zaad maar dat weet iedereen denk ik wel. Tuurlijk zijn er genoeg mannen die weet ik het hoeveel jaar gerookt hebben en gewoon kinderen verwekken, maar juist als de kwaliteit van je sperma niet optimaal is, kan stoppen met roken toch een van de oplossigen zijn.

Groetjes Saskia

Terug
Bovenaan