Wat niet te doen? Ik heb niet echt dingen waarvan ik zeg dat heb ik gedaan en zou ik nu afraden.
Ik raad wel iedereen aan om niet te veel een beeld te hebben van hoe je bevalling zal verlopen, ga er met een open blik in en go with te flo! Het loopt vaak anders dan je had gedacht. Mijn eerste bleek tijdens de bevalling in stuit te liggen en dus geen thuisbevalling, maar in het ziekenhuis. Ik hoor wel eens verhalen van vrouwen die dat heel erg vervelend vonden. Dat vind ik zo zonde, het gaat om het resultaat, een hopelijk gezonde baby.
Nog iets als je niet tevreden bent met je kraamhulp zeg dat dan gelijk, helpt het niet bel dan je kraamzorgbureau. Ze werkt voor jou en kan je kraamtijd maken of breken. Ik heb twee heerlijke kraamweken achter de rug en ben van plan weer een fijne kraamtijd te hebben.
Nog een tip: Doe het rustig aan met kraamvisite, de eerste dagen alleen mensen die echt dichtbij je staan, en bel kraamvisite rustig af als het niet gaat. Het gaat om jou! Ik hoor wel eens over grote vriendengroepen die tot een uur of 11 's avonds blijven plakken, dat zou voor mij echt niet te doen zijn. De eerste twee/drie weken doe ik alleen kraamvisite overdag, dan ben ik 's avonds echt gesloopt en wil ik rust.