marieke

Hoi, waarom nag je geen brie als je zwanger bent? In Nederland worden toch geen kazen verkocht die van rauwe melk gemaakt zijn? Ik eet regelmatig een stukje, maar mijn vriend kwam ineens met een folder waarin stond dat ik geen brie mag. Ben geschrokken, is het echt zo erg?
 
www.zuivelonline.nl

Brie: Je mag Brie eten als deze gemaakt is van gepasteuriseerde melk. Bijna alle Brie die in Nederland verkocht wordt, is van gepasteuriseerde melk. De Brie van Albert Heijn (b.v. Brie du President) kan gewoon gegeten worden. Als je Brie koopt in een speciaalzaak of je weet niet wat de herkomst is, vraag dan of deze met rauwe melk gemaakt is. Voor alle kazen geldt het volgende: staat er 'au lait cru' op de verpakking of twijfel je over de herkomst ervan? Dan de kaas gewoon laten staan.

feta: Kijk altijd goed op de verpakking; de meeste verpakte fêtasoorten die in Nederland worden verkocht, zijn gemaakt op basis van gepasteuriseerde melk en kunnen dus ook tijdens de zwangerschap worden gegeten. Laat verse, onverpakte fêta liever liggen of vraag goed na waar deze van is gemaakt. Goed verhit in de oven (boven de 180 graden, bijvoorbeeld op een pizza) kunnen alle kazen worden gegeten.

blauwe kaas: Blauwe aderen is een schimmel die behoort bij bepaalde kaassoorten; het is geen schimmel door bederf en kan dus geen kwaad, tenzij de kaas van rauwe melk is gemaakt. Zachte rauwmelkse kazen komen in Nederland echt heel weinig voor en zijn herkenbaar aan de vermelding "au lait cru" op het etiket. Als je het niet helemaal zeker weet, de kaas gewoon niet eten. Op pizza's kunnen kazen altijd gegeten worden: als de kaas boven de 60 °C verhit wordt (en op een pizza is dat nog veel heter), worden alle schadelijke bacteriën direct gedood.

Kortom, je kunt vrijwel alle kazen eten. (Zachte rauwmelkse kazen komen in Nederland echt heel weinig voor en zijn herkenbaar aan de vermelding "au lait cru" op het etiket.')
 
Het word inderdaad afgeraden omdat er waarschijnlijk bepaalde bacterien in kunnen zitten die niet goed zijn voor de kleine.

Ik weet niet of er in nederland geen kazen van rauwe melk gemaakt worden waarschijnlijk wel anders had het volgens mij namelijk niet z'n probleem geweest. Ik zou even op de verpakking kijken als ik jou was, en de brie gewoon laten staan. Des te meer geniet je straks weer van een stukje brie als je bevallen bent.

Succes,

O, ja er zijn nog wel meer dingen hoor die niet goed zijn om te eten tijdens je zwangerschap. Ik zou als ik jou was internet even afzoeken want het is toch wel belangrijk om te weten lijkt mij.
 
Hoi Marieke,

Zover ik weet mag je het gewoon eten hoor. Ik eet ook regelmatig een stukje brie errug lekker. Als je goed op de verpakking let dan zul je zien dat bijna alle kazen van gepasturiseerde melk gemaakt zijn en dat mag je gewoon.
Lekker van blijven eten dus.

Groeten Danielle, 29 weken
 
De meeste kazen in Nederland zijn gemaakt van gepasteuriseerde melk. Buitenlandse kazen kunnen van rauwe melk gemaakt zijn en kunnen de listeriabacterie bevatten. Deze is schadelijk voor je ongeboren kind. Brie uit de supermarkt is meestal wel veilig, gewoon even kijken of er geen au lait cru op staat. Succes ermee!

ps ik hoorde onlangs dat er in softijs en de broodjes kruidenkaas van de V&D ook teveel listeria is gevonden.
 
Is het een idee om je eens te informeren over wat voor voeding je wel en niet mag eten tijdens een zwangeschap? Ik neem toch aan dat als je weet hoe je zwanger kan raken, je ook mag weten dat een zwangerschap bepaalde veranderingen in je leef patroon met zich meebrengen (roken, alcohol, bijvoorbeeld). Het eerste de beste boek in de winkel gaat hier over.
En nee, veel nedelandse kazen zijn niet rauwmelks, maar sommige wel. Rauwmelkse kazen bevatten listeria bacterieen die een verhoogde kans op miskramen geeft.
 
Terug
Bovenaan