Materiaal deken

Hi! Ik heb een deken van baby's only, ik dacht een goed merk en hij was ook prijzig maar hij is van 50% katoen en 50% acryl. Nou lees ik overal dat je eigenlijk 100% katoen moet. Deze deken zal evengoed gewoon veilig zijn toch?
 
Ja hoor, als ze heel klein zijn zit er ook een lakentje van katoen tussen het lijfje en het deken tijdens het slapen in de nacht. Overdag los over de baby of inwikkelen kan prima want dan ben je er immers bij mocht je twijfelen
 
Dat kan prima hoor!


Hier in Nederland worden zulke hoge eisen gesteld aan alles wat voor een baby/kind is. Dat je er vanuit mag gaan dat het veilig is als het als deken verkocht wordt
 
Aanbevolen wordt inderdaad 100% katoen, en dat is met name iets van “vroeger” toen synthetische stoffen in veel gevallen echt nog broeierig en zweterig waren. De kwaliteit van synthetische stoffen is in de afgelopen jaren echter enorm verbeterd. Daarom mogen dit soort dekentjes ook op de markt. Het is dus puur afhankelijk van je eigen gevoel daarover of je 100% katoen wilt of niet. Wat hierboven gezegd wordt, de eisen zijn zeer streng hier!

Even ter vergelijking in Denemarken mogen baby’s vanaf het begin in/onder een dekbed, iets wat wij in Nederland ondenkbaar vinden. Soms zijn dingen niet persé slechter maar is het ook een “cultuur” ding.
 
Het dekentje gebruik je in combinatie met een lakentje. Zorg dat die wel van 100% katoen is. Dan is het huidcontact in ieder geval met katoen.
Liefs, Leontien
www. volverwachting.nl
 
Acryl kan statisch worden en broeien, maar als het lakentje van katoen is en het bedje kort wordt opgemaakt is dat geen probleem.
 
Terug
Bovenaan