medisch of niet medisch?

Hallo dames aangezien ik hier altijd goed geholpen word als ik met een vraag zit, heb ik nog een vraagje.
Mijn kleine ligt in een stuit en nu willen ze het aankomende dinsdag gaan draaien. Ik heb er lang over lopen piekeren en ik durf en wil het gewoon niet ben bang dat er iets ernstig kan gebeuren. En ze zeiden dat als ik het niet laat draaien dat het een keizersnede word. Maar me vraag is: is het dan nog wel medisch aangezien ik het niet wil draaien, of moeten ze het eerst proberen voordat het medisch word. Ik wacht op jullie reacties alvast bedankt..

dikke kus karima (35 weken)
 
Hoi,

Een keizersnede agv een stuitligging is altijd meteen automatisch een medische indicatie en het is ook nog eens een middelzware buikoperatie. De keuze om een draaipoging te doen is niet verplicht en staat er dus helemaal los van. Bij een stuitligging wordt je automatisch van de VK overgedragen naar de gyn. Met deze bespreek je dan de opties of stuitbevalling of keizersnede. Waarom is dat "medisch" zo van belang? Is dit iets verzekeringstechnisch?

Ikzelf heb ook de eerste via een KS ter wereld gebracht agv een stuitligging. Keerpoging wel gedaan, totaal mislukt en zou ik zelf persoonlijk nooit meer doen.

Gr en succes,
Mariaz
 
Hoi Mariaz,
bedankt voor je reactie. Ik vroeg het omdat ik wilde weten of ik dan wel in het ziekenhuis mag bevallen ook vanwege de verzekeringen mijn verloskundige (toen de tijd) zei dat het rond de 500 zou kosten als het niet medisch is en dat de verzekering het niet vergoed En aangezien we op het moment heel krap zitten gaat het niet dus vandaar.
 
HOi, als jij het niet wilt, zeker niet doen. Een vriendin van mij heeft het het meegemaakt en het was niet gelukt, moest ze alsnog een keizersnede of stuitbevalling.
Het draaien deed heel erg pijn bij haar. Zij heeft toen gekozen voor een keizersnede en heeft dit als prettig ervaren. Ze heeft van te voren veel gelezen hierover en kon zich daarom goed voorbereiden.

Succes met je beslissing!

Groetjes
 
Hai,

Of het nu een stuitbevalling wordt of een KS het blijft o.l.v. van een gyn in het ziekenhuis en daardoor heb je altijd recht op de vergoeding van de verzekering. Stel je kiest voor een draaipoging en die lukt dan kun je alsnog thuisbevallen en dan is de keuze voor een ziekenhuisbevalling wellicht verbonden met extra kosten.

Wat betreft die draaipoging: ik heb het ooit wel gedaan (het was de eerste zwangerschap), niet gelukt, inderdaad best pijnlijk en de keizersnede is mij zeker niet tegengevallen. Nu (2e zwangerschap 32 weken) weer een stuitligging en ik ga zeker geen draaipoging overwegen mocht het zo blijven liggen. Het is naar mijn idee niet voor niets zo dat het zo ligt (als je weet hoe ze moestent wrikken om zoonlief tijdens de keizersnede eruit te krijgen begrijp ik best dat die draaipoging gewoonweg nooit zou lukken).

Het maakt trouwens nog wel uit of het het onvolkomen of volkomen stuit is. Bij de ene (volkomen = beentjes wel beneden, koppie boven) maakt je iets meer kans. Een onvolkomen (voeten, benen, en hoofd bovenin), is naar mijn idee geen beginnen aan).

Gr,
Mariaz
 
mijn eerste lag in stuit, ze hebben het nooit over draaien gehad, veel moest ik in het ziekenhuis bevallen, in eerste instantie heb ik het op de normale manier geprobeerd, maar toen het te lang duurde en de kleine poepte tijdens de bevalling werd het alsnog een keizersnee, niet dat ik daar problemen mee heb hoor, als deze kleine ook in stuit ligt mag ik zelf kiezen, normaal proberen of een geplande keizersnee, ik zou in dat geval weer kiezen voor een keizersnee, veelmsucces met je beslissing
 
Terug
Bovenaan