max. cc borstvoeding

Ik lees overal dat een baby niet meer dan 1000 cc mag drinken i.v.m de niertjes.
Geld dat ook voor borstvoeding? (ik kolf en hij krijgt dan een flesje)  Teun krijgt nu 6 flessen van 150 cc en volgens het cb moet ik elke week met 5 cc omhoog.
Soms heeft hij niet genoeg en geef ik hem dus wat extra.
Groetjes Mikkie

Dat maximum bestaat niet voor borstvoeding. Als jouw lichaam meer bv aan gaat maken zal het ook automatisch het aantal voedingsstoffen per ml aanpassen. Dus je kindje krijgt nooit te veel binnen (hooguit wat extra vocht, maar dat plast ie lekker weer uit).
Bij kunstvoeding zitten er allemaal toegevoegde stoffen in die je kindje niet teveel mag binnen krijgen. Vandaar het maximum van een liter per dag.
Maar mijn kleine heeft aan 7 x 150 meer dan voldoende hoor, ikzelf zou die hoeveelheid niet nog op gaan voeren (of je moet langzaam overstappen op 6 voedingen).
Kijk maar hoe je kindje erop reageert. Bv kan nooit teveel zijn, en je kindje geeft wel aan als ie vol zit of als ie (bij voorkeur snachts!!) een voeding over wil gaan slaan.
Succes ermee.

Wat leuk onze kleine heet ook Teun.
Hij krijgt BV maar ik moet spoedig weer werken. Ik hou altijd vast aan die 150 cc gedeeld door het aantal voedingen per dag. Bij het CB zeiden ze dat ie wel 170 à 180 cc moest hebben (ruim 6 kg bij 9 weken).
groetjes Meggie

Ik geef ook borstvoeding en omdat ik weer aan het werk ben krijgt m'n
dochter nu 3 dagen per week overdag gekolfde voeding in een fles. Ze
drinkt echter veel meer dan op basis van die regel 150 ml / kg.

Mijn dochter is nu ongeveer 4 kg (inmiddels ruim 12 weken oud, dus ze
is inderdaad nogal licht) en krijgt meestal 6 voedingen per dag. Ze zou
dan ca 100 ml per voeding moeten krijgen, maar ze krijgt nu zo'n 150 à
160 per fles en drinkt dit altijd op.

Als ze bij mij drinkt weet ik ook niet hoeveel ze binnenkrijgt en
drinkt ze ook zoveel als ze zelf wil, dus ik geef haar gewoon zo veel
als ze wil.

Toen ze zo'n 5 weken oud was ben ik begonnen met oefenen met kolven en
drinken uit een fles. Ik heb toen een paar keer geprobeerd hoeveel ze
wilde. Eerst kolven, haar dit meteen geven en als ze nog niet genoeg
had mocht ze daarna bij mij verder drinken. Ik kwam toen al aan 125 ml
per voeding. Dat ging er vlot in en ze leek er wel genoeg aan te
hebben. Inmiddels heb ik de hoeveelheid dus langzaamaan wat opgevoerd.

Ik zou zeggen: gewoon uitproberen en je komt er vanzelf achter hoeveel je kindje wil drinken.

Karin, mama van Hannah (20-11-2006)

www.borstvoedingsforum.nl !!!!

hoihoi, ga gauw naar bovenstaande site, daar zitten een heleboel ervaringsdeskundigen en voedende moeders met allemaal dezelfde vragen.

De rekensom van 150 cc per kg lichaamsgewicht van je kindje per dag is een rekensom gebasseerd op kunstvoeding. Voor borstvoedings geldt 115 cc. Maar.... mocht je in de luxe positie zitten dat je wel aan de 150 cc komt of misschien zelfs nog wel meer, dan is dit in het geheel geen probleem.

Waarom geef je de melk gekolfd? Je kunt een lactatiekundige raadplegen over hoe je je kindje goed aan moet leggen, live voeden is veel makkelijker dan alle voedingen kolven. Je kunt deze vrouwen ook telefonisch raadplegen (zie bovenstaande site voor tel.nrs.), de kosten hiervoor zijn slechts het redionale gesprekskostentarief (telefoonkosten), het zijn nl. vrijwilligsters.

heeel veel succes en hou vol!!!

mama van Rêve (drinkt al 21 weken en 5 dagen aan mama's borst)

Ik geeft het gekolft omdat Teun 6 weken te vroeg is geboren en in het ziekenhuis flesvoeding heeft gehad omdat mijn borstvoeding pas na 5 dagen op gang kwam (m.b.v een neusspray) Teun heeft nooit aan de borst willen drinken en ik heb trauma`s opgelopen in het ziekenhuis omdat hij een aantal cc moest drinken en dat deed hij niet,toen een sonde in zijn neus en ze bleven maar hameren op die aantal cc. Nu ben ik gewend aan het kolven en vind het wel prettig om te weten hoeveel hij drinkt. Daarbij komt ook nog dat hij veel spuugd na de voeding dus kan ik johannesbroodpitmeel toevoegen in zijn flesje. En ik vind het ook leuk dat mijn vriend hem eens de fles kan geven. Groetjes Mikkie.

Terug
Bovenaan