Maartje

Hoi Maartje,

Afgelopen woensdag heb ik een kijkoperatie gehad en is bij mij endometriose ontdekt. Nou zag ik in de lijst dat dat ook bij jou is geconstateerd. Wat waren bij jou de volgende stappen na deze kijkoperatie? Ik heb begin december het nagesprek met de gynaecoloog en ben zeer benieuwd wat me te wachten staat. Ik hoop wat van je te horen!

Groetjes Ankie.

hoi ankie,
ik reageer ook maar even watn bij mij is in dec. 2003 ook endom. geconstateerd. Het is volgens mij best verschillend hoe t verder gaat. Ze vertelden mij dat t in verschillende fases kan zijn, ik had fase 2 (gaat tot 4, wat dan t zwaarst is) maar ze noemden het bij mij al: fikse endometriose. ik denk dat t vaak wel minder erg is...
ik kreeg de keuze meteen voor ivf te gaan of een operatie te doen. ik heb voor t laatste gekozen: een operatie en daarna een kuur (3 maanden cyclus stilzetten) om de endometriose ' rustig' te houden. NU mag ik t een jaar zonder medicijnen proberen en zit ik in de vijfde maand van dat jaar. Het is niet niks allemaal, maar schrik niet; t kan ook heel anders zijn. IK ken iemand die alleen een kuur heeft gehad en daarna meteen zwanger was. Het is dus voor iedereen verschillend. En ik ben al 33 dus heeft t zich lang ' op kunnen hopen'. Ga maar uit van het beste. Ik vind dat t gesprek nog lang duurt: pas in december! maak je dus niet te druk, ik hoop dat er nog wat meiden met positievere verhalen reageren, maar ik wilde t je niet onthouden...hebben ze trouwens na de kijkoperatie verder niks gezegd? ook niet iets over die fases?
heel veel sterkte en succes, lis

Hoi lis,

Bedankt voor je reactie! Ze hebben inderdaad wel gezegd dat het bij mij in beperkte mate aanwezig is en dat er niet perse iets aan gedaan hoeft te worden. Over fases hebben ze niets gezegd. Waarschijnlijk krijg ik tijdens het gesprek te horen dat we het eerst nog maar eens een half jaar op eigen kracht moeten proberen. Na 2 jaar proberen lijkt me dit echter nogal zinloos... pfff dat wachten valt niet mee elke keer:)maar daar zal jij ook alles van weten! En dan elke maand weer die teleurstelling! Maar goed, we houden de moed erin he? Zet 'm op!

Liefs Ankie

misschien een stomme vraag maaar ik vraag me af wat endometriose betekent ik las het ook bij wat je voor me schreef maar ik wist echt niet wat dat betekende(sorry). Dus vandaar mijn vraag.
X niem

Tja, het is inderdaad weer zo'n heerlijke medische term:)
Wat ik ervan begrepen heb is dat er behalve in de baarmoeder zelf, ook baarmoederslijmvlies op andere plekken in de buikholte zit. Dit "verdwaalde" slijmvlies reageert net als het slijmvlies in de baarmoeder op de hormoonwisselingen in je lichaam tijdens de cyclus. Er zijn verschillende fases, van beperkt to zeer ernstig zal ik maar zeggen. Hoe erger de endometriose is, hoe meer deze invloed heeft op je vruchtbaarheid. Het kan uiteindelijk zelfs leiden tot onvruchtbaarheid. Verder heeft endometriose als nare bijwerking dat het zeer pijnlijk kan zijn tijdens en rondom de menstruatie. Endometriose is bij ergere mate (tijdelijk)operatief weg te halen of te beïnvloeden dmv hormonen. Het is chronisch dus komt wel weer terug. Tijdens de zwangerschap en de overgang heb je er geen last van. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is zo.
Ik weet nog niet precies wat ze bij mij hebben gezien maar wel dat het meeviel. begin december hoor ik meer tijdens het nagesprek, ben zeer benieuwd. Vooral naar wat er nu op de planning staat!

Groetjes Ankie

he ankie,
fijn dat t niet al te erg is. kan me wel voorstellen dat t lang duurt; weet er alles van ja. misschien bij jou ook alleen een kuur? nou ja, afwachten maar he? ik ben benieuwd.
voor niem: endometriose is als er slijm uit de baarmoeder buiten de baarmoeder komt. daardoor kunnen er verschillende organen aan elkaar kleven. ook kunnen er cystes ontstaan. de precieze logica ontgaat mij, maar ik durf niet goed dingen erover op te zoeken...er kunnen zoveel verschillende nivo's zijn dat mijn gyn t ook niet verstandig vond om te veel op internet te kijken maar je kan op allerlei sites meer info vinden...groet, lis

Terug
Bovenaan