Mammografie

Dag lieve dames,

hoop dat het allemaal goed met jullie gaat. en dat de rode duivels snel aan jullie voorbij mogen gaan.

Ik heb even een vraagje. Heeft iemand voordat zij zwanger werd/wordt een mammografie gedaan?

En heeft het zin om een mammografie te doen tijdens je zwangerschap?

Ik hoor graag wat de ervaringen zijn.

groetjes!!

hoi,
Ik heb toevallig toen we besloten weer zwanger te worden een echo gehad.
Ik ben in september 2010 bevallen van een dochter en sindsdien een onregelmatige menstruatie, en vooral heel lang. Gemiddeld ben ik 9 dagen ongesteld. Ook heb ik sinds ik bevallen ben veel pijnklachten in mijn buik. De huisarts dacht aan poliepen of littekenweefsel, na de bevalling wilde de placenta er niet uit en dit is uiteindelijk met veel geweld gedaan.
Gelukkig was er op de echo niks te zien, dus volgens de gyneacoloog kon ik zwanger worden.(inmiddels zijn 2 pogingen niet gelukt, terwijl ik van mijn dochter in 1 keer zwanger was). Ik heb de klachten nog steeds, maar me er maar bij neer gelegd.
Zoals jij leest is dit een uitzonderlijke situatie. het is niet gebruikelijk om een echo te krijgen voordat je zwanger wilt worden volgens mij. Ik heb er in ieder geval nog nooit van gehoord. Je moet vaak sowieso eerst een jaar zelf klussen voor je van de huisarts wordt doorverwezen.

Liefs

Hey Keshai,
Ik snap je verhaal nog niet helemaal.
Een mammografie is een foto van je borst, waarbij je borst tussen 2 platen word gedrukt om hem zo dun mogelijk te krijgen en zo een beter beeld te krijgen van de binnenkant van je borst dmv. röntgenstralen.

Waarom zou je zo'n foto voorafgaande je zwangerschap willen maken?

Zo'n foto te maken kan schadelijk zijn voor je ongeboren kindje, je moet ook altijd melden als je zwanger bent als je zo'n foto laat maken.
Het ligt aan de indicatie waarom ze zo'n foto willen maken of het dan wel of niet doorgaat. Dit omdat tijdens de zwangerschap het klierweefsel in je borst veranderd en opzwelt, waardoor sommige dingen op de foto niet/minder goed zichtbaar zijn. En dat het daarom soms geen zin heeft om zo'n foto te maken.

Hopelijk heb je wat aan deze informatie.
Groetjes Eline

hi,
ik vroeg mij dus ook al af, waarom je je borsten wil laten na kijken?
heb je daar klachten?

volgens mij, is dit ook niet handig tijdens een zwangerschap.
een echo kan geen kwaad.
maar als het echt nodig is en de arts stelt het voor...

groetjes

dank voor de reply's. Ik denk dat ik een beetje bang ben gemaakt. Ik heb geen last van mijn borsten. Maar ik vroeg mij af of het voor vrouwen gebruikelijk is alvorens ze zwanger willen worden hun borsten laten onderzoeken. of is dit iets wat ze alleen doen als je een IUI of IVF traject ingaat?

Terug
Bovenaan