mamamene, heb jij een recept voor een koemelk- en eivrije verjaardagstaart??

hoi chimene,

ik las dat je helemaal verzot bent aan taarten maken.
heb ook een kijkje genomen op je site, wat een mooie taarten!

puck heeft koemelkallergie, net als levi en je andere kindjes.
ben al een tijd op zoek naar een taartenrecept zonder koemelk en ei maar kan maar niets vinden....

kun jij mij misschien helpen?

groetjes!
debby

Taartbodem

(geschikt voor baby's met koemelkallergie)
ingredienten:

350 gr tarwebloem (of glutenvrije bakmix)
50 gr suiker
100 gr margarine (koemelkvrij) of 3/4 dl olie

Meng de ingredienten met 2 messen doorelkaar en kneed het deeg heel even doorelkaar met een koele hand. Laat het dan 30 minuten rusten.
verwarm de oven op 200 graden
druk het deeg in een vorm van 28 cm doorsnee en bak de taartbodem in 10-15 minuten gaar. Na afkoelen en lossen kun je de bodem bedekken met wat je wilt.

Verjaardagstaart

(voor baby's met koemelkallergie)
benodigdheden:

ingredienten:
4 eieren (of eivervanging met aangegeven hoeveelheid water)
200 gr koemelkvrije margarine
200 gr basterdsuiker(wit)
200 gr bloem (of 125 gr boekweitmeel en 125 gr rijstemeel, of 250 gr glutenvrije bakmix)
0,5 gr bakpoeder (zakje) of natriumbicarbonaat van de apotheek of drogist
175 ml water
koemelkvrije margarine om in te vetten

garnering: jam, verse vruchten

tulband.

Klop de eieren (of vervanger), tot een schuimige masa. Roer de margarine met de suiker glad en meng het met de eieren, de bloem en het bakpoeder. Schenk en menh het water beetje bioj beetje door de massa. Mix dit 5 minuten tot een stevig beslag.
Schenk dit in een ingevette en (met bloem) bestoven tulbandvorm.
Bak het in ca. 1,5 uur af. (temperatuur: volg de instructies van je oven voor cake)

Na afkoelen en lossen snij de cake in lagen en en besmeer deze met jam alvorens de lagen weer opelkaar te leggen.
Garneren met vruchten (en evt.vlaggetjes en kaarsjes)

Tip: bij de bakker verkopen ze vaak koemelkvrije slagroom of kunnen ze dat vast voor je bestellen

Hoi Debby,

ik zag je berichtje staan en op het forum van borstvoeden.info zijn veel moeders met kinderen met een koemelkallergie. Daar staan ook veel recepten op dus die heb ik even voor je geplaatst. Om het een beetje overzichtelijk te houden heb ik ze in twee aparte berichtjes gezet.
Anders kan je hier nog kijken: http://www.voedselallergie.nl/recepten

Succes met bakken.

Groetjes van marloes

hoi marloes,

bedankt voor jouw speurtocht. de link van voedselallergie had ik nog niet gevonden, oeps  :( heb gisteren een chocoladetaart gebakken, maar madam wil er niets van weten. gaat al kokhalzen als ik het alleen maar voor haar mondje houdt!

een bananentaart lijkt me trouwens ook een hele goeie!

heb nog een paar weekjes de tijd, op 8 juni is HET GROTE FEEST!

groetjes en bedankt!
xxx

ben toch  ook erg benieuwd wat chimene  voor receptjes heeft...

Terug
Bovenaan