Medische indicatie - hoe gaat bevalling in z’n werk

<p>hoi allemaal! Ik heb een medische indicatie en sta onder controle bij het zh. Tot nu toe heb ik alleen maar gynaecologen gezien en geen verkoskundige.</p><p>hoe gaat de bevalling straks in zijn werk? (Ga het natuurlijk ook bespreken in het zh). Normaal bel je de vk en zegt die wanneer je naar het zh mag komen. Komt de vK van het ziekenhuis ook thuis checken hoe ver je bent? Of bepaal je gewoon zelf wanneer je gaat?</p>

Je heb als het goed is 2 telefoonnummers gekregen voor 1 doordeweekse dagen en 1 voor savonds/snachts/weekend. Een van die nummers kan je bellen en dan krijg je instructies. 

Waarom heb je een medische indicatie? Dat zal ook een bepalende factor zijn. Misschien wordt het wel een inleiding. 
Als ze wel wachten tot het natuurlijk op gang komt dan moet je het nummer van het ziekenhuis bellen en dan geven ze aan of je al moet komen. 

Ik weet niet hoe ver je bent, maar waarschijnlijk krijg je rond 34/35 weken wel een aparte instructie hierover. 
En stel dit soort vragen ook gewoon bij de gynaecoloog. Daar zijn ze ook voor ( hoe druk ze ook lijken te zijn) 
Hier in het ziekenhuis zijn er ook voorlichtingsbijeenkomsten over bevallen in het ziekenhuis en het geven van borstvoeding.  

Idd gewoon het ziekenhuis bellen. 
Maar beter wacht je even met bellen tot je zeker bent dat het weeen zijn/het regelmatig komt. De kans bestaat namelijk dat je terug naar huis gestuurd wordt als het nog wel wat uurtjes gaat duren. Het is fijner om gelijk in het ziekenhuis te kunnen blijven.
Bij mij braken mijn vliezen om 1.00 s nachts. Ik verloor steeds kleine beetjes vruchtwater. De hele nacht heb ik gewoon op bed gelegen en gerust. Om 7.00 s ochtends werden de weeen echt heftiger en hebben we het ziekenhuis gebeld. Daar aangekomen had ik al 5cm ontsluiting en mocht ik gelijk blijven. Om 13.00 is onze dochter geboren. Ik ben blij dat ik s nachts nog gewoon lekker in mn eigen bed lag, kon rusten en zelf die eerste paar centimeter kon opvangen!

Hoi Leoonie,
Even over het wachten met bellen: dat ligt dus echt aan je indicatie. Bij mij (tweeling zwangerschap dus ook medische indicatie en alleen onder controle bij gynaecologen) hebben ze aangegeven DIRECT te bellen als ik twijfel heb of er iets gebeurt of afwijkt van het normaal. Dus dat kan verschillen!
Groot aanrader is inderdaad een voorlichting te bezoeken. Bij mij in het ZH doen ze dit 1x per maand en kregen we ook een rondleiding door de verloskamers. Erg fijn om al gezien te hebben!
Fijne zwangerschap!! Xx

Wat mij wel opviel, tijdens de controles op de poli was ik steeds bij een gynaecoloog. En tijdens de bevalling zelf (wat met een inleiding in totaal 48 uur duurde) is het eigenlijk een klinisch verloskundige die al het werk doet. Samen met een verpleegkundige. Er is altijd wel een gynaecoloog die dienst heeft, maar komt alleen wanneer het echt nodig zou zijn. 
Ik heb daar 2x een gynaecoloog gezien. De eerste avond omdat de ballon plaatsing niet lukte en werd de 3e poging door een gynaecoloog gedaan. 
En op het laatste tijdens het persen. Vlak voordat er een knip werd gezet had ze de gynaecoloog erbij geroepen, maar die kwam binnen en bij de eerstvolgende wee was mijn dochtertje er al uit ?

Terug
Bovenaan