Maat wiegje en matras: HELP!

A

Anoniem

Guest
Jullie advies gevraagd:

Ik kan een héél mooi wiegje kopen van Amerikaanse makelij.

De diepte van de "bak" is echter niet de voorgeschreven 30 cm, maar ruim 27 cm. Hierin ligt een matrasje van 5 cm hoog, ipv de voorgeschreven 8 cm hoog. De hoogte van de top van het matrasje tot aan de rand is dus wel volgens de norm, maar de hoogte van het matrasje zelf niet.

De kwaliteit van wieg én matrasje zijn hoogstaand en volgens Amerikaanse normen gefabriceerd. Maar ik verkeer nu in een ernstig dilemma:

1) Kan ik toe met de wieg  in combinatie met  het matrasje van 5 cm hoog, of:
2) Kan ik er een matrasje van 8 cm hoog in leggen, maar dan is de hoogte van matras tot rand 3 cm minder dan de norm, of:
3) Moet ik het hele wiegje (helaas!!) vergeten?

Wie weet raad?

Bij voorbaat dank!

Hai Ayleen,

Advies kan ik je niet echt geven. Ik heb zelf ook een beetje dit "probleem".  Ik ga het wiegje gebruiken waar ik zelf in heb gelegen. Ik moet echt het matrasje vervangen, want die oude van mij kan echt niet meer. Maar mijn  bak hoogte  zit ook net 2,5 cm onder de norm. Met de eis van een matrasje van 8 cm wordt die  hoogte nog minder. Ik ben dus juist op zoek naar een matrasje van ongeveer 5 cm. In een campingbedje zit volgens mij ook geen matras van 8 cm hoog en hoe lang ligt een kindje nou in een wieg. Wat er ook gebeurt, het wiegje ga ik gewoon gebruiken. Ik heb er ook in gelegen tot ongeveer 5 maanden geloof ik, op een matrasje van 3 cm. Toen werd ik te zwaar voor de bodem die er op dat moment in zat!!!  Ha ha! We moeten het wiegje nog opknappen dus  die bodem zullen we maar wat extra versterken!!

Groetjes
Wilma
25 wk en 2 dgn

Ha Wilma,

Dank voor je reactie.

Tsja, lastig hè, in hoeverre moet je je nu strikt aan al die maten en normen houden....?

Succes, en fijne zwangerschap!

Hoi,

Volgens mij zijn die veiligheidsadviezen vooral voor een ledikant bedoeld. Het enige wat ik kan vinden (op bijvoorbeeld  www.veiligheid.nl) is dat een veilige wieg eentje is met spijlen op de zijkanten een open structuur heeft.

Mijn wieg heeft wel  spijlen, maar is aan de zijkanten wat minder hoog als aan het hoofdeind of voeteneind. Nu is mijn wieg aan de zijkanten ongeveer 27 cm hoog. En het  matrasje wat ik ga bestellen  heeft een 40 mm schuimkern en zal dus met overtrek 4  a 5 cm dik zijn.  
De kraamzorg heeft mijn wieg (zonder matras gezien) en vond deze gewoon in orde. Ze adviseerde wel om gaten in de bodemplaat te maken, vanwege ventilatie, maar dat gaan we niet doen. We hebben een aerosleep-matrasdek en dit neemt alle stof en vocht op, dus het matras blijft goed beschermt.    

Ik weet niet wanneer je de kraamzorg op intake krijgt, maar misschien even naar het wiegje laten kijken? Dan heb je daarna nog een maand om eventueel een andere wieg te regelen.

Groetjes Saskia

Hai Saskia,

Waar bestel jij je matrasje? Overal waar ik matrasjes zie komen ze rond de 8 cm uit en ik zoek dus een matrasje van 4 a 5 cm zoals jij dus gaat bestellen!

Op de site van mijn zorgverzekeraar en van de kraamzorg worden wel eisen gesteld aan de wieg. Bijvoorbeeld de ruimte tussen de spijlen, de hoogte van de zijkant en zo.
De bodem van mijn wiegje moet nog vervangen worden,  maar daar komt van dat boardplaat in met van die kleine gaatjes. Verder zit ik nog te twijfelen over een aerosleep-matrasdek. Ik heb hem wel voor het ledikantje, maar dus nog niet voor de wieg.

Ik heb al gezegd dat ze bij hoog en laag kunnen beweren dat mijn wieg niet geschikt is. Maar dan zullen ze toch echt zelf hem uit het kamertje moeten halen en de ledikant in elkaar moeten zetten, want ik doe het niet en ik heb het mijn vriend verboden   !!! ha ha ha!

Ik hoor het graag van je waar je het matrasje besteld!

Groetjes
Wilma

Hoi,

Ik heb een ovale matras nodig en deze heb ik besteld bij www.baby-walz.nl  en dan bij 'slapen  & relaxen' en dan 'bedbekleding/toebehoren' kun je allerlei matrassen vinden. Ik heb de -softschuimstof matras in div. formaten- besteld.

Nu moet ik echter een andere gaan bestellen, want bovenstaande site had alleen ovale matrassen  van 70 cm lengte in  37 cm breed en ik heb een iets bredere matras nodig. Nu ben ik via Google op een andere site (www.babyxpress.nl) terecht gekomen, waar ze ook ovale matrasjes van 40 cm breed hebben.

Groetjes Saskia

Hai Saskia,

Bedankt voor de site's. Dit is nou precies wat ik zocht!!! Ik heb een rechte nodig en die matrasjes zien er goed uit.  Ik ga vanavond gelijk even mijn oude matrasje op meten!

Groetjes
Wilma

Terug
Bovenaan