meedraaien als moeder op PSZ

Hoi

Wat vinden jullie van het volgende: toen wij aan het zoeken waren naar een PSZ voor ons zoontje van 20 maanden (voor over een tijdje natuurlijk), kwamen we er achter dat alle PSZen in onze plaats werken met 1 professionele kracht + een moeder op 15 kinderen. Ze gaan er dus van uit dat ik als moeder eens in de 6 a 7 weken een dagdeel mee draai. Doe ik dat niet, dan is mijn financiele bijdrage groter.
Nu kan ik praktisch gezien wel mee draaien aangezien ik onregelmatig werk, maar ik vind het werkelijk waar gewoon belachelijk!
Wat nu als er moeders tussen zitten die ik niet mag/vertrouw? Ik moet wel mijn zoontje aan hen over laten... Natuurlijk kan het ook met een professional niet klikken, maar dan kun je er in ieder geval iets mee. Naar een moeder stap je niet zo maar, lijkt mij.
Daarnaast ziet mijn zoontje dus ieder dagdeel een ander gezicht.
Dit is voor ons een reden om ons zoontje niet naar de PSZ te sturen. Ik kijk wel hoe ik het sociale stukje kan 'oplossen', door bijvoorbeeld een groepje kindjes te vinden en die wekelijks met elkaar te laten spelen. Of ik zoek voor een paar uurtjes in de week een gastoudergezin.
Een PSZ in een andere plaats vind ik ook niets, aangezien hij toch gewoon in onze eigen plaats straks naar de KS gaat.

Wat vinden jullie?

Groetjes, Marrigje
 
Ik weet niet of dat hier ook zo is, maar ik zou het ook niet zo fijn vinden. De professionele krachten zijn opgeleid om met kinderen te werken. Van die moeders moet je maar zien hoe ze het doen.
Aan de andere kant vind ik het wel goed voor die kleintjes om al jong met andere kinderen te leren omgaan. Ik zelf had dat pas toen ik naar de kleuterschool ging en had er toen echt veel moeite mee.
Mijn dochter gaat naar het kdv. Heeft het daar onwijs naar haar zin.
Hoop dat je eruit komt!
 
de moeders die helpen op een psz, mogen bv niet met je kind naar het toilet,of een luier verschonen!
dit mag alleen de leidster doen.

verder assisteert de moeder alleen, ze draait de groep niet!
helpt met drinken in schenken,helpt bij het verven enz

de leidster is de eind verantwoordelijke, en jij haar hulp!
ik begrijp wel wat je bedoeld, het is voor je kind verder wel prima dat er steeds een ander bij is.
de hoofdpersoon blijft die leidster,en de kinderen hebben snel door dat de ander de moeder van is..
en nog leuker is wel dat als jij mag helpen je kind super blij is!
in bijna alle gemeente is het zo dat een psz zo draait.
mits het een voorschoolse psz is, dan bestaad dit alleen uit professionele krachten.
dit is vaak in wijken met wat meer allochtonen.
ook kom je in aanmerking als beide ouders laag geschoold zijn.

succes met je keuze.
het is maar kort op een dag, en ze vinden het vaak erg leuk.
een werkende moeder brengt zijn kind niet snel bij de psz, omdat ze vaak al naar de opvang gaan.
daarom gaan ze er van uit dat de moeders komen helpen.of de oma die die dag oppast!
 
Ik snap helemaal wat je bedoeld, buiten het feit dat het niet professioneel is, is er ook een moeder waar ik de kriebels van krijg.
Daarbij, hoe zit dat met vaders? Mogen die ook? Ook daarvan is er 1 waarvan ik dat liever niet heb. Uiteindelijk kies je toch voor een leidster waar je een goed gevoel bij hebt, niet voor de ouders die je verder niet kent.
Schooltijd juist een tijd waar ze zonder ouders zelfstandig leren worden, mijn dochter zou het echt niet tof vinden als ik zou blijven ;-)
Ik ben blij dat ze het hier niet doen in elk geval (zowel bij VVE als de normale klassen)

Natuurlijk is het wel eens nodig dat ouders helpen, moest laatst ook een stapel pannenkoeken inleveren bijvoorbeeld, maar dat is anders dan structureel.
 
We hebben inmiddels ook echt besloten onze zoon niet naar de PSZ te brengen. Ik ga proberen een moeder met een ongeveer even oud kindje te vinden met wie ik de kids 'uit kan wisselen'. Dus 1 dagdeel bij mij en 1 dagdeel bij de ander. Zo leren ze ook samen spelen, delen en afstand nemen tot ons.
Daarnaast ben ik ook begonnen met zwemmen met Tim, dus zo krijgt hij ook contact met andere kindjes en moet hij gaan luisteren naar de juf.

Natuurlijk is het inderdaad wat anders dat je als ouders extra hulp biedt bij speciale activiteiten, dat lijkt me hartstikke leuk, maar je moet er inderdaad als school niet van afhankelijk zijn, zoals dat nu wel het geval is.

Hopelijk gaat mijn plannetje lukken. Tim is nu 20 maanden, dus we hebben nog even de tijd :)
We vinden het belangrijker om straks een goede school te gaan zoeken en hopelijk vinden :)

Groetjes
 
Terug
Bovenaan