Mag jouw kind vreemde honden aaien?

Ieder jaar moeten dertigduizend mensen medisch behandeld worden voor hondenbeten, en een groot deel daarvan is onder de 10 jaar. Je kind kan er een litteken ook een diepgewortelde angst voor honden aan over houden. Wat leer jij je kind over vreemde honden?
 
Mijn kinderen mogen geen honden aaien waar geen baasjes bij zijn. Als er baasjes bij zijn moeten ze eerst vragen of ze de hond mogen aaien. Mijn oudste dochter is aangevallen door de 2 herders van mijn zwager. Met gevolg dat ze in het ziekenhuis kwam om de "afgekloven" flap op haar hoofd weer te dichten.En de vele andere wonden te laten  hechten en ontsmetten.  Dit waren lieve honden maar even uit het zich hebben ze mijn dochter als "speelkamaraadje" gebruikt met als gevolg dat ze het bijna niet overleefd had! Dus voor mij geld: Alleen aaien als het baasje erbij is OOK bij honden van bekende!

 
Absoluut niet!!!

Ook al zegt t baasje dat het hondje niets doet...ben ooit zelf eens gebeten door n hondje wat zogenaamd niets deed. Echt mijn kindjes die mogen alleen maar kijken en niet aaien!!!!!


Jess
 
Precies, ook niet wanneer het baasje zegt dat ie niets doet. Kinderen zelf zijn ook onberekenbaar... ze steken zo een vinger in het beestje zijn oog, of maken lawaai of rennen op de hond af. Niet bepaald iets waar dat beest op staat te wachten.
 Nee, geen vreemde honden aaien. Als mijn dochtertje het beestje perse wilt aaien hurk ik achter haar, pak haar handje beet en laat eerst mijn hand  aan zijn snoet ruiken, samen met die van haar. Dan heeft het beestje even gesnuffelt en dat aait ze hem over zijn kop of rug. Maar vaak als de hond gesnuffeld heeft is zowel mijn dochtertje als de hond er al klaar mee. Zij vind het gewoon even spannend en is al gauw tevreden. Wij zeggen dat het hondje kan bijten en dat ze nooit naar een hondje toe mag lopen zonder papa of mama. Het hondje kan bang zijn voor haar en haar bijten, zeggen we dan.  Zo houden wij haar in eerste instantie van een hond weg, maar niet al te angstig want contact mag er zijn mits het met ons erbij is.
Ik ben zelf oh zo huiverig dat dat beest in een keer bijt. Ik zou het mijzelf nooit vergeven als ik zo goed vertrouwen in baasje en hond heb en het gaat mis... Dan liever helemaal geen hond aaien...
 
Kinderen kunnen best een hond aaien als de baas van de hond zegt dat dat kan. Je moet er echter altijd rekening mee houden (dat geld ook voor de bazen van de honden) dat een hond een individu is, met een karakter en humeur. Je mag er dus nooit vanuit gaan dat een hond niets doet.

Je moet kinderen in ieder geval leren dat ze NOOIT zelf initiatief mogen nemen naar een hond toe.  Ook niet meteen gaan aaien als het baasje van de hond dat goe vind maar eerst de hond aan de handjes laten snuffelen. Aan de reactie van de hond merk je dan wel of die gediend is van de aandacht.  Ook moet je je kind leren dat ze de handjes in het zicht van de hond houden. De hond wil zien wat het kind doet.

Een hond en een kind zijn beiden onberekenbaar dus zorg dat je als baasje of ouder er altijd bij bent en dat het zich aan de regels houd! Dan kan er eigenlijk niks mis gaan.
 
Hallo, mijn zoon van 4 1/2 moet eerst vragen aan de baas van de hond of hij de hond mag aaien. De bazen weten zelf wel of hun hond kinderen leuk vinden.
Voor gelijnde honden moet hij van mij extra uitkijken.
Mijn zoon is honden gewend, maar weet gelukkig nu ook dat hij niet zomaar elke hond kan aaien.
 
Mijn kinderen 3 1/2 jaar en bijna 2 jaar willen wel graag honden aaien als ze nog op afstand zijn, maar zodra ze binnen een meter afstand van de hond komen hoeft dat al niet meer. De oudste heeft pas een keer de moed gehad:eerst mama vragen, dan baasje, vervolgens hand laten snuffelen en tenslotte over de rug aaien, met mij er direct naast ook op de hurken. Poesjes idem dito.
 
Ik leer hem,4 jr, aan dat ie het eerst moet vragen.
En dat doet ie ook. Maar is dan wel teleurgesteld als de eigenaar van de hond dan nee zegt. Want hij had het toch immers gevraagd!!!
 
Terug
Bovenaan