Medicijnen voor reflux :-(

Hoi Meiden,

Vandaag met mijn zoontje van bijna 6 weken bij de kinderarts geweest, op nacontrole vw ziekenhuisopname bij zijn geboorte.
Ik gaf aan dat hij vaak mondjes spuugt, wel tot de volgende fles aan toe en mijn voorstel was of friso comfort te geven of johannesbroodpitmeel door zijn fles te doen (ik wilde van haar graag het verschil horen) Maar zij vond dat hij 2 soorten medicatie moest hebben voor reflux, ze vond dat hij erg veel zat te slikken (klopt ook wel)  en wilde het zuur neutraliseren. Nu dus 2x daags 1 ml Zantac (maakt maagsap  minder zuur) en 3x daags 2 ml Motilium (zorgt voor snellere passage van voeding door maag  en darmen).

Toen ik daar zat realiseerde ik het me niet zo, maar eenmaal thuis werd ik er helemaal beetje verdrietig van, dat mijn kleine mannetje nu al aan de medicijnen  is en ik vraag me af of dit nu wel echt nodig is, of we niet eerst andere voeding hadden moeten proberen etc.
Zij is kinderarts, dus ze weet echt wel wat ze doet, maar mijn gevoel  heeft het  er nog best moeilijk mee...

Zijn er meer  kindjes  die al zo jong medicatie kregen? En wat zijn jullie ervaringen??

lfs Mick    

Hallo Mick,

Onze dochter heeft de eerste maanden ook veel last gehad van reflux. In haar geval was dat 'verborgen reflux' (teruglopend maagzuur) en niet echt spugen. In eerste instantie was het advies om haar zoveel mogelijk rechtop te voeden en na het voeden ook een tijdje rechtop te houden. Johnannesbroodpitmeel was lastig aangezien ik borstvoeding gaf (gekolfde melk wilde ze toen nog niet), maar schijnt bij flesvoeding wel te helpen.
Toen het niet beter ging, heeft ze Losec voorgeschreven te kregen. Iedere dag een klein tabletje dat op een lepeltje water opgelost moest  worden. Ik had daar, zeker in het begin, veel moeite mee. Ze was nog maar een paar weken oud! Na een tijdje is ze er echter aan gewend geraakt en ging het stukken beter. Wij zijn met de Losec gestopt toen ze overging op vast voedsel (6 mnd) en ze heeft daarna nergens last meer van gehad.
Als je het vervelend vindt om direct medicijnen te geven, kun je misschien eerst proberen of het beter gaat met Johannesbroodpitmeel en je kindje na het voeden een half uurtje rechtop houden. Maar goed, ik ben natuurlijk geen dokter....;-) Wellicht kun je een andere  (huis)arts om een second opinion vragen?  

In ieder geval succes en ik hoop dat het snel beter gaat!

Groetjes, Patricia

Hoi Patricia,

Bedankt voor je reactie!!
JBPM werd door de kinderarts afgeraden omdat Jasper ook best harde ontlasting heeft en bij het ene kind de jbpm laxeert en bij de ander juist verstopt. Rechtop voeden doen we idd ook al, net als de pootjes van zijn bedje op boeken zetten zodat bedje beetje scheef staat.
Hij heeft er ook wel echt last van, dus ik moet het gewoon een kans geven, maar ik had gehoopt dat we er zonder medicijnen mee konden dealen...

Brrr als ik zelf meds nodig heb schrik ik nooit van de bijwerkingen, maar voor zo'n klein kruimeltje vind ik het toch heel wat anders...

Ik hoop dat als we een paar dagen verder zijn en ik merk dat het hem echt goed doet ik er wat relaxter in sta....

Hoi,

Mijn dochtertje had ook reflux. Mijn huisarts was niet zo van de medicijnen.
Bij haar kwam het letterlijk in bogen eruit en ze dronk al niet zoveel....
Ik ben gaan experimenteren met voeding. JBPM werkte niet.
Nutrilon A.R werkte wel, maar daar kreeg ze harde ontlasting van. Ik kreeg daar dan wel weer medicijnen voor, maar ik was er ook geen voorstander van.

Toen kwam iemand hier op forum over Bonbébé (huismerk van o.a. Jumbo, Plus e.d.)
Die heeft een comfort variant (gele bussen) en dat werkte wel!
Het waren geen bogen meer, soms nog een mondje wat ze terug gaf. En geen harde ontlasting!!
Heel veel sterkte, ik weet hoe het is als je kindje er zoveel last van heeft.

Liefs Reneke

Hoi hoi,

Mijn dochter krijgt nu ook al een tijdje zantac ivm de reflux. Ook ik was eerst sceptisch want ja ze is nog zo klein (vanaf 2 mnd geven we dit). Maar met alleen jbpm,  hoofdeind wieg omhoog en rechtop houden  kwamen wij er niet uit, ze bleef spugen en kokhalzen en wilde ook niet meer liggen omdat haar eten+zuur omhoog kwam. We hebben geprobeerd te stoppen in overleg met de huisarts maar binnen 2 dagen was het weer helemaal foute boel. Nu dus weer 2-3 weken doorgaan.
Inmiddels zijn we ook bij een osteopaat beland wegens oa de reflux maar ook prikkelbaar gedrag/voorkeurshouding etc. En laat nou net de nekwervel waar de zenuw doorheen loopt die de maag en slokdarm aanstuurt bekneld zijn. Ze spuugt nu een stuk minder (al na de 1e behandeling) maar de rijping van het maag/darm stelsel heeft ook tijd nodig. Mogelijk kunnen we straks wel normaal afbouwen met de zantac, het is afwachten. Wat hier inieder geval de zaak "goed maakt" is dat mijn dochter geen/nauwelijks last heeft van zuurbranden met de zantac en daardoor een stuk beter in haar vel zit. Veel succes!!

Terug
Bovenaan