medicijn gebruik tijdens de zwangerschap

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje en ben benieuwd of andere ook dit probleem hebben.

Ik heb zelf hartritmestornis en moet daar normaal medicijnen voor slikken. Toen mijn vriend en ik in verwachting wouden raken ben ik gestopt omdat het slecht is voor de baby want hij kan groeiachterstand krijgen, problemen met zijn bloeddruk, suikerziekte enz.
Ik heb er heel de zwangerschap ook geen last van gehad tot nu. Ik ben nu dus vaak duizelig en voel me dan echt even niet goed. Nou zei de arts in het zkh gister dat ik dan mijn medicijnen moet nemen en dat ze de baby dan extra in de gaten gaan houden maar ik wil dit eigenlijk niet omdat ik bang ben dat ik dan de baby een ziekte of leed bezorg en ik nog maar twee weken hoef.

Wat vinden jullie

Groetjes Peet

Hoi Petra,

Heb je ook overlegd met de gyn of de verloskundige? Als zij het ermee eens zijn, zou ik toch die medicijnen nemen.

Ik snap hoe je je voelt - je wilt toch het beste voor je kindje, maar voor de conditie van je kindje is het ook niet goed als jouw conditie achteruit holt. Ik heb zelf astma, en ik heb medicijnen die goedgekeurd zijn om tijdens de zwangerschap te gebruiken (inhalers), maar ik gebruik ze zo min mogelijk. Ik vind 't toch een eng idee - in de bijsluiter staat ook dat het groeistoornissen bij het kind kan veroorzaken. Maar als ik die medicijnen niet zou gebruiken, zou mijn eigen conditie heel erg achteruit gaan. Dan heb ik minder zuurstof in m'n bloed en krijgt mijn kindje dus ook niet genoeg zuurstof. Bovendien ben ik dan (nog) veel vermoeider, en dat kan ook niet goed zijn tijdens een toch al vermoeiend zwangerschap!

Als ik jou was, zou ik 't nog even met de vk of gyn overleggen. Als zij ook vinden dat je gezondheid teveel achteruit gaat, moet je misschien maar het advies van je arts opvolgen.

Veel succes met je beslissing!
~Hilde

Kunnen ze misschien iets doen met de dosering van je medicijnen? Of een ander medicijn dat veiliger is?

Ik weet niks van hartritmestoornissen maar krijg je daar normaal dan ook dat duizelige van? Of heb je misschien door je zwangerschap een extreem lage bloeddruk? Of krijg je een lage bloeddruk bij hartritmestoornissen?

Je moet natuurlijk ook een beetje op jezelf letten he
Is ook beter voor de baby. Vraag anders hoe groot de risico's zijn. Misschien ben je te bang gemaakt. Roeien met de riemen die je hebt. Ik zou een beetje een balans zoeken. Niet alleen aan je baby denken en niet aan jezelf en niet andersom maar een beetje ertussenin. Als dat mogelijk is met de medicijnen of alternatieve oplossingen. En je bloeddruk en ijzergehalte laten nakijken.

Terug
Bovenaan