me dochter van 10 maanden doet nog niks

Hallo allemaal,

ik heb 2 hele lieve dochters van 4 jr en van 10 maanden

mijn dochter van 10 maanden doet eigelijk nog niks zelf alleen zitten ze kan nog niet omdraaien van buik naar rug en andersom kruipen doet ze niet en wil echt niet op haar voetjes gaan staan  en daar maak ik me soms best wel druk om tuurlijk de 1e is sneller als de andere maar met 10 maanden mag je denk ik toch wel verwachten dat ze kunnen draaien.
normaal bij het consultatie buro zeuren ze maar nu niet je zal het niet geloven hahaha maar nu zeggen ze het komt van zelf wel terwijl hun juist de gene zijn die normaal zeuren..
wie herkend dit of moet ik me wel druk maken ik wil ook niet als een zeurkous naar de huisarts wand ben bang dat ze toch zeg van je moet bij het buro wezen

groetjes van een best wel onzekere moeder....
 
hoi hoi,

lonneke is nu bijna 2 jaar.
Vorig rond haar 1e verjaardag kon ze alleen nog maar goed zitten maar ook niet uit zich zelf hoor.

Ik had dit al herhaaldelijk aangegeven bij het CB maar die zeiden idd dat komt vanzelf.
bij de check van 1 jaar vonden ze het toch wel tijd worden en werden we doorverwezen naar de fysio.
Zij kwam bij ons thuis en zei meteen, waarom heb je niet eerder aan de bel getrokken.
Ze heeft in een stuit gelegen en daarom zijn de spieren aan de achterkant overrekt en daarbij is lon erg onzeker.
Met oefeningen ging ze in december ineens rollen. In januari ging ze kont schuiven. en toen duurde het nog lange tijd maar vanaf begin juli ging ze zich optrekken en 11 september is ze gaan lopen.

Het heeft even geduurt maar het is er toch van gekomen.

dus ga aub naar een kinderfysio, daar heb je geen verwijzing voor nodig.
zij kunnen je helpen met oefeningen en dan gaat het echt snel vooruit.

Suc6 Hetty
 
Hoi,

Ik ben moeder van 3 zoons en bij mij is het precies andersom, de eerst 2 begonnen pas om te rollrn met 10,5-11mnd ook kruipen en zitten volgde daarna snel, lopen deden ze met 15 en 16mnd.. Mijn jongste is nu 9mnd, kan zitten-staan-kruipen-rollen,, dit is voor mij heel vreemd..
Ik zou zeggen wacht nog een maandje af, ze is echt nog niet te laat!
Hou het in de gaten, maar je hoeft je echt nog geen zorgen te maken hoor!

Gr MJ
 
Hoi,

Ik heb een zoontje van 8 maanden, hij kan ook nog niet van zijn buik naar zijn rug omrollen en kan ook nog niet kruipen terwijl zijn babynichtje van 10 alles kon toen ze ook 8 maanden was. Ik heb van alles geprobeerd met hem, maar hij wilt maar niet wennen om op zijn buik te liggen. Hij kan wel zitten (heel goed zelfs)... hij probeert speelgoeden te pakken die ver van hem liggen, maar kruipen doet ie niet.
Hij kan ook nog niet staan als ik hem op zijn voetjes zet!!

Wat nu??
 
Hoi,

Je kunt het ook proberen voor te doen, is ook meteen een leuke manier van contact maken/spelen..
leg hem op zijn buik en ga zelf ook op je buik liggen en rol om,,of kruip rondjes om hem heen...kinderen proberen alles te imiteren! En hij heeft een hoop lol als mama zo gek doet..die van mij tenminste wel!

Gr Mj
 
Mijn dochter kon wel omrollen op die leeftijd, maar deed dat erg weinig, op haar buik heeft ze nooit leuk gevonden namelijk. Ze heeft niet in stuit gelegen en is gewoon op normale manier thuis geboren zonder enige complicaties.

Tijgeren heeft ze helemaal nooit gedaan. Vanaf ca 11 maanden begon ze zittend (nadat we haar neerzetten) op haar kont te schuiven over de vloer. Zelf gaan zitten kort daarna. Met 14,5 maand ging ze (tegen onze verwachtingen in) toch nog gewoon kruipen. Maar billenschuiven bleef haar voorkeur, dat ging veel sneller!
Ze ging voor het eerst zelf staan toen ze ruim 15 maanden was en de eerste voorzichtige stapjes langs de tafel volgenden met bijna 16 maanden. Los gaan staan deed ze voor het eerst met ruim 18 maanden, ze ging toen ook aan de hand lopen, en met ruim 19 maanden liep ze zelf los.

Ook niet echt een snelle dus, maar ze ontwikkelde zich wel. Alleen in haar eigen tempo. Bij Hannah was duidelijk de fijne motoriek beter ontwikkeld, de grove motoriek ging wat langzamer. Ze is nu 23 maanden en rent en huppelt door het huis en je merkt er echt niks meer van. We zeggen altijd: ze ging pas lopen toen ze het goed kon, ze liep ook meteen vanaf het begin stevig en viel nauwlijks.

Groetjes,
Karin mv Hannah (20-11-2006) en 15 weken zwanger (ETA 8-4-2009)

 
Hai, als je je zorgen maakt, kan je eens een afspraak maken bij een  kinderfysiotherapeut.....! Die kan dan gewoon eens kijken naar de motorische ontwikkeling van je dochter.
Bij ons is dat ook gebeurd. Isa (nu 5) was ook erg langzaam in haar ontwikkeling, ik weet niet meer goed wat ze met 10 maanden kon, maar ze liep bijvoorbeeld pas 2 dagen voordat ze 2 jaar zou worden! Ook erg laat dus.
Nu is er niets meer te merken aan haar motoriek. Alleen dat ze erg voorzichtig is.
Hier moet ik wel bij zeggen dat ze het zgn. kiss-syndroom heeft gehad en dus last heeft gehad van een verdraaiing van de bovenste nekwervels. Een osteopaat heeft in 3 behandelingen dit helemaal verholpen.
Heeft jouw dochter een voorkeurhouding / voorkeurkant? Hoe is de fijne motoriek, het grijpen enzo?
Groetjes!
 
Hoi
Merel is ook niet van de vlotte maar kan al wel lang zitten ed.
Als je twijfelt zou je inderdaad afspraak kunnen maken bij de kinderfysio.
Zelfs als het niks lichamelijks is kunnen ze je wel dingen voordoen over hoe je ze kunt stimuleren om dingen te leren.
Hoe ze zelf kunnen draaien gaan liggen zitten etc.
Merel krijgt fysio voor haar voorkeurshouding. Vind dat ik daar veel aan heb gehad voor het stimuleren van nieuwe dingen doen
 
En yes yes yes ze kruipt nu met 14 maanden   eindelijk
 
Terug
Bovenaan