Maximaal één of twee verloskundigen die je begeleiden?

Wat zou je er van denken als je steeds dezelfde, maximaal één of twee verloskundigen zou zien, die je vanaf het prille begin van de zwangerschap begeleiden. Die je bij de bevalling treft, meegaat naar het ziekenhuis als er iets mis is en ook zelf het kraambed begeleid?

Ben zeer benieuwd naar jullie reacties.
Vriendelijke groet,

Tine Oudshoorn, verloskundige en consultant.

Midwifery Business

Hoi Tine

Klinkt heel leuk. Ik had bewust gekozen voor een kleine praktijk met 2 verloskundiges. Ging ook erg goed, heel gezellig, tot ik 2 weken voor mn bevalling opeens een medische indicatie kreeg en tijdens mn bevalling 3 verschillende verloskundigen en een gyneacoloog aan mn bed had. Uiteindelijk heb ik na 30 uur toch een keizersnede gehad en zal ik de volgende bevalling dus weer in het ziekenhuis moeten doen.
Ik baalde er echt van dat ik ze eigenlijk dus helemaal niet heb gezien daar in het ziekenhuis, ik had wel wat support van een "bekende" kunnen gebruiken.
Intessen zijn we druk bezig voor een tweede en ik heb intussen 2 miskramen gehad en ga dus een eventuele volgende zwangerschap gewoon volledig begeleid worden in het ziekenhuis, wat ik helemaal niet erg vind, want dan heb ik een grotere kans dat ik een bekjende tegenkom aan mn bed.

Groetjes Jen

Ik heb ook bewust voor een kleine praktijk gekozen met 2 vaste verloskundige en 1 vaste waarneemster. Alleen mijn bavalling duurde 40 uur bij elkaar en ik heb dus 6 verschillende mensen aan mijn bed gehad. Dit ook mede omdat ik naar het ziekenhuis moest. Nu tijdens mijn 2e zwangerschap heb ik een afspraak met de verloskundige (omdat de eerste bevalling een traumatische ervaring is geworden) dat ik als ik eventueel weer in het ziekenhuis zou moeten bevallen dat zij me sowieso zullen begeiden. Dit is voor mij wel een fijn gevoel!!

Dank voor jullie reacties.
Ik maak uit jullie 2 reacties op dit forum en 15 reacties bij het zwanger zijn forum op dat het er van afhangt of je meer of minder behoefte hebt aan support van een begeleider, hoe goed je de sociale support zelf regelt en hoe je met nieuwe onzekere situaties omgaat.

Bevallen is en blijft een bijzondere, maar niet uitsluitende medische aangelegenheid. Bevallen en moederen zijn meer sociale aangelegenheden en daar hoort een sociale benadering bij die rekening houdt met je draagkracht en je achtergrond. Dat je bevallen kunt, daar is geen twijfel over. Met gerichte opbouwende support van een bekende begeleider gaat het beter!

We zijn allemaal verschillend en een kind gaan krijgen en leren moederen is een individuele, sociale, psychologische, spirituele en culturele aangelegenheid. Je leest hier in één zin al hoe complex moeder worden is. Gelukkig loopt het allemaal normaal en wel doordat wij vrouwen daarbij voor elkaar zorgen.

Ja, door de eeuwen heen zoeken wij vrouwen support en steun bij medevrouwen om door dit proces te komen. Vooral een eerste zwangerschap en bevalling zijn een intensief leer en ervaring proces, zoals veel van jullie al uit eigen ervaring weten. Support helpt, vooral de moeilijke en pijnlijke momenten van verandering, de bevalling en het beginnend moederschap door te komen. De support van een persoon die je hebt leren kennen en vertrouwen en jou ook vertrouwd en weet wat je in huis hebt, zal je zeer krachtig en slagvaardig houden bij de bevalling. Je doet het immers zelf, je hebt een coach, een medestander die je steunt waar het nodig is.

Niks mis dus om een doorlopende relatie aan te gaan met een zelfgekozen verloskundige. In

Nederland zien we gelukkig weer meer verloskundigen die dit type service gaan bieden.

Maar die verloskundigen zijn schaars en alleen met jullie vraag naar dit type begeleiding kan het een vaste plaats terugkrijgen in het patroon van eerstelijns verloskundige zorg. Je kunt ook je verzekeraar erop aanspreken.

De wetenschap ondersteunt je. In de Cochrane Database of Systematic Reviews van 2008 over continuïteit van personen bij zwangerschap en bevalling stelt dat het beter is alle vrouwen (in verloskundige praktijken en in ziekenhuizen) continuïteit van zorg door personen bij de begeleiding van zwangerschap, bevalling en kraambed te bieden en dat vrouwen gestimuleerd moeten worden er zelf om te vragen (Hatem et al. 2008).

Doen dus, niet vriendelijk voegen, parmantig vragen, het gaat om je eigen welzijn en succes. In de jaren 70 vroegen zwangere vrouwen mij als verloskundige of zij met mijn waarneemster kennis konden maken ruim voor de bevalling. Daar heb ik veel van geleerd. Emancipatie, stopt nooit.

Literatuur: Hatem M, Sandall J, Devane D, Soltani H, Gates S (2008). Midwife-led versus other models of care for childbearing women. Cochrane Database of Systematic Reviews 2008 , Issue 4. Art. No.: CD004667. DOI: 10.1002/14651858.CD004667.pub2. http://www.mrw.interscience.wiley.com/cochrane/clsysrev/articles/CD004667/frame.html. Website bezocht 19 juni 2009.

Succes
Vriendelijke groet,
Tine Oudshoorn, verloskundige en consultant.

Hoi,

Ik heb twee dochters en ik ben bij beide thuis bevallen onder begeleiding van een vaste vk. Hier in het dorp heb je een praktijk met bij de 1e 2vk en nu 3vk. Tijdens de zwangerschap leer je ze alle 3 kennen zodat er altijd 1 is tijdens de bevalling die je kent. Bij complicatie gaan ze mee naar het ziekenhuis en daar wordt dan besloten of ze bij je blijven of niet. Tijdens de kraamweek komen ze alle 3 langs en wordt de kraamweek afgesloten door de vk die je bevalling heeft gedaan en na 6 weken kom je weer voor na controlen. Ik heb dit al zeer prettig ervaren en vind het soms jammer dat ik voorlopig niet meer naar hun praktijk hoef. Ach wie weet over een tijdje.

Liefs Linda, mv Eva (11-08-2007) en Eliza (25-04-2009)

Terug
Bovenaan