Mee op de fiets???

A

Anoniem

Guest
Hoi mama's,

Ik was benieuwd vanaf welke leeftijd jullie de kleintjes meenamen / mee gaan nemen op de fiets en hoe jullie dat dan doen, dus wat is de meest veilige manier? Wij wonen in een stad en als ik met de auto naar het centrum ga ben ik veel langer onderweg dan met de fiets (parkeerdrama's) maar lopen is net even te ver.
In het boekje van het cb stond geloof ik vanaf 3 maanden maar er staat niet hoe.

Groetjes,

Marian

Vanaf 3 mnd?? Ik weet niet wat ze daarmee bedoelen.

Je kunt je baby vanaf dag 1 mee op de fiets nemen: in de maxicosi wel te verstaan! Deze kan dan met een speciale beugel op de bagagedrager of als je een fietskar hebt kan de maxicosi in de fietskar.

Een kindje kan voor op de fiets in een fietsstoeltje als hij/zij stevig kan zitten. Dit is natuurlijk per kind verschillend maar rond de 9 mnd is meestal gebruikelijk!

Succer ermee!

Ik ga zeker wachten tot 9 maanden. En dan op de voorwaarde dat de kleine zelfstandig stevig kan zitten. Anders schijnt het heel slecht voor de nek te zijn. Kan me er wat bij voorstellen met al die drempels van tegenwoordig .

In ons CB boekje staat vanaf 9 maanden, eerder kunnen ze de schokken nog niet opvangen en is het slecht voor hun ruggetje en nek............
Had ook gehoopt wat eerder want zometeen in het voorjaar lijkt het me geweldig! Maar dan is ze dus nog geen 9 maanden............

Gr. Rimke

Bij mijn oudste ging ik, toen zij 7,5 maand was, voor het eerst met haar op de fiets, gestut en wel. En weliswaar rustig aan gedaan en kleine stukjes. Maar wat een heerlijkheid, ik kon gewoon meerdere dingen op een ochtend doen, ipv alleen naar de supermarkt wandelen en weer terug.
Met 8,5 maand zijn we lekkere tochtjes gaan fietsen, met rustmomenten erin. Dat ging prima. Ik kijk er nu al weer naar uit. Onze tweede dochter is in april is ze 8 maanden en dan ga ik weer lekker fietsen, tenminste als het weer zo gaat als de oudste.
Mijn zus heeft echter 4 kinderen en die moest de andere 3 naar school brengen. Voor haar was het handigst op de fiets. Zij heeft toen een buikdrager gekocht en is zo gaan fietsen. Officieel wordt het afgeraden en de redenen vind ik terecht, maar voor haar was dit het makkelijkst en het beste.
Gr. mamajo.

Heb nog een keer in ons CB boekje gekeken en die verwezen naar de website van www.veiligheid.nl. Daar staat:

Het vervoeren op de fiets van jonge baby’s, die nog niet zelfstandig kunnen zitten, kan op een paar manieren zo veilig mogelijk (naast de gevaren die het verkeer voor iedereen met zich meebrengt, is er zo min mogelijk kans op ongevallen):

In een babyautostoeltje of babyschelp die stevig bevestigd is in een fietskar of bakfiets. Het kindje wordt door de kooiconstructie van de bak/kar én het stoeltje beschermd.
In een babyautostoeltje dat met een speciale drager op de fiets bevestigd is. Bij een val met de fiets, wordt het kindje zo goed mogelijk tegen direct contact met de ondergrond beschermd.
Voor beide manieren geldt:

Maak de baby in het stoeltje altijd vast met gordels.
Zorg dat het kindje zich prettig voelt, probeer trillingen en schokken te voorkomen.
Hou uw kind goed in de gaten; als het kindje zich niet meer comfortabel voelt, als het kindje huilt of op een andere manier zijn ongenoegen uit is het tijd om pauze te houden of te stoppen.
Maak zeker in het begin nog geen lange tochten.

Een draagzak waarin het kindje op de buik/borst van de berijder hangt, is geen veilige manier om een baby op de fiets te vervoeren. Het biedt bij een val geen bescherming aan het kindje, het kindje kan uit de draagzak vallen of de bestuurder kan op het kindje terecht komen.

Met de huidige gegevens kan geen eenduidige uitspraak gedaan worden over de minimumleeftijd vanaf wanneer baby’s op de fiets meegenomen kunnen worden. Tot het moment dat uw kind het hoofdje zelfstandig rechtop kan houden, is het waarschijnlijk beter om uw kindje niet op de fiets te vervoeren. Vooral in het begin is het belangrijk dat alleen korte tochtjes gemaakt worden en de route zo gekozen wordt dat er geen of weinig hobbels, drempels en trillingen zijn.

Vanaf het moment dat een kindje zelfstandig kan zitten, kan hij/zij ook in een fietsstoeltje aan het stuur vervoerd worden, zie daarvoor de tips voor kinderzitjes. Voor deze manier van vervoer geldt als het kindje net zelfstandig kan zitten:

Net zo lang als uw kind los op de grond kan zitten, zo lang kan het ook mee in het fietszitje.
Een fietstocht is voor een klein kind zeer vermoeiend. Als uw kindje huilt of op een andere manier zijn ongenoegen uit, dan is het tijd om pauze te houden of te stoppen.
Zet uw kind een helm op, kleine kinderen hebben nog niet de neiging zich op te vangen met de armen en vallen daardoor vaak op hun hoofd.

Fiets bij voorkeur op een stadsfiets/bakfiets waarvan het zadel niet te hoog staat zodat u met uw voeten bij de grond kunt. Zorg voor goede remmen en fiets met beperkte snelheid.
Zorg dat het autostoeltje of de babyschelp goed bevestigd is:

er zijn specifieke bevestigingssets te koop voor in de fietskar/bakfiets.
er zijn beugels/frames te koop om het autostoeltje op de fiets te maken.
Zorg dat het zitje op twee manieren bevestigd is, de één als back-up van de ander (de meeste zitjes hebben deze mogelijkheid).
Zorg dat uw kindje goed in de gordel zit.
Zorg bij een fietskar/bakfiets dat deze een goede vering heeft voor het gewicht van uw kindje. Heftig trillen kan vaak verholpen worden door extra gewicht in de kar/bak (nog een kind, boodschappen, een zak zand).
Bouw het fietsvervoer van hele kleine kinderen rustig op. Begin bijvoorbeeld met korte ritjes over een goed en gelijkmatig wegdek.

Ik ga dus nog verder reasearch doen naar wat er te koop is....

Marian

Hoi,

Ik neem Thijmen al sinds hij een maand oud is mee op de fiets. Als ik geen knip tijdens de bevalling had gehad was hij al eerder mee op de fiets gegaan. Ik heb de "baby mee" van Steco  dat is een speciale  drager voor de maxicosy en ik vind het een uitkomst! Thijmen was en is een vrij onrustige baby en door  met hem te gaan  fietsen wordt hij stil. Wat de boekjes en verhalen van het CB betreft; ik  vind het allemaal zo betuttelend! Mijn oudste ging ook op jonge leeftijd mee op de fiets en  en hij heeft er niets aan overgehouden hoor. Je moet natuurlijk niet als een idioot over drempels of iets dergelijks gaan fietsen  maar als je gewoon normaal fietst is er niks aan de  hand!  In het begin fietst het wat onwennig maar als je het eenmaal gewend bent wil je niet meer zonder, milieuvriendelijk, goedkoop en geen file/parkeerproblemen als je de stad in gaat!  

Groetjes,

Puk

Ik neem Raaf heel af en toe met de fiets mee in zijn draagzak. Ik weet dat het afgeraden wordt, maar ik rij heel voorzichtig en hou iedereen om me heen goed in de gaten en waarom zou ik nu in ene vallen... als je loopt met een draagzak en je valt, kun je ook bovenop hem vallen...

ik verlang echt naar de tijd dat ie lekker mee in het stoeltje kan, gezellig samen fietsen...

Terug
Bovenaan