Me partner vind dat ik haar kinderen nergens op mag aanspreken

Ik heb inmiddels al bijna 8 jaar een relatie met me vriendin zij heeft twee kinderen uit haar vorige relatie die inmiddels 10 en 12 zijn en ik zelf heb ook 2 kinderen 14 en 15 die wonen bij hun moeder , nu is het dat al vanaf begin af aan het me opviel dat haar kinderen geen makkelijke kinderen zijn, ze hebben moeite met gezag en normen en waarden, de vader van de kinderen die is niet echt aanwezig kwa opvoeding deze beste man komt 1 keer in de week de kinderen voor een halve dag ophalen
In het begin was het heel erg lastig vanwege dat de vader van de kinderen zich erg onvolwassen opstelde richting mij, zodra de kinderen met hem waren begon hij dingen tegen zijn kinderen te zeggen zoals: wat hij ook zegt niet naar hem luisteren hij is jullie vader niet dus zodra de kinderen terug kwamen van hun vader veranderde hun gedrag richting mij ze stelde zich opstandig richting mij op, dit hield een bepaalde tijd aan waardoor er best wat moeilijke periodes heeft plaatsgevonden tussen mij en haar kinderen en ook tussen mij en mijn vriendin.

Mijn kinderen kunnen gelukkig goed vinden met haar kinderen, alleen wat me wel opvalt is dat ik wel wat strenger ben kwa opvoeding met mijn kinderen dan dat zij dat is met haar kinderen
En het is niet zo dat ik verwacht dat zij haar kinderen precies opvoed zoals ik de mijne opvoed

alleen het is wel zo dat zodra haar kinderen iets hebben gedaan wat niet gepast is kwa gedrag of het nou respectloos is naar haar toe of richting mij dan vind ze dat ik me daar niet in mag mengen
Want ik ben niet de vader , ja ik weet dat ik niet hun vader ben en die rol zou ik ook niet willen overnemen want ze hebben al een vader
Ik ben niet in haar leven gekomen om vader te spelen voor haar kinderen , kan een voorbeeld voor ze zijn en dat vind ik totaal niet erg om een voorbeeld voor ze te zijn alleen het maakt het wel lastig zodra je respectloos wordt behandeld
Terwijl zodra mijn kinderen en haar kinderen samen zijn behandel ik ze allemaal gelijk ik trek mijn kinderen niet voor.

Als mijn kinderen zich misdragen dan spreek ik ze daarop aan en soms krijgen ze gepaste straf ( zoals tijdelijk niet meer op hun mobiel of op de PlayStation)

Maar zodra haar kinderen zich misdragen dan spreekt zij hun niet direct aan en vaak zijn er ook geen consequenties voor hun, waardoor het gedrag zich vaak weer herhaalt , zodra ik mijn vriendin hierop benaderd dan schiet ze vaak in de verdediging wat ik niet snap , ik benoem het op een rustige en respectvolle manier maar dan krijg ik vanuit haar te horen: ik spreek ze wel aan

Nu is het zo dat zodra ik bij mijn vriendin over de vloer kom zij het niet vind kunnen dat ik haar kinderen aanspreek op hun gedrag of dat ik tegen ze kan zeggen: zou je je bord/glas kunnen opruimen of zou je de hond uit kunnen laten want het is hun hondje , ik gaf haar aan dat ik zie dat zij als moeder alles in huis doet en dat haar kinderen echt minimaal dingen doen om mee te draaien in huis, en dat het voor haar ook wel fijn zou zijn als ze haar zouden helpen al is het om de vuilniszak weg te gooien

Nu zijn we wat jaren verder en we krijgen samen een kindje, we wonen niet samen ik heb mijn eigen woning en zij heeft haar woning heb meerdere keren aangeven om samen een huis te zoeken zodat we samen kunnen zijn in een huis en ook voor ons aankomende baby

Alleen het zal lastig woorden als ik mezelf niet kan of mag uitspreken wat betreft haar kinderen
Mijn vriendin is er van overtuigd dat ik haar kinderen niet mag aanspreken en dat alles via haar moet gaan , dus had haar een voorbeeld gegeven: dus zodra jij aan het slapen bent vanwege dat je moe bent na de bevalling en ik ben bezig met de baby en ik zie dat jou kinderen hun bord op tafel laten staan, dat ik eerst moet wachten tot jij wakker word en dan tegen jou moet zeggen dat jou kinderen hun bord hebben laten staan en dan pas spreek jij hun daarop aan?
Ze antwoord : ja zo zal dat moeten gaan.

Ben ik nou gek of is dit normaal

Ben inmiddels al 8 jaar in hun leven.

Ik zelf heb geen problemen mee als mijn vriendin mijn kinderen aanspreekt op hun gedrag zolang het op een respectvolle manier gaat richting de kinderen.

Ik denk helemaal niet dat je gek bent. Zolang jullie apart wonen is inmenging behoorlijk lastig.
In principe is bemoeien met de opvoeding not done. Maar als ze feitelijk gewoon niet opgevoed worden, kan ik me echt wel voorstellen dat je dat als een probleem ervaart.

Helemaal als jullie straks samen een kind krijgen, wordt het toch wel handig wanneer jullie iets meer samen 1 lijn kunnen trekken.
En wanneer jullie samen in 1 huis wonen, heb je toch ook gewoon wat te zeggen over de gang van zaken, m.b.t. het huishouden. Want dan is het mede jouw huis.

Zelfs in een studentenhuis worden afspraken gemaakt over bijvoorbeeld je eigen afwas wegwerken, bij toerbeurt gezamenlijke ruimtes schoonmaken en dergelijke. Zonder ouderlijk gezag.

Gewoon een taakverdeling en afspraken omtrent bijvoorbeeld geluidsoverlast, zie ik niet als inmenging met de opvoeding, maar als noodzaak om samen in 1 huis te kunnen wonen.

Beste F, wat een lastige situatie. Dit zie je vaker bij samengestelde gezinnen als probleem naar vorenkomen. Ik kan begrijpen dat dit zowel lastig is voor jou als voor je vriendin. Het lijkt erop dat er een verschil in opvoedstijlen en verwachtingen tussen jou en je vriendin. Ik heb zelf geen ervaring met een samengesteld gezin maar ik heb op oudersvannu.nl het volgende voor je gevonden:

Je doet al goed dat je erkent dat je niet hun biologische vader bent, maar dat betekent niet dat je geen rol kunt spelen in hun leven. Bespreken met je vriendin wat een passende rol voor jou zou kunnen zijn bij het begeleiden van haar kinderen en andersom wat zij kan betekenen voor jou kinderen. Het kan helpen om mogelijk hiervoor samen met je vriendin naar een gezinscoach of in gezinstherapie te gaan (dat zou ik zelf doen als ik me in jouw situatie zou bevinden). Deze professional kan jou en je vriendin helpen een overeenstemming te bereiken over basisregels en verwachtingen in jullie gezin en een plan op te stellen dat voor iedereen werkt. Dit kan helpen om consistentie en duidelijkheid te bieden voor jullie en alle kinderen. Het hebben van een gezamenlijke aanpak kan ook voorkomen dat je het gevoel hebt dat je buiten het opvoedproces wordt gehouden.

Ook heb je bepaalde instanties die er speciaal zijn voor stiefouders. Hier kun je alles vinden betreft het stiefouderschap en kun je praten met andere stiefouders. Hierbij de link:https://www.mixdfamily.nl/

Ook heb ik op oudersvannu.nl de volgende artikelen gevonden die jou zeker kunnen helpen:
Advies en tips voor stiefouders:
Dit artikel is medisch beoordeeld door psycholoog Marijke Uithol

Samen een gezin vormen, jouw manier is niet altijd de enige:
Dit artikel is medisch beoordeeld door opvoedcoach en ontwikkel psycholoog Steven Pont

5 essentiële tips voor een samengesteld gezin:

Een samengesteld gezin vormen, hoe doe je dat?

En een mooi persoonlijk verhaal waar je mogelijk herkenning in vindt of inspiratie uit kunt halen. We hebben trouwens nog meer persoonlijke verhalen op oudersvannu.nl betreft samengestelde gezinnen:

Heel veel succes en ik hoop dat jullie de tijd kunnen vinden om naar een professional te kunnen gaan, ook al is het maar één keer, alles helpt. Het is fijn als iemand die hier kennis over heeft en neutraal is, naar jullie verhaal kan luisteren en jullie kan meegeven wat het beste is voor jullie, de relatie en de kinderen. Ik wens jullie heel veel succes en een mooie tijd tegemoet ook met de kleine.

Als je nog verder vragen hebt, of je zit ergens mee, wij zijn er voor je!

Terug
Bovenaan