mama van 38 maar wil nog graag een 3e.., verantwoord?

A

Anoniem

Guest
Hoi allemaal,

Ik ben een moeder van 38 jaar en heb 2 gezonde meides.
Mijn man en ik zouden nog graag een 3e kindje erbij willen..., maar is dat op mijn leeftijd wel verantwoord?

Ik lees veel over verschillende onderzoeken die gedaan MOETEN worden ivm afwijkingen en down enzo.
Heeft iemand daar misschien ervaring mee en wil dat met met mij delen??

Ik hoor graag van jullie!!
groetjes

Hoi,

Ik wil graag even reageren op jou berichtje.
Heb hier zelf geen ervaring mee.
Maar mijn moeder wel.
Mijn moeder was 39 toen mijn broertje is geboren.
Ik was toen 17. En heb het dus van dichtbij meegemaakt allemaal.
De zwangerschap was voor haar soms wel vermoeiend. Maar als ik nu naar mezelf kijk, ben 21 weken zwanger nu, dan is mijn zwangerschap ook zwaar en vermoeiend.
Mijn broertje is helemaal kern gezond. Ze heeft inderdaad wel nekplooimeting gehad, vruchtwaterpunctie, maar dit is allemaal goed gegaan.
We hebben schat van een broertje nu.

Als je ervoor wil gaan, zou ik zeggen, ga ervoor!

Liefs

Hoi mamavanseni,
Ik kan me voorstellen dat je er mee zit of het verantwoord is om nog aan een derde te beginnen op jou leeftijd. Maar ik denk dat alleen jij en je man kunnen beslissen of je nog voor een derde gaat.
Het klopt dat de kans op een kindje met een afwijking groter wordt naarmate je ouder bent maar dat op zich zegt natuurlijk niks over of jullie kindje dan ook een afwijking zou hebben. De KANS is alleen groter.
Het klopt dat er allerlei tests zijn die je kunt doen tijdens je zwangerschap maar die HOEF je niet te doen. Het is niet verplicht. Ze zullen je wel eerder worden aangeboden dan bij een jongere vrouw die zwanger is.
Ik denk dat het verstandig is om als jullie voor een derde kindje gaan eerst te verdiepen in wat voor testen er zijn, waar ze dan op testen en wat je met de uitslag wil.
Ook een jongere zwangere kan een kind met een afwijking krijgen. Ik ken iemand die een superzwangerschap en bevalling had. Er leek niets aan de hand te zijn. Ze is thuis bevallen en dat ging hartstikke goed. toen de verloskundige de baby onderzocht kwam ze er achter dat het kindje down had. De moeder was 31 jaar.
mijn moeder heeft ook op latere leeftijd nog twee kerngezonde kinderen op de wereld gezet. Mijn zusje is geboren toen mijn moeder 38 was en mijn broertje is geboren toen ze 40 was. Alles is goed gegaan. Mijn moeder heeft tijdens die zwangerschappen geen enkele test gedaan. Omdat zij wist dat als er een kindje zou komen met een afwijking dat net zo welkom zou zijn. Maar die keuze kun je alleen zelf maken.

Heel veel succes met jullie keuze.
Groetjes, mama1977.

Hoi,

De enige die kan weten of het verantwoord is ben jezelf denk ik. Ik ben bijna 38 en nu 18 weken zwanger. Wij hebben wel van te voren heel goed nagedacht of we wilden testen en wat we zouden doen met een verkeerde uitslag.
Je MAG testen doen, maar er is geen enkele test verplicht. Testen houden veel in. Daar moet je gewoon rustig samen van tevoren over nadenken.
Lichamelijk merk ik wel dat het iets zwaarder is om zwanger te zijn te zijn dan 5 jaar geleden. Maar ik vind het het allemaal absoluut waard. We willen zo graag nog een kindje.

Succes!

groetjes, keesje

Hoi hoi,

Bedankt voor jullie reactie!
Het is inderdaad een keuze die we zelf moeten maken, maar erg fijn om suggesties etc. van andere te horen.
In april was ik dus ook zwanger en na 6 weken is het uitgelopen in een miskraam, nu maakt dat de keuze natuurlijk er ook niet makkelijker op!!

Ik denk dat we de keuze al hebben gemaakt hoor met z'n 2-en en dat we er gewoon voor gaa.
In ieder geval bedankt voor jullie reacties!

Terug
Bovenaan