Mamma's van een 2e/3e/4e kindje, wat niet te doen....

Hoi,
er zijn hier een heleboel moeders met wat ervaring. Daarom dit topic. Wat heb je tijdens de vorige zwangerschappen, maar ook tijdens of na de bevalling gedaan of gekocht wat je iedereen wilt afraden?

In een aanbieding 3 of meer pakken luiers maatje 1 inkopen. De eerste drie dagen na de bevalling paste het nog daarna moest mijn echtgenoot naar de winkel om maatje 2.

De overige pakken zijn weggegeven.

Wat niet te doen? Ik heb niet echt dingen waarvan ik zeg dat heb ik gedaan en zou ik nu afraden.
Ik raad wel iedereen aan om niet te veel een beeld te hebben van hoe je bevalling zal verlopen, ga er met een open blik in en go with te flo! Het loopt vaak anders dan je had gedacht. Mijn eerste bleek tijdens de bevalling in stuit te liggen en dus geen thuisbevalling, maar in het ziekenhuis. Ik hoor wel eens verhalen van vrouwen die dat heel erg vervelend vonden. Dat vind ik zo zonde, het gaat om het resultaat, een hopelijk gezonde baby.
Nog iets als je niet tevreden bent met je kraamhulp zeg dat dan gelijk, helpt het niet bel dan je kraamzorgbureau. Ze werkt voor jou en kan je kraamtijd maken of breken. Ik heb twee heerlijke kraamweken achter de rug en ben van plan weer een fijne kraamtijd te hebben.
Nog een tip: Doe het rustig aan met kraamvisite, de eerste dagen alleen mensen die echt dichtbij je staan, en bel kraamvisite rustig af als het niet gaat. Het gaat om jou! Ik hoor wel eens over grote vriendengroepen die tot een uur of 11 's avonds blijven plakken, dat zou voor mij echt niet te doen zijn. De eerste twee/drie weken doe ik alleen kraamvisite overdag, dan ben ik 's avonds echt gesloopt en wil ik rust.

Iets wat ik gelukkig niet deed, maar vriendin....
2e dag hele huis vol visite en baby van arm tot arm laten gaan, hele dag door. Kind was 's avonds helemaal overstuur!

Verder weer veel rust nemen, hoe sneller ik weer alles doet, hoe langer ik pijn in bekken blijf houden.

Eerder mijn kind inbakeren als dat nodig mocht blijken. Mijn dochter had daar echt behoefte aan, maar vond het zo'n zielig gezicht,

Verder heb ik nergens spijt van. Heb heel veel op mijn moederinstinct vertrouwd en daar voelde ik me erg prettig bij.

@ Caat, mijn dochter heeft de eerste 3 maanden in luiers nummer 1 gelegen hihi. Wat een verschil dan weer he per kind

Hetzelfde geld voor babykleertjes maatje 50, ik had al 2 setjes en kreeg er nog 3 bij want de familie had al met voorbedachte rade ingekocht(mijn nichtje was nl. prematuur dus dan krijg je een vertekend beeld).

Met veel moeite heeft mijn kraamverzorgster mn zoon erin gekregen, maar met kromme beentjes in zo'n te klein trappelpakje (hij was al 54 cm onuitgerekt bij de geboortje) was toch wel zielig dus het meest is maar een keer gedragen. Sommige dingen zelfs nog nooit.

Wat ik weer ga doen, omdat het zeer goed bevallen is, is heel rustig aan doen. Mijn man kon de vorige keer (en ook deze keer) na de bevalling 3 weken vrij krijgen). De eerste week hebben we het heel rustig aan gedaan met bezoek. Elke dag kwam er iemand die ons heel na staat (denk aan ouders, broers, zussen met partner). Maar elke dag alleen 1 ouderpaar of broer,zus+gezin. Op deze manier hadden we veel tijd voor elkaar. En dat is iets wat ik heel graag weer wil. Het duurt dan wel wat langer voor iedereen op kraamvisite geweest is. Sommige mensen kwamen pas na een week of 3 of 4, maar die vonden dat niet erg. En wij hadden alle rust.

@Caat: Ons zoontje heeft nog heel lang gedaan met de luiers maat 1. En ook maatje 50 konden wij nog wel een poosje gebruiken. Maar nu was ons zoontje ook niet een van de grootsten. Grappig dat daar zo'n vershcil in zit.

Wat wij trouwens nu absoluut niet gaan doen is een geboortekaartje uitzoeken waarbij we nog zelf iets in elkaar moeten zetten. De vorige keer moesten wij koordjes strikken. Verschrikkelijkk vond ik het. Nu wordt het een geboortekaartje uit 1 stuk!

@ Allie ja dat is waar ook. Wij moesten ook nog plakken en in elkaar vouwen. Wat een rotklus als je net ff je handen vrij hebt!

Wij hadden net als Allie heel rustig aan gedaan met visite. En manlief had ook 2 weken vrij en stuurde mensen ook lekker weg na max 2 uurtjes :)

Met 6 weken werd ik verrast met een kraamfeest, echt een aanrader.
Zeker omdat ik lekker in zonnetje werd gezet met Myrthe en niks hoefde te doen met heeeeeel veel lekkers :-D

Ik geef inderdaad ook een kraamfeest 4 weken na de geboorte en alleen maar tussen 14-17 uur.
Verder hier ook een geboortekaartje uit 1 stuk, geen gepriegel meer.
Bel als je een keizersnede hebt gehad je familie pas als je weer lekker in je bedje op de afeling ligt en zelf al kennis hebt gemaakt met je baby. Bij mijn 1e had iedereen haar al uitgebreid bewonderd terwijl ik nog op de recovery lag.
Geef je kind niet aan iedereen uit handen, dat voorkomt een overprikkelt kind. Ik heb met mijn kinderen afgesproken dat alleen papa of mama en de kraamhulp de baby uit de box / bedje tillen!
Als de BV niet lukt is er geen man overboord, kunstvoeding voldoet ook prima en ik ga me niet schuldig voelen als het om een of andere reden niet mocht lukken.

Terug
Bovenaan