Mannen én bevallen

Wij zijn 31 weken zwanger van de tweede (1e was via Keizersnede) en de tijd begint te dringen. Deze baby komt waarschijnlijk natuurlijk, want deze ligt niet in stuit. Ik moet dus aan de bak.
Helaas hebben we door de Keizersnede een medische indicatie en aangezien de vk dus NIET langskomt als je twijfel hebt o.i.d., ben ik toch een beetje aangewezen op mijn man. Een man die zegt dat hij zich geen voorstelling kan maken hoe het straks zal gaan, die zegt dat IK me niet druk moet maken etc. etc. Nee, zo'n instelling zou ik ook hebben als ik hem zou zijn.
Enfin; ik denk toch wel dat ik straks iemand nodig heb die me erdoorheen sleept en niet iemand die 'afwacht'.
Hebben jullie wat aan jullie mannen gehad tijdens de bevalling (dwz als jullie het al eens hebben meegemaakt)? En hoe ging dat?

hoi hoi
de meeste mannen reageren zo hoor,maar tijdens de bevalling zijn ze er echt wel voor je.
die van mij is ook heel nuchter maar tijdens mijn bevallingen was hij er echt wel voor me.
dus meid maak je niet zo,n zorgen komt allemaal goed.
liefs sil

Tuurlijk is het lastig voor je man om zich een voorstelling te maken van een natuurlijke bevalling. Net zo als dat voor jou moeilijk is. Het is in wezen alsof je voor het eerst bevallen gaat. Jouw man weet niet hoe jij zal zijn met weeen en jij ook niet. Veel meer dan zeggen maak je geen zorgen kan hij ook niet. Ik snap dat wel.

Geef tijdens de bevalling gewoon goed aan wat jij wilt en hoe hij er kan zijn voor jou. Want je weet, als mannen iets niet kunnen dan is het gedachten lezen.  Ik vond het bijvoorbeeld vreselijk om alleen te zijn. Mijn man viel halverwege de nacht (logischer wijs)  in slaap en ik vond dat heel erg naar. Ik heb dat aangegeven en hij is er tot de volgende avond voor mij geweest. Hij hoefde niet veel te doen, alleen er zijn. Soms een nat washandje en een bemoedigend woord.

Leef er zo neutraal mogelijk naar toe, heb geen verwachtingen. Dat werkte bij mij heel goed. Nu ben ik voor de tweede keer zwanger en weet wat ik kan verwachten. Aan de andere kant, elke bevalling is anders en ga er daarom weer zo neutraal mogelijk in. Iedereen zegt dat het sneller gaat, nou ik zie wel. Als het zo is dan is het meegenomen. Ik heb alleen met mijn man een aantal duidelijke afspraken gemaakt op basis van de vorige keer. Een daarvan is dat we niet te lang thuis gaan zitten wachten op goede weeen en ontsluiting: aanmodderen dus. Mijn weeen  waren nogal zwak en ik wil als het weer niet vlot gewoon naar het ziekenhuis en aan het infuus met weeenopwekkende middelen.

Succes,
Ingeborg

Ik geloof dat de meeste mannen zo reageren.

Bij de 1e zoon had mijn man dat ook. Hij heeft mij wel goed gehoplen. Vond het achteraf niks engs"" aan.

Bij de 2e zoon  wist hij "gelukkig" wat hem te wachten stond.

Nu ben ik 3 weken geleden bevallen van onze 3e zoon. Daar heeft mijn man wal een beetje angst aan over gehouden. We hebben samen moeten doen. De baby kwam zo snel dat de vk te laat naats mijn bed stond! Gelukkig was alles goed, wel in vruchtwater gepoept, maar onze zoon maakte het prima!

Geef duidelijk aan wat je wel en niet prettig vind en praat er ook van te voren over.

Ik wens jullie veel succes en een goede bevalling!
Monique

weet je zeker dat je verlosk niet thuis langskomt ivm medische indicatie? Begeleid zij je dan niet in ZH? Vind ik best raar, wanr dan ben je inderdaad op jezelf en je man aangewezen (goed om te weten, ben net 3 wkn geleden via ks bevallen en zal bij vlg zwschap dus ook op medische indicatie in ZH bevallen).
En weet dat, al komt vk niet langs, bellen mag altijd he!!
Hopelijk is je man een natuurtalent en komt alles op z'n pootjes terecht. En zolang jij aan je man aangeeft wat je wilt, kan hij daarop ook inspelen he!
Succes, mira sinds 02-01 trotse mama van Jaap

Mannen reageren gewoon zo.

Mijn man heb ik na 3 kwartier wakker gemaakt en hij moest even helpen met timen.

Alleen wist hij niet vanaf wanneer hij moest gaan timen om te kijken om
de hoeveel tijd ik een wee had. Toen we daar eenmaal achter waren kon
hij de verloskundige bellen en hij heeft me gewoon goed geholpen.
Tijdens het persen ook als ik zei wat hij kon doen om mij te helpen dan
deed hij dat ook. Ik denk wel dat het voor die mannen ook een hele rare
gewaarwording is hoor. Ze zien jou toch daar liggen met een niet zo'n
lekker gevoel!!! Verder kan ik je vertellen dat je ook wel een beetje
in de schulpje kruipt en het groetendeels zelf moet klaren. Alleen dat
lekker koude washandje en dat slokje water dat hij je kan geven....das
toch wel heel lekker hoor!!!

Als het zover is helpt hij je dus echt wel ook al heeft hij ook geen ervaring met dit soort dingen!!!

Suc-7 Claud en Maud

Zelf kon ik me ook geen voorstelling van maken van de bevalling, laat staan mijn man. Ik was al lang blij met zijn aanwezigheid. Ik moet eerlijk zeggen, dat ik aardig in mij zelf gekeerd was en een heleboel dingen ook langs mij heen zijn gegaan. Bij de tweede was ik ook heel erg blij, dat hij er was. Maar ook hier was ik aardig in mijzelf gekeerd.
En nu bij de derde zie ik het wel weer.
Succes, Yoeke

Terug
Bovenaan