medicatie en zwanger

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,

Weet sinds 2 week dat ik zwanger ben. En vroeg me af of er nog meer zijn die met medicatie hun zwangerschap in gaan of al achter de rug hebben. Vooral de laatste catergorie...wie heeft het al achter de rug, en is alles goed gegaan?
Al weet ik ook wel, dat het 'niet goed gaan', niet per definitie aan de medicatie hoeft te liggen.

Zelf slik ik prednison (5mg), tegen artritis psoriatica. De reumatoloog is van alles op de hoogte, en zegt ook dat dit geen enkele kwaad kan.
Moest eerst van medicatie af waarbij ik zelf niet zwanger mocht worden, 3 maanden wachten tot medicatie uit het bloed was, toen moest de ibuprofen er nog van af.... Gelukkig zijn we relatief snel zwanger geraakt, zeker na het stoppen met de ibu. En gelukkig houden mijn gewrichten het ook nog redelijk.

Was benieuwd naar ervaringen hierover!
groetjes
Maris

Hey.

Ik gebruikte  voor dat ik zwanger werd  een medicijn tegen chronische verkoudheid.
Dit mag ik nu tijdelijk niet gebruiken, maar dat is eigenlijk niks vergeleken wat jij hebt.
Mijn man heeft nl ook artritis psoriatica dus weet wat het is als je geen medicijnen mag of kan gebruiken hiervoor. (mijn man spuit Enbrel).
Ik heb wel eens gehoord dat je tijdens je zwangerschap weinig tot geen last kan hebben van je psoriasis of artritis. Ik hoop voor jou dat dat ook het geval zou zijn.
Maar als de Dermatoloog zegt dat het geen last kan dan moet je daar toch van uit kunnen gaan, lijkt mij.

Groeten van Miena.

Hoi, dit is een vraagje voor mij (ik ben apotheker).
Ik heb het even nagezocht. Predniso(lo)n valt in zwangerschapscategorie C, dat wil zeggen dat er geen afwijkingen bij baby's zijn geconstateerd, maar dat wel de voorkeur wordt gegeven aan een veiliger middel. In het geval van predniso(lo)n bestaat er geen veiliger middel.

Het moet in een zo laag mogelijke dosering worden gegeven, doses van meer dan 10 mg per dag zijn schadelijk. Gelukkig kom jij uit met 5 mg. Het wordt voor het grootste deel afgebroken door de placenta; ongeveer 10 % van wat in jouw bloed zit, komt ook in het bloed van de baby.

Het is dus niet helemaal zonder risico om het te gebruiken. Maar in jouw geval is het stoppen eigenlijk onaanvaardbaar (dan heb je waarschijnlijk geen leven meer). Gelukkig gebruik je een zodanig lage dosering dat er geen effecten te verwachten zijn.

Het is goed dat je gestopt bent met ibuprofen en dat andere middel (wat was dat, trouwens?). Paracetamol kun je wel veilig gebruiken, doe dat ook lekker als je veel pijn hebt!

Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb gemaakt.
Succes! Groetjes, José

hoi,

even een vraagje hoe erg is het   als je in begin van je zwangerschap (5weken)ibrufen hebt gebruikt?

nu maak ik me een beetje zorgen.
Nu slik ik het   dus niet meer,maar wel de   afgelopen weken een aantal keer.
inmiddels ben ik 7,5 week

liefs   maagd

@ Jose: Hiervoor gebruikte ik MTX. Vast wel bij jou bekend....

@ Maagd: Wat ik weet van mijn reumatoloog, was dat ik moest stoppen met de ibu omdat het de innesteling kan tegenwerken, het zou dus lastiger moeten zijn om zwanger te worden....Maar als je het een paar keer hebt gebruikt, kan ik niet voorstellen dat het super kwaad kan.   Heel vroeger wist men dit alles ook niet, en at men ook alles....maar ja men weet steeds meer...(en je kan je dus overal zorgen om gaan maken dan denk ik wel eens) Veel succes in ieder geval met je zwangerschap, ik zit vandaag precies op 6 week "afgemaakt", ga de 7e in.....

hallo,

ik ben een medicijngebruiker in mijn zwangerschap, ik ben migraine patient en niet zomaar migraine, maar hele zware waadoor ik soms dagen ben uitgeschakeld. ik slik hier normaal maxalt voor en ibrufen. dit is mijn tweede zwngerschap en ik ben momenteel 16 wk en 3 dagen zwanger, ik heb samen in overleg met de huisarts en de vk besloten dat ik als de pijn niet te harden is, ik ibrufen mag pakken, wel maar 1 en in de meeste tijd helpt dit gelukkig,   vooral bij mijn eerste zwangerschap veel last gehad van hoofdpijn echte hoofdpijn en toen mocht ik dit ook, wel in overleg!!! ik probeer het wel te beperken als het echt gaat dan neem ik niks en anders wel. met mijn kindje gaat het goed en mijn eerste dochter maakte het ook goed.
hopelijk gaat het goed met je gezondheid en je zwangerschap en wens je veel succes!!!
liefs joy.

Hoihoi,
als je ibu in overleg met je arts gebruikt, ga ik ervan uit dat de voordelen opwegen tegen de nadelen. Als je zulke erge migraine hebt, moet je gewoon wel. Wat moet dat een hel zijn, trouwens!

Als je in het begin (per ongeluk) ibuprofen hebt gebruikt, zal daar nu geen schade meer van optreden. Ibuprofen verhoogt de neiging van het lichaam om te gaan bloeden en daarom is het vooral in het begin geen aanrader. Maar als je kindje er nu nog gewoon zit, hoef je je echt nergens druk om te maken. Echt niet doen, hoor!

Pfeuw, MTX, dat is de heavy stuff. Het is heel goed dat je dat hebt afgebouwd voordat je zwanger werd. Nu maar hopen dat je ziekte onder controle blijft tijdens de zwangerschap. Maar zoals hiervoor al werd gepost, hoor je vaak dat het heel draaglijk is tijdens de zwangerschap.

Succes allemaal!
Groetjes, José

Jeetje, 47 dagen nog maar... Ik schrik van mijn eigen banner....

Terug
Bovenaan