Mag ik mijn peuter tillen

Hallo,

Ik heb even een vraagje. Ik ben nu 7 weken zwanger en wil graag weten of ik mijn zoontje mag tillen. Mijn zoontje weegt nu 16 kilo.

Ik probeer het minder te doen. Zelf klimmen in de triptrap stoel aan tafel. Zelf in en uit de auto klimmen(geef hem wel ondersteuning)

Op de bank klimmen om hem te verschonen/aankleden of op ons bed.
Ik til hem niet meer op de commode en er af. Alleen het ledikantje moet ik hem nog tillen. Mijn man en ik hebben er wel over nagedacht het ledikantje peuterbedje van te maken. Maar ik vind het fijn dat hij er nog niet zelf uitklimt zeker nu ik zwanger ben anders kan ik snachts er steeds uit om hem weer naar bed te brengen.

En mijn zoontje slaapt snachts goed door dus daardoor hoop ik zolang de zwangerschap duurt mij rust snacht ook te kunnen pakken.
We hebben een keukentrapje besteld zodat hij straks zelf op de commode kan klimmen en er af alleen met het ledikantje zit ik nog een beetje mee.

Een paar keer per dag je kind tillen kan geen kwaad. Het advies voor tillen gaat over werk waarbij zwaar en vaak getild moet worden.
Mocht je je bekkenbodem of rug voelen bij het tillen, kan een (bekken)fysio vaak tip geven voor een betere til-techniek.

Als je spieren gewend zijn aan het regelmatig tillen van je kindje, dan valt dat wel mee.
Let naast het eerder genoemde vooral ook op, of je buikspieren niet te zwaar belast worden. Want die hebben het op den duur zwaar te verduren, met de druk van het kindje van binnenuit. En kunnen dan minder belasting hebben.

Ons kindje vertoonde geheel geen neiging om zelf uit bed te komen bij het peuterbed. Let erop dat wanneer je kindje geneigd is zelf uit de ledikant te willen klimmen, de ledikant niet zo veilig meer is. Wat juist met pogingen eruit te klimmen kan je kind vallen.

Terug
Bovenaan