mama's met zoontjes?

Hoi dames,

Een gekke vraag, maar wellicht kunnen jullie mij goede raad geven. Onze zoon van 3,5 dwaalt regelmatig met zijn handen rond 'edele delen'. Soms een teken dat hij moet plassen, maar meestal niet...helaas. We vragen hem steeds of hij moet plassen en zeggen als het antwoord 'nee' is: "Dan niet aan je piemel zitten". We dachten aanvankelijk dat het de vrijheid was van luierloos door het leven gaan en dat hij daar aan moest wennen, maar het lijkt nu een gewoonte te worden. Niet bewust, maar gedachteloos een beetje friemelen.

Wie herkent dit probleem en wat heb je er aan gedaan? Ik heb nog niet durven googelen. Toen ik dat ooit deed n.a.v. het gedragsprobleem van onze hond (likken als ze onzeker is) kwam ik bij zulke ranzige links uit .

We willen onze zoon niet met een schaamtegevoel opzadelen of hem het gevoel geven dat het vies is om aan je lichaam te zitten, maar onze uitleg dat het niet netjes is in het openbaar (dat mensen dat afgesproken hebben) heeft helaas nog nergens toe geleid.

Groetjes Sacha

Hoi Sacha,

Onze zoons zijn nu 7 en 8.5.
Ik liep (loop) tegen hetzelfde 'probleem' aan als jij.
Het is geen probleem, maar je wilt er op een zo goed mogelijke manier mee omgaan, zonder dat het te 'beladen' wordt. Voor zowel hen/hem als jezelf.

Wat wij toen, (en nu nog steeds, helaas), zeggen is dat het niet netjes is om in het openbaar aan je piemeltje te komen.
Dat niemand dat doet. Dat het prive is.
In bed of onder douche/in bad, dan mag het wel.
Sommige dingen doe je niet in het bijzijn van anderen.
En ze pikken het redelijk goed op.

Wel merk ik, vooral bij de jongste (7) dat hij op school nogal beinvloedbaar is mbt alles, dus hoor ik ook weleens verhalen van blote konten etc tijdens het omkleden
bij de gym.
Dan denk ik, als het echt niet meer 'normaal' is in mijn ogen dan zal ik het er met de juf over hebben. Maar ik wil ook weer niet te overbezorgd etc overkomen.

Het is wel een lastig onderwerp voor mezelf als vrouw maar ook als moeder.

Dus als er meer mama's zijn met tips/ervaringen, hier zijn ze ook welkom.

Maar ik zou zeggen: wel zeggen dat het niet netjes is maar ook weer niet teveel aandacht aan geven...       .. klinkt een beetje dubbel eigenlijk.

Nou, succes er maar mee!!!!

Groetjes Manda 28wk

Hoi hoi
Hier geen mama met een zoontje, maar een juf in het speciaal onderwijs.
Wij hadden een aantal jaar geleden een jongentje in de klas die te pas en te on pas aan het friemelen was en dan niet alleen onschuldig, maar ook echt bijna aftrekken. hij was een jaar of 5 met het niveau van 3 jaar.
Wij hebben toen met de orthopedagoog en de interne begeleiding hierover gesproken en het schijnt gewoon bij de ontwikkeling te horen. Het verkennen van het eigen lichaam. Dit neemt niet weg dat het heel vervelend is voor de onstanders (voor het kind zelf niet)
Wij hebben hem toen aangesproken op het feit dat dit niet kan, maar hem wel af en toe de kans gegeven om zich te ontladen (het was bij hem ook een vorm van spanning ontladen) hij kreeg hiervoor soms de kans op de wc.
Misschien is dat ook een idee voor thuis. Duidelijke afspraken maken over wanneer het wel en niet kan. Het is een fase (die bij de een wat langer duurt dan bij de ander) die wel weer overgaat.

Succes ermee.

en idd ik zou het ook niet zo snel googlen, je zit zo op een rare site.

welterusten daan

Hoi Manda en Daan,

Dank voor jullie snelle reacties! Goed te lezen dat onze zoon zich normaal ontwikkelt. Het kan dus ook nog wel even duren voordat het kwartje valt; dat het  ongepast gedrag is in het openbaar. We zijn volgens mij op de goede weg; geduldig en normaal uitleggen dat het niet netjes is.

Gelukkig hebben wij (nog) geen masturberend mannetje in huis dat de ontlading nodig heeft. Dat hopen we uit te kunnen stellen tot de puberteit, haha. En dan...mag papa zich er mee bezig houden hihi. Voor mij mag het een ver-van-mijn-bed-show blijven. En nu maar hopen dat dochterlief niet dezelfde neigingen krijgt.

Ik ben benieuwd of we meer tips/ervaringen krijgen...

Groetjes Sacha

Hai

Mijn zoontje word in oktober 4 maar friemeld er wel is aan
ls die in bad zit heel onschuldig.
Meestal reageer ik er niet op, maak het niet intressant voor hem.
als ik er wat van ga zeggen doet die het het juist meer

Normaal in het openbaar merk ik er niks van en zit die er ook niet aan.

wel heeft die 2 keer gehad, ik moet plassen en dan gooit die hem er euit
en plast dan gelijk.
heb hem duidelijk gemaakt dat dat niet mag en is ook over nu.
wel moet meneer staand plassen vind die intressanter maar ik wil dat die zittent plast omdat die niet goed stuurd.

Als het net zoals is zoals hier boven staand van de leerling ja dan is dat misschien een oplossing maar elk kind ondekt de lichaam dus geen zorgen

groetjes 4 kidz

...mijn dochtertje van 4.5 doet hetzelfde hoor....

Dan zit of loopt ze ongemerkt met haar hand in haar broek. Dan zeg ik alleen even; doe maar niet. Dan is het goed.

Maar als ik om me heen kijk, bv op school...er zijn echt veel kids (vooral jongetjes geloof ik) die dat doen.
Het hoort erbij.
Het is aan de ouders, vind ik, om ze ermee om te leren laten gaan.

Groetjes Manda 28.4

Terug
Bovenaan