Meedoen aan onderzoek

Onze dochter is vroeggeboren bij 34 weken. Wat was dat een spannende tijd op de couveuse afdeling. Omdat ze vroeggeboren is, vroegen ze in het ziekenhuis of we mee wilden doen aan een onderzoek. Het zou gaan om een poeder waarmee ze verkoudheden en piepen willen verminderen bij vroeggeboren baby’s, want daar zou onze dochter meer vatbaar voor zijn. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het een spannende gedachte vond, ze is al zo klein en kwetsbaar. Maar dat was uiteindelijk juist voor mij de reden om het wel te doen. Als ze het echte poeder krijgt, heeft ze er misschien zelf wat aan, en zo niet, dan hebben we de zorg geholpen. Alles wat ze in het ziekenhuis voor ons hebben kunnen doen komt door eerder onderzoek waar andere ouders aan hebben meegedaan. Ik zag het als iets wat ik terug kon doen. Nu is ze bijna 1 jaar oud en zijn we bijna klaar met het onderzoek. Ik weet natuurlijk niet of ze het echte poeder heeft gehad, daar komen we op het einde pas achter, maar ik ben blij dat we het hebben gedaan. Zijn er andere moeders die net als ik mee hebben gedaan aan onderzoek? Wat vonden jullie ervan? Zou je het opnieuw doen? Wat vonden jullie er achteraf van? Het onderzoek waar ik aan meedoe heet het Protea onderzoek

Beste Mama van een kleine heldin, ik snap dat het even spannend was om de keuze te maken, vooral als je kindje op de couveuse afdeling ligt. Zelf heb ik mijn kinderen ook mee laten doen aan onderzoek, het was bij mijn zoontje het CEPRA onderzoek, met dit onderzoek hopen ze erachter te komen welke baby's die minder bewegen beter direct geboren kunnen worden en bij welke baby's we beter kunnen afwachten. Mijn zoontje is een maand te vroeg geboren, met ondergewicht en bewoog op het einde van de zwangerschap een stuk minder, hij is zelf gekomen, ik kreeg spontaan gebroken vliezen. En bij mijn dochtertje heb ik meegedaan aan een ander onderzoek. Het onderzoek was voor antibiotica gebruik bij langdurig gebroken vliezen. Ik vind het persoonlijk super belangrijk aan dit soort onderzoeken mee te doen! Toch snap ik dat mensen het spannend vinden, omdat het natuurlijk om je eigen kindje gaat maar bij mij was het geval dat mijn kinderen alleen extra gevolgd werden én dat ik vragenlijsten moest invullen. Zelf sta ik altijd positief tegenover meedoen aan onderzoek maar ik snap ook dat je niet wilt dat je kind een ''proefkonijn'' is terwijl dat dus eigenlijk vaak ontzettend meevalt. Ik vind het iets heel moois om aan bij te dragen!

-Jetske

Terug
Bovenaan