Mag zoetstof?

Hallo,

Ik vraag mij af of een paar (2) glaasjes lightfrisdrank op een dag wel mag.
De verloskundige zei dat aspartaam niet goed was, maar andere zoetstoffen wel.   Laat aspartaam nou net in bijna alle lightproducten zitten en die andere niet.
Het lukt mij niet geen cola-light meer te drinken bijv. aangezien ik er verslaafd aan ben.
En tijdens mijn vorige zwangerschap nam ik ook een paar glaasjes per dag.
Wat vinden jullie, alles met aspartaam afschaffen of een klein beetje mag wel?

groetjes, mamaopkomst (23 weken zwanger)

kijk even op de site van het voedingscentrum. Je mag dezelfde hoeveelheid als een niet-zwangere. Er staat per zoetstof aangegeven hoeveel liters je mag drinken per dag.

groetjes Empe

Twee glaasjes op een dag kan niet zoveel kwaad hoor. Het gaat ook eigenlijk niet zo zeer om het feit dat je zwanger bent, maar om de stoffen zelf. Je moet je goed realiseren dat zoetstoffen vaak synthetisch zijn. Er zijn veel organisaties bezig met onderzoek, omdat er een hoop mensen zijn die bijv. chronisch ziek worden van deze stoffen. Er zijn er zelfs die er een verbod op willen.

Ik zelf denk dat  als je het over twee glaasjes hebt, het misschien  beter is om voor een 'natuurlijke' samenstelling te kiezen, dus niet-light frisdrank met 'gewoon' suiker. Maar nogmaals, dat heeft niets met de zwangerschap te maken, maar meer met het feit dat ik niet van 'nep' hou. Natuurlijke stoffen spreken mij meer aan.

Groetjes, Marisa

Ik gebruik pertinent géén zoetstoffen. Geen enkele. Er is veel te weinig bekend over de lange termijngevolgen van dit soort syntetische stoffen. Gezond is het in ieder geval niet. Natuurlijk is veel suiker ook niet goed, dus gebruik ik dat ook niet veel   Drankjes zonder suiker of zoetstoffen kunnen ook lekker zijn. Jammergenoeg spelen fabrikanten daar nog niet zo op in. Heel veel producten bevatten helaas zoetstoffen, zo ook toetjes en yoghurt(drankjes) zie zogenaamd 'gezond' zijn. Zelf ben ik dol op gewoon water, dus drink ik dat

Groetjes,
Annabel

Er staat letterlijk op internet dat aspartaam miskraambevorderend is. Ik was voor mijn zwangerschap verslaafd aan cola light maar drink het nu niet meer en ook geen andere light frisdranken meer. Naast de aspartaam is cola trouwens ook erg slecht voor je baby vanwege de agressieve zuren die erin zitten. Als je het zekere voor het onzekere wil nemen zou ik het dus even laten staan tot na je bevalling.

gr.Ing

Terug
Bovenaan