Manuela/Bloedgroep

Hoi Manuela ea

Ik las jullie berichtjes over bloedgroepen, nu denk ik jullie alles te kunnen vertellen, want ik heb het nl. zelf wel bij de hand.
Ik heb bloedgroep o-neg, met daarbij een stof in mijn bloed wat inderdaad een zwangerschap afstoot, maar ....
bij de 1e zwangerschap is dit in elk geval nooit zo, die stof wordt pas actief als het in aanraking komt met het positieve bloed van je baby, wat pas kan gebeuren bij de bevalling en dan kan het voor de baby allang geen kwaad meer.
Gebéurt dit inderdaad bij je eerste bevalling, dan heb je voortaan dus actieve antistoffen in je lichaam, die bij een 2e zwangerschap dus wel meteen aan de slag gaan, dus dan is het opletten.

Dit is bij mijn huisarts bekend en zodra ik zwanger ben moet ik met 6 weken een spuit halen hiertegen, en dan gaan ze je bij 3 maanden weer controleren etc etc, mocht er dan onverhoopt iets aan de hand zijn, dan kunnen ze meteen ingrijpen.

Maak je dus niet ongerust, het kan in principe geen kwaad, maar het is wel belangrijk om te weten of je het wel of niet hebt, zodat het bij een zwangerschap wel in de gaten gehouden kan worden.

Hopelijk heb ik jullie hiermee geholpen, veel succes allemaal.

Liefs
Lin
 
Hallo,

Ik hoor hier eigenlijk niet thuis, maar wilde eigenlijk even wat toevoegen.
Ik ben zelf ook rhesus negatief, heb al een eerste kindje en zij was positief, wat dus wil zeggen dat als ze niks doen, je lichaam antistoffen aan gaat maken. Vandaar dat je een injectie krijgt binnen 48 uur na de geboorte.

Tevens ben ik nu weer zwanger en was hier heel erg bezorgd om omdat je evengoed antistoffen aan kunt gaan maken. Maar (nu weet ik niet of dit bij wel Lin is gebeurd) Mijn vk zei dat je lichaam geen antistoffen aanmaakt tegen het eventuele positieve bloed van de baby totdat je 30 weken zwanger bent. Dus wordt je met 30 weken getest en als het zo is dat je het wel aanmaakt (wat maar bij zo'n 2.3 % van de vrouwen die rhesus negatief zijn ook daadwerkelijk gebeurd) dan kom je onder strenge controle omdat jouw bloed dan het bloed van de baby aanvalt en afbreekt. De baby kan dan in mildere of ernstige vormen bloedarmoede krijgen. Maar zelf als je positief getest word op antistoffen (dus één van die 2.3 % van de vrouwen bent) schijnt het ook nog eens dat maar 0.nog iets % van die 2.3 procent daadwerkelijk problemen hiervan ondervind bij de zwangerschap. Dus de kans op complicaties door die rhesus negatieve factos is mini minimaal. Ik ben inmiddels getest en alles was goed, maar ik was erg bezorgd en heb flink gespit in leesstof hierover.

Het is dus zeker zo dat je je bij een eerste zwangerschap geen zorgen hoeft te maken.

Nu wil ik er uiteraard bijzeggen dat ik geen dokter ben dus het ook maar heb van gewonnen info en vragen.
 
Terug
Bovenaan