Mama's met koortslip

Hallo!

Helaas ben ik niet zo gezegend en krijg ik 1 a 2x per jaar een koortslip. Vervelend, schaam me, maar sinds ik een dochter heb (en zwanger van de tweede) is er zoveel paniek! Ze is 2, dus echt schadelijk zal het niet meer zijn.. maar toch heb ik eens ergens gehoord dat het al voordat de blaasjes ontstaan besmettelijk is. Nu heb ik bijv. Vannacht er 1 gekregen en gisteravond nog een lepel, drinken en stukjes pepermunt met haar gedeeld... En gelijk weer in paniek, want wat als. Ik ben als de koortslip er is, onwijs op mn hoede en daar maak ik me nooit zorgen over.

Herkennen jullie dit? Hebben jullie.ooit.iemand een koortslip gegeven voordat er blaasjes waren?
 
Hoi vervelend hè! Ik dacht dat alleen het vocht in de blaasjes kan zorgen voor besmetting... Ik denk niet dat ik iemand heb besmet met een koortslip voordat ie echt is opgekomen!
 
Hoi ik wil je iets geruststellen. Ik heb iedere maand een koortslip en heb nog nooit mijn zoontje besmet. Wel kan je al besmettelijk zijn voordat hij opkomt, zo heb ik zelf een koortslip gekregen (via mijn moeder). Daarom probeer ik meestal niet eten en een lepel te delen, ook als ik het niet heb. Maar we hebben ook wel eens samen op een kussen geslapen en toen had ik in de ochtend een koortslip en kreeg mijn zoontje het niet. Geen reden om nu te panieken maar wel gewoon voorzichtig zijn. Geen kusjes geven en goed je handen wassen.
 
Ik heb het ook en hoorde wel eens dat je als je ze hebt gehad in de zwangerschap je juist ook antistoffen mee geeft aan je kind.
Ik heb ze wel eens perongeluk een kus gegeven ofzo met koortslip (2 jaar en de ander bijna 5 mnd) maar beiden gelukkig nooit iets van gekregen.
 
Ik heb ook nog nooit iemand besmet met een koortslip.
Wel let ik altijd meer op dat ik mijn dochtertje niet kus.

Ook nog even een tipje (wie weet heeft iemand er wat aan?):
Ik had jaren geleden ook bijna elke maand wel een koortslip en kreeg van iemand de tip om een hot kiss/ herpotherm aan te schaffen. Het apparaatje verwarmd de plek zo dat de koortslip niet volledig door zet. Dit veranderde echt alles en heb nu nog maar 1 a 2 keer per jaar een koortslip. Ik kreeg altijd echt mega dikke blaasjes, nu blijft het bij een heel klein plekje dat snel weer weg is.
Het is wel een apparaatje van zo'n €40 euro maar ik ben er zo blij mee!
Zal misschien niet bij iedereen werken maar heb al verschillende mensen in mijn omgeving dit aangeraden en hun hadden er ook echt profijt van!
 
Hi,
Toen onze dochter 2 weken was had mijn man ook een koortslip. Aangezien onze dochter prematuur is en ze nog zo jong was schrok ik wel. Maar het ziekenhuis was vrij rustig. Aangezien ik ook wel eens een koortslip heb, betekent dat de kinderen dankzij de moeder sowieso drager zijn. Het allerbelangrijkste is wanneer er vocht in de blaasjes zit geen kusjes te geven. Het vocht is het aller ergst. Dus wachten totdat deze is ingedroogd.
 
sinds ik klein ben heb ik altijd veel koortsblaren gehad ben dan ook best veel dingen gaan proberen maar wat mij echt het meeste heeft geholpen is elke dag een L-lysine tablet slikken. eerst kreeg ik er elke maand (ongesteld zijn/ wanneer je weinig weerstand hebt) er 1 of meerdere maar nu ben ik er soms een jaar zelfs van af. raad het dan ook iedereen aan.
plus je bent alleen besmettelijk als er blaasjes zitten, ik prik deze meestal meteen door met een naald ( nee doet geen pijn) en druk ze dan een beetje uit net als een puist haha. smeer er dan ook L-lysine zalf op en ze zijn zo weg.
Hopelijk helpt dit je in de toekomst!
 
Volgens mij heeft iedereen je al gerustgesteld, maar mijn ervaringen zijn inderdaad hetzelfde. Ik heb wel vaker dan 2x per jaar een koortslip en ook tijdens de zwangerschap wel een paar x gehad. Het schijnt dat je kindje dan inderdaad antistoffen meekrijgt. Hoe dat werkt geen idee want ik heb het van mijn moeder en die had ook tijdens de zwangerschappen wel koortsblaasjes. Maar onze dochter is nu 1 en ik heb al een keer of 8 een koortslip gehad sinds zij geboren is en zij heeft nergens last van. 
 
Terug
Bovenaan