Mama verveelt zich - schuldgevoelens

<p>Hoi allemaal, Sinds een halfjaar ben ik door de scheiding heen en ben nu alleenstaande moeder. </p><p>Mijn dochter wordt 23-6 alweer 3 jaar.</p><p>Ze vermaakt zichzelf prima en speelt eigenlijk altijd alleen. Ze speelt met speelgoed dat ze heeft of ze kijkt tv. </p><p>Het is ineens heel anders dan met een kleiner kind want de verplichte zorgtaken zijn een heel stuk minder. Soms speelt ze zo leuk zelf en houd dat uren vol en dan voel ik mij schuldig omdat ze geen echte aandacht meer krijgt.</p><p>Is dit normaal? Ze wordt natuurlijk zelfstandiger, dat is ook goed maar ik voel me zo schuldig....</p><p>Door de moeilijke scheiding die nog in mijn hoofd speelt vind ik het ook lastiger om er met haar alleen op uit te trekken. Overal waar ik kom zie ik leuke koppeltjes die dan echt spelen met hun kinderen en ik kan dat niet goed verdragen en wordt buitenshuis dan verdrietig. En mijn kind speelt maar wat alleen of met de andere aanwezige kinderen en ik zit maar te denken/malen. Blijf liever thuis... </p>
 
Ik denk dat in jouw verhaal al het antwoord schuilt: je weet zelf ook dat spelen met je kind beter voor haar is. Natuurlijk hoe je haar niet de hele tijd tr entertainen, maar zij verdient toch genoeg aandacht van haar lieve mama? Ik kan me niet voorstellen wat zo een scheiding met je doet maar probeer je kind te ontzien. Ze voelen alles. Probeer gewoon doelstellingen te zetten: vandaag speel ik een uurtje met haar, morgen even erop uit met haar. Sterkte en succes! 
 
Even wat tips..
Misschien kan je iemand mee vragen als je er op uit gaat, dan kan je dochter spelen, krijgt aandacht van jou en diegene die je mee hebt en je kan meteen bij kletsen met diegene die bij je is.. 
Je kan misschien op het begin ook op wat rustigere dagen wat buitenshuis doen.. maandag en dinsdag zijn er minder mensen met kinderen op pad dan op woensdag en in het weekend bijvoorbeeld.. misschien helpt dat "wennen".. het kan zo zijn dat als je meerdere positieve ervaringen op doet het helpt dat je er niet zo tegenop ziet en makkelijker wat gaat doen.. 
Push jezelf niet om bijvoorbeeld een hele middag wat te doen.. Even half uurtje speeltuin en dan met z'n tweeën een ijsje eten bijvoorbeeld dan ben je buiten geweest, heeft zij even kunnen spelen en doe je nog wat samen..
Je kan haar misschien ook nieuwe vaardigheden leren.. weet niet of ze dat al kan maar bijvoorbeeld kleertjes uitzoeken (+zelf aantrekken) of haar een nieuw spelletje/liedje/puzzel leren.. brood smeren, zelf handjes wassen, drinken inschenken.. kleuren/letters/cijfers leren.. je hebt van die puzzelboekjes voor 3+ die je samen met je kind kan doen etc.
Hoop dat je wat aan de tips hebt
Groetjes 
 
Dank voor de tips. ALs ik het zo lees dan doe ik de kleine dingen al wel. Even samen op de fiets naar de geitjes om brood te geven, soms zwemmen of naar het strand. 
Alleen het is dan de hele tijd stil. Met mn ex-partner was er altijd wel iets te kletsen of was het van 'kijk eens wat ze doet!' en toen was Noa zelf ook veel meer aandacht aan het zoeken bij ons en wilde ze van alles laten zien (een bal, een bloem enz.). 
Ik heb helaas niet veel vrienden meer over. Die ik al heb die zijn erg jong en hebben niks met kinderen. Ben zelf ook vrij jong moeder geworden.
In augustus verwacht ik de 2de. Noa kijkt daar ook naar uit en ze wil graag helpen met van alles. Misschien eis ik wel teveel van mezelf op dit moment?
Ze gaat 2 dagen naar dagverblijf en 1 dag naar vader. Echter woont vader dus nog thuis bij zijn moeder en 4 zussen (allemaal 30+, echt bizar maar goed). En daaris dus altijd veel te kletsen. Merk nu dat ze er echt graag heen gaat en misschien zelfs wel liever daar is.. en dat wil je als mama natuurlijk niet. 
Geld voor een clubje is er helaas niet echt meer, al overweeg ik wel om dan maar zelf mijn sportclub niet te verlengen. Een clubje hebben we eerder geprobeerd maar Noa gedroeg zich daar erg vervelend en is toen gezegd dat ze nog te jong was misschien. Het was een peutergym en kinderen vanaf 6 maanden mochten al. Maar ze speelt liever met een bal dan dat ze op een balkje moet lopen. Dus dat past niet echt bij dr maar voetballen kan pas vanaf 4...
Dan is er nog wel ballet of muziek maar dat is ellendig duur. 10 euro voor een halfuur in de week... Zwemmen moet je tekenen voor een halfjaar en met de komst van de 2de zie ik mezelf dat hooguit nog 6 weken doen. EN dan zit je vast aan 30 euro per maand...
wat zou ik doen?
 
Terug
Bovenaan