mee-eten aan tafel

Hallo allemaal,
we willen nu gaan proberen samen met onze dochter te eten ('s avonds), tenminste als het lukt dat we allebei rond half 6 thuis zijn (en het eten is klaar;-)). Ze is nu 9,5 maand oud. Nu hebben we het gisteren voor het eerst uitgeprobeerd. Ze kreeg haar potje en op een apart bordje nog wat verse bloemkool en aardappelen. Ik vraag me af hoe jullie het doen. Ten eerste ging ze met het verse eten spelen (snap ik ook wel), al belandde iets wel in haar mondje. Ik heb haar tussendoor gewoon het potje gegeven, dat at ze ook op. Nu was ik natuurlijk zo druk me haar dat ik zelf bijna niks at. En het was heel rommelig aan tafel, alles liep door elkaar heen. Hoe doen jullie dat? Of is ze nog te jong ? Als ik 's ochtend en 's middags brood met haar eet, gaat het best ok, ik geef haar stukjes en soms pakt ze die zelf wel. Het lijkt alsof ik dan minder druk ben...Groetjes, Gingie
 
Hoi Gingie,

Wij hebben een tweeling van inmiddels 16 maand oud, maar ze eten ook al vanaf ongeveer een maand of 10 met ons mee.
We eten ook geregeld met ons 3en omdat mijn man in 5 ploegendienst werkt.
Als we met z'n 4en aan tafel zitten helpen we alletwee 1 kindje me eten.
We hebben een schaaltje met hun eten en geven hun een hapje eten en nemen dan een hapje van ons eten.
En zo om en om eten we allemaal tegelijk, ze eten dus niet zelf, het bakje met eten staat gewoon bij ons op tafel.
Ben ik alleen met de kids doe ik het net zo, heb alleen iets meer werk omdat je er dan twee te eten moet geven.
Vanaf toen ze een maand of 11 waren hebben ze geen potjes of eigen bereid hapje meer gehad, maar eten ze gewoon met de pot mee.

Je hebt vanzelf door als ze zelf willen eten, geef ze dan een lepel met wat eten erop en laat ze zelf eten.
Met een ander lepeltje of vorkje geef je dan tussendoor een hapje, ze hebben het zo door hoor.
Dan pakken ze elke lepel aan en doen deze zelf in hun mondje, gaat dit goed zet ze dan een eigen bordje voor en laat ze zelf proberen.

Groetjes Patricia (mama van Thomas en Sophie, 2 mei 2008)

 
Onze dochters eten mee vanaf dat ze 1 jaar zijn. Sindsdien eten ze ook mee met wat wij eten. Tot die tijd aten ze wat eerder, zodat ze ook geen honger meer hadden en ik rustig kon koken. Vanaf ze konden zitten zaten ze wel aan tafel bij ons tijdens het avondeten. Ze aten dan een toetje bijv. terwijl wij aan het eten waren.
 
Wij proberen altijd om tussen 5 uur en half 6 met z'n drieen te eten en dan geven we om de beurt een hapje. Meestal wil ze als de ergste honger weg is, zelf gaan eten met een vorkje of lepeltje en dat laten we haar dan ook doen.
 
Wij eten ook altijd samen aan tafel. Ik zet de kleine vlak naast me zodat ik er goed bij kan. Schep voor hem een bordje op en voor mezelf. Ik geef hem een hapje en neem dan zelf een hap. Dit werkt best goed. Je zit alleen wel iets langer aan tafel dan normaal, maar och. Na afloop laat ik hem nog even in de stoel zitten, zodat ik af kan ruimen. Hij eet ook al mee sinds dat ie 10 maanden is. Eten wij iets wat hij niet mag hebben, dan warm ik voor hem gewoon een potje op.
 
Hier hebben ze vanaf het begin meegegeten. Betekende inderdaad dat ik zelf minder binnenkreeg of er langer over deed. Gelukkig voerde papa mij soms als ik kindje voerde.
 
Terug
Bovenaan