Maat kleding uitgerekend Mei

Ik ben zwanger van mijn eerste en heb echt geen benul van kleding maten.. ik heb net mijn kast ingeruimd en alle maatjes zijn zowat groot<br />Als ik 2 mei uitgerekend ben, hoeveel raden jullie dan aan in maat 50 en 56? En hoeveel daarvan korte mouw en hoeveel lange mouw?<br />Het is allemaal globaal natuurlijk maar richtlijnen zouden fijn zijn!<br />
 
Ik heb zelf tussen de 6-8 setjes kleertjes bij maat 50 en 56. Rompers heb ik korte en lange mouw omdat onze baby binnen nu en 4w geboren wordt (en het officieel nog winter is).

Rond de zomer zou ik eerder overwegend korte mouw rompertjes kiezen en misschien 1 of 2 met lange mouwen. En qua kleding helft lange mouw en helft korte mouw.
Kies bijv ook een setje uit met shirtje, broekje en vestje. Dan kun je altijd een laagje aan of uit doen bij de kleine afhankelijk van de temperatuur.

En nog een tip: koop overslag rompertjes of shirtjes, dat is iets gemakkelijker met aan- en uitkleden? deze verkopen ze gewoon bij zeeman, wibra, hema of prenatal bijv.

Maat voering is trouwens gebaseerd op de lengte vd baby, meer dan op het gewicht (heb ik me laten vertellen).
Ik hoop dat je hier wat aan hebt???
 
De maat ligt heel erg aan hoe groot je kindje is. Mijn dochters wogen 4465 en 3995 gram bij geboorte, dus waren best groot en hebben maat 50 niet aangehad. Ik heb het ook nooit gekocht. Maat 56 konden ze direct aan, de mouwen 1x omgeslagen. Maar andere kindjes dragen maat 50 wel wekenlang. Dat weet je niet van tevoren.

Met maat 56 deed ik zo'n 2 maanden, maar ook dat is per kind verschillend. Ik raad je aan sowieso veel lange mouwen en lange broekjes te kopen
Één van m'n dochters is geboren in juli maar alsnog deed ik bijna altijd lange mouwen aan. Korte mouwen draagt een newborn bijna nooit. Pas vanaf 2 a 3 maanden wat meer. Tot die tijd houden ze zichzelf nog niet goed warm, dus lange mouwen.
En als het een dagje echt heeeeel warm was, dan lag ze vaak gewoon in de romper. Al die schattige jurkjes en shirtjes zijn zooooo leuk maar echt gepruts, een baby wordt absoluut niet blij van aan- en uitkleden.
Rompers zou ik sowieso allemaal korte mouw of mouwloos doen, gepruts met lange mouwen rompers vond ik vreselijk! En juist in de zomermaanden is een korte mouwen romper ideaal want als het dan echt warm is, kan ze dus makkelijk in de romper liggen.

Koop sowieso echt niet teveel, hoe verleidelijk ook. Maat 50 t/m 74 groeien ze zooo snel uit. Pas vanaf maat 80 gaan ze wat langer met kleertjes doen :) Geniet van alle voorbereidingen!
 
In het begin gebruik je, ook in de zomer, zeker in de kraamweek lange mouwen omdat het kindje zich nog niet warm kan houden. Rond mei kan het warm zijn maar ook kouder, lastig inschatten.

Ik ben vorig jaar augustus bevallen en had zeker 6/7 setjes maat 50 en 56 en 7 lange mouwen rompers. Ik had zelfs een aantal korte mouwen rompers, maar die heb ik nauwelijks gebruikt ? Dus rompers met lange mouwen zou ik je willen aanraden en dan eventueel 2 korte mouwen, mocht je bijvoorbeeld: romper korte mouw, shirtje + vestje willen. Drie laagjes over de armen kan die periode (te) warm zijn denk ik.Mijn dochtertje droeg vaak een lange mouwen romper met daarover heen een vestje en broekje óf een leuk boxpakje.
Rompers met lange mouwen kun je ook gebruiken als shirt met alleen een broekje mocht het te warm zijn om twee laagjes aan te doen, ideaal (maar dat is in het begin zeker niet het geval hoor!)
Enehh, het trucje met lange mouwen rompers is gewoon om het mouwtje bij het polsje vast te houden met je ene hand zodat je met de andere hand gemakkelijk bijv. het vestje eroverheen aan kan trekken zodat het niet opkrult. Hou zelf ook met mijn hand mijn (lange mouwen) shirt vast als ik er bijvoorbeeld een vest overaan trek. ?

Mijn dochter paste (ookal was ze 50 cm en 3700 gram bij de geboorte) maarliefst 8 weken in maat 50, ookal groeide ze als kool, (merken zoals Prenatal vallen qua vestjes en broekjes écht ruim vind ik, Hema broekjes trouwens ook, zeker bij een smalle baby) dus ik heb zelfs nog maat 50 bijgekocht!

Sowieso ging ik na de bevalling nog los online? omdat we het geslacht niet wisten, dus we hadden allemaal neutrale kleurtjes☺️.

Veel succes en plezier met shoppen!

 
Mijn eerste jongen heeft een maand 50 gedragen en daarna 56. Mijn tweede jongen is nu 4 weken en groeit al bijna uit 56. Daarnaast hangt het ook af van hoe kledingsetje geknipt is. Prenatal is meestal smal en hema lekker ruim. Maar ik had ook twee pakjes van de Hema. Precies hetzelfde maatje en model. Het ene paste hij al na een week niet en het andere draagt hij nu nog. Ik heb veel setjes, ook tweedehands gekregen. Dus vraag even in je omgeving of iemand nog wat rompertjes heeft liggen. Meestal krijg je dat op het allerlaatst ook vanzelf. Ik vind het wel makkelijk die extra setjes. Je wast al zoveel! Ze spugen wat af en er lekt wel eens wat, dus je wisselt wel 2/3 keer per dag van kleding. Ideaal vind ik kleding met voetjes eraan. Maar als je baby lang is zoals die van mij groeien ze er ook weer snel uit.
 
Mijn dochter was bijna een maand te vroeg maar woog evengoed 3450 gr. Ze droeg maat 50 maar een week. 56 wel 6 weken aan gehad. Eigenlijk droeg ze alles tot 74/80 maar vrij kort. Dus ik kocht van elke maat maximaal 7 setjes. In het begin waste ik erg veel, ivm die newborn poep die regelmatig alle kanten op spoot en de reflux ? 
Er zijn mensen die bij elke keer kotsen direct andere kleertjes aantrekken. Wij zijn daar al snel mee gestopt. Want ze had een hekel aan omkleden. Dus wij hebben ladingen hydrofielen gebruikt als kotsslab. 
En onze dochter had ondanks temperaturen van 25+ graden veel moeite met warm blijven. Zomerse setjes konden pas vanaf 6 weken ofzo. Dus in maat 50 hoef je geen korte broekjes of mouwtjes te kopen in mijn ervaring. Wij hadden altijd korte mouwen overslagromper, katoenen shirtje of boxpakje en een vestje. En dan nog in een wikkeldoek, en als ze sliep een mutsje en voorverwarmen met kruik. Ze is ook uit mei. 
Je kan altijd een setje of 6 kopen en als je het gevoel hebt dat het te weinig is tzt, dan meer bijbestellen, of iemand even gauw naar de hema sturen ofzo. Tweedehands pakketten zijn ook fijn, omdat het maar zo kort gedragen wordt. Ik vond de wat mooiere merkkleertjes pas de moeite waard toen ze minstens een maand of 3 per maat ging doen. En dan ook niet alles en veel uitverkoop. 
 
 
Thanks allemaal! Rompers heb ik al echt zat, maar ik ga nog eventjes kijken voor 2 pakjes extra van maat 50 en 56. En nog even vestjes inslaan!
 
Wij hebben een dochtertje van januari en bijna geen rompers met lange mouwen gebruikt. Wat een ramp 2x lange mouwen over elkaar.... Ze vond omkleden helemaal niet leuk, dus dat hielp ook niet. En ligt misschien ook aan de kleding die er over heen gaat, hoe strak dat zit. Wat betreft vestjes: ik zou niet te veel met capuchon aanschaffen. Is nl niet altijd handig als ze liggen.
 
Terug
Bovenaan