Precies, ook niet wanneer het baasje zegt dat ie niets doet. Kinderen zelf zijn ook onberekenbaar... ze steken zo een vinger in het beestje zijn oog, of maken lawaai of rennen op de hond af. Niet bepaald iets waar dat beest op staat te wachten.
Nee, geen vreemde honden aaien. Als mijn dochtertje het beestje perse wilt aaien hurk ik achter haar, pak haar handje beet en laat eerst mijn hand aan zijn snoet ruiken, samen met die van haar. Dan heeft het beestje even gesnuffelt en dat aait ze hem over zijn kop of rug. Maar vaak als de hond gesnuffeld heeft is zowel mijn dochtertje als de hond er al klaar mee. Zij vind het gewoon even spannend en is al gauw tevreden. Wij zeggen dat het hondje kan bijten en dat ze nooit naar een hondje toe mag lopen zonder papa of mama. Het hondje kan bang zijn voor haar en haar bijten, zeggen we dan. Zo houden wij haar in eerste instantie van een hond weg, maar niet al te angstig want contact mag er zijn mits het met ons erbij is.
Ik ben zelf oh zo huiverig dat dat beest in een keer bijt. Ik zou het mijzelf nooit vergeven als ik zo goed vertrouwen in baasje en hond heb en het gaat mis... Dan liever helemaal geen hond aaien...