mama worden in BELGIE???

A

Anoniem

Guest
Hallo! Ik ben een jonge moeder van twee kindjesen woon sinds kort in Belgie, nu ben ik met mijn (nieuwe)  vriend net begonnen te proberen voor een 3e kindje. Ik zou graag in contact komen met andere ( hopelijk aanstaande...) mama's die in Belgie wonen.
En/ of met moeders die mij kunnen vertellen  hoe   Belgie 'bevalt' ???
 Groetjes astrid

Hoi Astrid,

Ik woon ook in belgie sinds 3,5 jaar. En werk in Nederland. Dus ik heb een verzekering in Nederland en in belgie. Ik probeer nu al een 1 om zwanger te raken. helaas is het nog niet raak. Ik heb dus nog geen ervaring met zwanger zijn in belgie. Maar hopelijk wel snel. Wij wonen in een nieuwe verkavelingsproject en daar zijn de afgelopen 2 jaar al 20 kinderen geboren en nog 8 op komst. Dus gelukkig kan ik daar ook veel vragen, misschien is dat bij jou in de buurt ook wel. Ik weet nog niet of ik voor nederland of belgie wil bevallen. ik mag kiezen. Maar in belgie is wel minder babystrefte om dat je niet thuis mag bevallen, alleen in de grensstreek en dan komt de verloskundig uit nederland. En je blijft altijd een dag of 5 in het ziekenhuis om aan te sterken. Je mag ook meer pijn medicicatie tijdens de bevalling. Maar ik heb zelf nog geen ervaring.

succes. maaike

hallo meiden ook ik ben een mama van 28 en heb een dochtertje van 14 maanden
mijn man en ik willen in april graag stoppen met de pil om voor een tweede kindje te gaan
ook wij wonen in belgie(lommel)sinds 3,5 jaar en het bevalt heel erg goed
ook ik werk in nederland en heb dus ook twee verzekeringen bij mijn dochter had ik een verloskundige in valkenswaard die ook gewoon thuis komt en ben ik bevallen in veldhoven maxima medische centrum met behulp van een keizersnee
als ik nu dadelijk weer zwanger ben gaat alles via belgie het bedrijf waar ik werk stopt in mei dus ook mijn ziekenfons dus
wat ik heb begrepen ga je hier als je zwanger bent naar de huisarts en die kan ook veel uitlegen
voor de rest worden de controles door kind en gezin gedaan daar ga je ook op controle voor de kleine
als je hier in het ziekenhuis bevalt moet je gewoon 5a7 dagen blijven ligt eraan hoe zwaar de bevalling was het enige verschil met nederland is dat je dan geen kraamhulp krijgt maar je kunt ook een avond gaan kijken in het ziekenhuis dan krijg je een ronleiding op de kraamafdling en kun je vanalles vragen
een vraagje voor wie ook dubbele ziekenfondsverzekering heeft hoe ben jij in blegie verzekerd
bij de cm en heb je een hospitalisatie verzekering extra lopen
wij   wel en ik betaal voor mij en mn dochtertje 124 euro per jaar voor de hospitalisatie en 12,50 per kwartaal aan de cm
dat is dus voor als je moet worden opgenomen in het ziekenhuis
voor de rest vinden wij het ook weer  reuze spannend
veel geluk voor de rest dat
we maar snel zwanger mogen zijn

groetjes indysmama

Hoi,

Ik ben geboren en getogen in België en ben er ook al 3x mama geworden. Ik zal mijn ervaringen dan maar eens met jullie delen! Ik kan natuurlijk niet vergelijken met Nederland.

Gewoonlijk ga je zodra je zwanger bent naar de huisharts, bloedname en die verwijst je dan door naar een gynaecoloog. Je kan steeds bij hem op controle gaan maar je kan er ook gewoon voor kiezen om bij je huisharts of een vroedvrouw te gaan. Het is in België ook helemaal niet verboden om thuis te bevallen, dat kies je zelf. Je moet natuurlijk wel een goede vroedvrouw vinden die een beetje in de buurt woont.

Je krijgt hier een 3 tal echos en verder wordt er weinig ingegrepen. Als je moet bevallen, meld je je aan in het ziekenhuis. Ik ben 3x ingeleid omdat ik over tijd was maar dat kan op verschillende manieren. Je vliezen breken, medicatie, ... . Ik heb heel duidelijk gecommuniceerd wat ik wel en niet wou (bv geen medicatie, geen pijnbestrijding, alles zo natuurlijk mogelijk) en daar houden ze in de mate van het mogelijke rekening mee. Het hangt ook erg van je gynaecoloog af.

Je kan hier ook kraamhulp aanvragen (ik ben na 1 dag ziekenhuis naar huis gegaan) en dat is denk ik te vergelijken met wat jullie in Nederland hebben. Misschien is het hier duurder omdat het een 'luxe' is. Maar die extra hulp (vooral in het huishouden, kinderen kon ik wel aan) is me goed meegevallen. Een vroedvrouw kwam dan checken hoe het met me ging.

Verder kan ik niet meteen op iets speciaals komen...

Als je nog vragen hebt, laat het dan maar weten!

Groetjes,

Mati

Oh, heel erg bedankt voor de reacties tot zo ver! ik ben er erg blij mee!
Ik zit nog bom vol vragen maar   ik zal er eerst even goed over nadenken voordat ik jullie bekogel met vragen ;)
Ik woon in Bierges (gem Wavre), pal onder Brussel en dus net in het Franse gedeelte, daar blijven tot ongeveer de zomer en dan wil ik toch richting de Vlaamse/Walloonse grens, mijn vriend is een franse belg dus wil ook niet te ver bij de familie vandaan, maar voor de taal voor mij en de kids.... :s  
Er zijn ier moeders zat om deze dingen aan te vragen maar mijn frans is niet opperbest dus het wordt toch lastig... vandaar dit....

Ik ben in januari gestopt met de pil en we hebben dus net pas onze eerste poging gedaan eind januari en nu afwachten... wel zou ik, zo ver als mogelijk in het Vlaamse gedeelte onder controle willen, het is toch wel fijn als je begrijpt wat ze zeggen niet waar???
In NL ben ik twee keer in het ziekenhuis bevallen omdat ik een mediche indicatie heb, dat zal hier dan hetzelfde gaan neem ik aan.
Nu ik   (eindelijk) contact heb met andere (Nederlandse-, Belgen-) mamas :) :) :) kunnen jullie misschien zeggen hoe het hier gaat met het consultatiebureau?
Mijn zoontje is 4, bijna 5, in NL valt ie nog onder de schoolarts, maar hier geloof ik nog niet??? En mijn dochtertje is net 2, zou volgens de Nederlandse normen met 2 jaar en 2 maanden naar het consultatiebureau 'moeten' en hier??? Het is bij de ONE dat weet ik wel, maar ik heb verder niet geinformeerd verder, ben het eerlijk gezegd helemaal vergeten met alle verhuizingen e.d... Vaccinaties? hetzelfde?

Nogmaals heer erg bedankt voor de reacties en dat we maar snel zwanger mogen worden :p

Hoi Astrid,

Hopelijk heb je hier wat aan,

Ik weet dat de kindje in de wijk waar wij wonen geboren in 2004 met school en de ouders of grootouders naar het gezondheidscentrum gaan voor een medisch onderzoek. Verder lopen de bezoeken via kind en gezin, misschien een op dit site kijken. En anders vraag je het toch aan ouders of leerkrachten op school. Je zal niet de de enige zijn.  

Op school praten ze ( de leerkrachten) toch wel een beetje 2 talen of niet.

Succes er mee.

maaike (ravels)

hallo allemaal!
Nou, gisteren toch maar een keer getest en ja hoor, twee dikke strepen!!!
Dus harstikke zwanger! In de eerste poging raak! Snel he?!   ik ben overdonderd maar heel blij!!
Maar nu? Ik zou zeggen in NL wacht je tot een week of 6 (ik ben nu bijna 5 weken) en ga je naar de huisarts en met een week of 9 naar het ziekenhuis. En hier? hetzelfde? Moet ik nu nog  wachten met naar de huisarts te gaan? Ik laat mijn vriend iig morgen bellen om te informeren... huisarts zou immers alles moeten kunnen vertellen hierover he!

En ik heb inmiddels ook uitgevogeld dat kindjes tot 3 jaar naar het "kind en gezin" gaan voor consultaties en vaccinaties OF naar het Waalse ONE, dat is dus ongeveer hetzelfde!
En maaike, hier waar ik zit spreken zelfs de leraren geen woord Nederlands :s ... vandaar dat ik het jullie vraag ;)
Ik kijk uit naar de reacties weer
Gr

Hoi,

Een dikke proficiat! Een spannende tijd breekt nu voor je aan. Ik ben telkens meteen naar de huisarts gegaan omdat ze daar het hcg in je bloed meten en ook eventuele antistoffen tegen toxoplasmose, cmv en verdere bloedwaarden. Daarmee ga je dan naar je gynaecoloog. Mijn gynaecoloog ziet zijn patiënten voor de eerste x rond 8 weken voor een echo ivm zwangerschapsduurbepaling. Verder blijf je dan bij een gynaecoloog gaan (maandelijks) maar je kan er ook voor kiezen om een vroedvrouw te zien. Daar ben je vrij in.

Over het algemeen zijn de mensen in België wel vriendelijk (onbeschofte mensen heb je overal), dus je kan best wat vragen!

Veel succes!

Terug
Bovenaan