mama en studie volgen?

A

Anoniem

Guest
Hoi mama's,

Ik overweeg al enkele maanden om een studie Docent Biologie tevolgen, maar weet   niet zo goed ik dat aan ga pakken.

Volgt iemand ook naast een kind een studie of heeft iemand dat gedaan, graag hoor ik dan wat ervaringen.

Ik
heb al bij IB groep   het een en ander nagekenen en het is wel fijn dat
je een partner toeslag krijgt.   Ik ben er echter niet uit of ik voltijd
wil studeren of deeltijd.

Is het makelijk te combineren?

Groetjes denise

tymo 1-6-07 ( ben even over gelopen naar jullie omdat jullie al iets langen mama zijn.)

Hoi Denise,

Ik zit in mijn afstudeerjaar (mijn dochter is nu ruim 7 mnd) en ik moet eerlijk zeggen dat ik het nog best een geregel vind. Ik weet niet of jij net als ik in subgroepen moet werken maar hierdoor moet ik met verschillende mensen (lees: verschillende agenda's) rekening houden plus dat Iris naar het KDV gaat en mijn vriend een eind van huis werkt. Soms heb ik tot 18.15 les en dan moet mijn vriend eerder naar huis komen omdat anders Iris niet van het kdv gehaald kan worden. Ik wil  dat Iris max 3 dgn naar het kdv gaat omdat ik anders het gevoel heb dat ik teveel moet missen van haar ontwikkeling en aangezien ik een voltijd studie volg......  Verder heb je natuurlijk ook nog je sociale leven,  huishouden etc etc en ik merk dat ik het soms echt een gedoe vind om alles rond te krijgen. Heb soms niet eens tijd om thuis aan school te werken. Laat je hier vooral niet door weerhouden, iedereen ervaart het anders maar als je mijn eerlijke mening vraagt: ik vind het pittig!

Veel succes bij je beslissing!!
Liefs Eva

ik ben zelf geen studerende mama, maar werk aan een onderwijsinstelling en merk dat er grote verschillen zijn in hoe het "mama-beleid" is bij de verschillende studies.  (met name het verplichte samenwerken in  studiegroepjes kan  erg moeilijk zijn)  

ik zou je daarom sowieso aanraden om te informeren over de mogelijkheden bij de studentenbegeleider van de studie die jij op het oog hebt en daarnaast vragen of je ervaringen mag uitwisselen met andere studenten op die opleiding die al kinderen hebben.  

er zijn / waren hier nog meer studerende mama's, dus hopenlijk krijg je meer reacties.

hoi denise

ik zat in mijn laaste jaar en dacht dit gemakkelijk te kunnen combineren.
even scriptie schrijven en tussendoor bevallen en weer doorgaan.
aleen na de geboorte van mijn zoon verkeerde ik een roze wolk ( de wolk was eigenlijk blauw) die heeeeel lang is blijven hangen. Ik vond moederen het leukste wat er is dus heb ik mijn studie niet meer afgemaakt. Ik heb me dit jaar ingeschreven maar ik kan me dus echt niet goed meer motiveren om weer te beginnen vooral omdat het zo zelfstandig is.op zich zou het goed te combineren zijn wat ik kan veel thuis doen. maar ik zou liever les hebben. Maar goed dit is mijn persoonlijke verhaal misschien heb je er wat aan

in ieder geval veel succes met de keuze die je maakt!

oh ja qua voltijd en deeltijd
ik heb vorig jaar ook voor die keus gestaan
 ik dacht dat deeltijd gemakkelijker was maar het schijnt dat deeltijd juist nog pittiger is omdat naast je studie ook nog moet werken een aantal uur. I
k weet niet of dat bij alle studies zo is.
ik volg nog voltijd de studie maar werk er ook nog een aantal uurtjes bij

Hoi Denise,

Zelf heb ik niet de combinatie mama-studie meegemaakt, maar ik zit in het onderwijs en geef o.a. les aan moeders (in de voltijd- en deeltijdopleidingen). Geen lerarenopleiding, trouwens...
Ik merk dat  het zeker niet makkelijk is om deze combinatie te maken, maar ik zie dat sommige moeders maar wel mooi met een diploma vertrekken! En ook nog zonder 'vertraging'. Dus het is misschien niet makkelijk, maar wel mogelijk!

Als ik nu de combinatie zou gaan maken, zou ik zeker kiezen voor een deeltijdstudie. Je hebt dan doorgaans op een vaste dag/avond les en kunt dus goede afspraken maken over de kinderopvang. Bij een voltijdopleiding is het iedere keer maar afwachten wanneer je les of tentamens hebt. En dan is het nog hopen dat je een oppas vindt.
Het is trouwens bij deeltijdstudies meestal wel vereist dat je naast je studie ook werkt, maar dit hoeft volgens mij op zich niet perse een  voltijd-baan te zijn. Een deeltijdstudie is inderdaad wel wat pittiger dan een voltijdstudie, want je moet doorgaans met minder lessen wel de volledige studiestof onder de knie krijgen.
Maar desondanks zou ik voor een deeltijdstudie kiezen als ik de keuze had!

Heel veel succes met je beslissing!

groetjes, Esther

hoi

Ik studeer ook nog en ben ook nog eens alleenstaande moeder... Maar mag ik je morgen ff beantwoorden op je andere vragen?? Ik ben nu moe en ga na bed!

je hoort nog van me!

grt suuz mv joshua 8-2-07

Terug
Bovenaan