Matrasje voor in het bedje

Ik heb nu wel de kinderkamer maar nog geen matrasje. Nu heb ik op een paar sites gelezen dat bepaalde type matrasjes niet goed zouden zijn en worden afgeraden. Hebben jullie nog een speciaal matrasje of een normaal matras via bijv leenbakker ofzo...
Het maakt me niet uit hoeveel het moet kosten maar wil niet dat ik straks de kleine levenloos in bed aantref omdat ik een verkeerd type matras heb gekocht.

Ik heb bij de oudste gekozen voor de Aerosleep. Daar slaapt hij nu nog op. Voor nummer 2 heb ik een speciaal matrasje laten maken voor de wieg. En daar overheen een los aerosleepdekje. (die losse dekjes zijn goed te betalen) Ook in de wagen heb ik zo'n los dekje. Het schijnt te zijn dat ze het sneller koud hebben. Maar ik heb daar nooit niks van gemerkt. Als ik nu een nieuw matrasje zou moeten kopen, zou ik een normaal matrasje kopen en een los dekje van de aerosleep.

Wij hebben toen voor het wiegje er een gekocht van de prenatal. Denk dat het merk niet zoveel zegt, maar meer over de functies!Wat voor mij een vereiste was was dat de kleine erdoor heen moest kunnen ademen als ie op zijn buik terecht zou komen.. Dus ook geen plastic moltons erover heen leggen enz.. Nooit problemen mee gehad en deze uk krijgt hetzelfde matrasje!

Er ligt bij mij een niet te duur matrasje in, maar wel met aerosleep, ik vind het idee dat ons kindje niet kan stikken als het zijn gezicht in het matras draait erg prettig. Ik denk eerlijk gezegd niet dat het veel uitmaakt wat voor matras je gebruikt, zo'n kleintje weegt nog zo weinig dat hij echt geen rugklachten zal krijgen van een minder matras :)

Hoi, wij hebben gewoon een redelijk goedkoop matrasje met een aerosleep er over heen. Is altijd prima bevallen en geeft een veilig gevoel. Vooral als ze eenmaal een paar maanden oud zijn en zomaar ineens kunnen gaan draaien... nu is ze 10 maanden en gebruiken we de aerosleep niet meer.

Ik vind die aerosleep matrasjes echt weer zoiets om consumenten (lees: zwangere vrouwen) iets op de mouw te spelden wat ze eigenlijk niet nodig hebben... Begrijp me goed, ik heb hem ook en ik gebruik m straks vast weer, maar ik heb me wel laten verleiden tot het kopen van iets wat ik eigenjk niet nodig heb.
Het werkt wel heel goed, maar er is mij later verteld dat het alleen werkt als je ook zo'n luchtdoorlatende matrashoesjes van aerosleep erbij koopt. Dat vind ik geldklopperij! Want die matrashoezen zijn ook al 15 euro per stuk.
Ik heb me bij onze tweede goed laten informeren door de consumentenbond en zij hebben babymatrassen onderzocht. Hieruit bleek dat wanneer je een gewoon matrasje (zonder plastic) koopt en hier geen zeiltje of plastic molton onder doet, maar wel een Jersey hoeslaken, je hetzelfde (veel goedkopere) effect hebt. Nou niet helemaal hetzelfde effect, maar het laat wel lucht door en je baby kan blijven ademen... Daarbij komt ook dat wanneer je baby een aantal weken oud is, het zelf zijn koppie kan draaien. Volgens het CB doen ze dat ook vanzelf wanneer ze in zo'n geval lucht tekort komen. Ik zou me persoonlijk meer zorgen maken over hoe het bedje opgemaakt wordt. Wel of geen dekbedje (schijnt nu ook weer te mogen) en hoever het bedje opgemaakt is. Ik zag bij onze jongste dat hij zichzelf heel gemakkelijk onder de deken trappelde. Daar is de kans groter lijkt mij dat het kindje geen zuurstof krijgt...

Er staat een stukje over de Aerosleep op de website van Stichting Wiegedood. De fabrikant heeft nml. de luchtdoorlaatbaarheid getest bij volwassenen. 'Conclusie: op basis van het huidig wetenschappelijk onderzoek of de testen van de fabrikant is niet vast te stellen of de AeroSleep een (positief of negatief) effect heeft op het risico op wiegendood. Er dient bij buikligging rekening te worden gehouden met meer risicofactoren dan alleen verstikkingsgevaar.' Aldus de website. Volgens een andere site zijn koudschuim en latex matrassen het beste. Dus niet de pocket- en binnenveringsmatras (wat mij ook vrij logisch lijkt, omdat een baby niet veel weegt).
De Ikea matrassen komen meestal als 'beste koop' uit de testen. Wij hebben de latex babymatras daar gekocht. Om te testen hoe stevig een matras is kun je met beide handen de matras in drukken of met één hand. Of met elleboog, onderarm en hand tegelijk. De matras moet minimaal 10 a 11 cm dik zijn. Denk bijv. ook eens aan ecologisch verantwoorde matrasjes. Deze zijn gemaakt van natuurlijke matrialen waar geen schadelijke stoffen voor zijn gebruikt om het te produceren. Laat je niet gek maken (don't believe the hype) en volg gewoon je gezonde verstand. Laat je informeren in de babywinkel, zoek wat uit in babyboeken, lees wat op internet en neem dan je eigen conclusie. En mocht je per ongeluk toch een baggermatras hebben gekocht, dan zal de kraamverzorgster je daar vast wel op wijzen en dan kan je partner altijd nog in een drafje naar de winkel om de juiste matras te kopen. Mijn verloskundige zegt steeds 'Er zit een hoop commercie bij, geef niet te veel geld uit' en ze zit al 25 a 30 jaar in het vak. Succes!

Kijk daar hebben we wat aan!
Wij waren paar weken terug in de prenetal en de keuze van 65 euro tot 280 euro matrasjes!
De verkoper erbij gehaald en dan wordt het toch zo gebracht dat je gevoel zegt de duurste te nemen met arosleep.

We wisten het toen echt niet meer dus niks gekocht.
Nu ik dit allemaal lees ga ik toch voor die van 65 euro zonder arosleep.
Als arosleep echt HET verschil zou maken zou het dan niet geadviseerd worden door elke verloskundige?
Groetjes Viola

Terug
Bovenaan