meer dames zwanger na miskraam?

Hoi Allen,

Nu ik 13 weken zwanger ben begin ik er een beetje aan te geloven dat het nu wellicht echt eens goed zou kunnen gaan. Ik ben nu nml zwanger na drie miskramen en vroeg me af of hier bij de mei mama's meerdere moeders zitten met ervaringen met een of meerdere miskramen. Het komt nu eenmaal vaak voor dus het zal zeker zo zijn dacht ik zo.

Het lijkt mij fijn om met jullie gedachten te wisselen over de onzekerheden die ik toch nog af en toe heb. En ik durf ook nog niet echt dingetjes te kopen en zo. Bij mijn eerste zoontje had ik met twaalf weken de kinderkamer zelfs al gekocht, nu durf ik daar nog niet over na te denken.

Mijn voorgeschiedenis:
Eerste zwangerschap verliep perfect met een gezonde zoon als geschenk. Na een jaar mochten we (ivm bekkenproblemen) weer zwanger raken en het was meteen raak. Dolgelukkig, maar van korte duur; miskraam. Hartje is nooit gaan kloppen.
8 maanden later weer zwanger, en dat vond ik dus 8 helse maanden, want ik wilde direct weer zwanger worden, wat dus niet lukte. Zou er dan iets mis zijn met mijn lichaam ging ik me afvragen?
Helaas eindigde deze zwangerschap ook weer in een vroege miskraam; hartje wilde weer niet gaan kloppen. Enkele maanden latergelukkig snel weer aangeteld, maar ook dit eindigde in een miskraam. Toen de medische molen in, maar geen bijzonderheden gevonden.

Nu dus weer zwanger, morgen 13 weken, en ik vond het geen pretje afgelopen tijd. Natuurlijk blij dat je weer aangeteld bent, maar ook zo vaak gedacht dat het weer mis zou gaan. Vier keer tussentijdse bloedingen gehad, maar gelukkig gaat het nog steeds goed. We zijn ook al veel verder dan met alle miskramen, want toen is er nooit hartactiviteit gekomen.

Eigenlijk vind ik van mezelf dat ik nu toch echt moet gaan genieten van de zwangerschap en er een beetje vertrouwen in moet gaan krijgen, maar het lukt me nog niet. Aanstaande woensdag laatste echo (heb tot dan iedere week echo gehad voor mijn gemoedstoestand) en dan wil ik het gewone traject bij de vk in en niet meer naar het ziekenhuis. Hopelijk haalt dat een beetje het medische van de zwangerschap af.

Hoe gaan jullie met die onzekerheid om? Hebben jullie nog tips om te genieten?

Kim 12+6

lieve kim,
wat worden jullie 'getest'zeg...ongelooflijk.
ik snap best dat je niet voluit kan genieten van deze zwangerschap, zoveel twijfels en bang om gelukkig te zijn met in je achterhoofd wel die verschrikkelijke miskramen...
heb het zelf gelukkig nooit meegamaakt maar wel van dichtbij.
je bent nu al wel een heleboel weken op weg...ziet er goed uit toch...
fijn dat je zoveel echoos hebt en je bent al voorbij die moeilijke weken...
maar ondanks dat ik bij de eerste na 9 maanden zwanger was en nu na anderhalf jaar,kan ik het ook nog steeds niet helemaal geloven...al 2 goede echoos gehad en totaal geen reden tot zorgen maar het blijven wondertje he!
met spullen kopen wacht ik ook nog even hoor, tot 20 weken denk ik en als ik het ga voelen,dagelijks ,dan heb je wat meer 'zekerheid'....dit heb je nooit 100% maar je snapt me wel denk ik.
we gaan toch weer genieten van deze nieuwe mooie zwangerschap, klein dagboekje bijhouden is ook fijn!

ik hoop voor jullie dat jullie ook lekker gaan genieten nu!
hoe oud is jullie zoontje?
liefs lot.

Dat is idd allemaal heftig idd. Ik weet het zelfs helaas ook allemaal.

Voor mijn zoon heb ik 3 miskramen gehad. Eerste met 15 wken, 2de met 11wken en de 3de met 6 wken. Het werdt steeds minder, dus was echt bang dat het me nooit ging lukken..

Toen werdt ik idd zwanger van mijn zoon, had helemaal geen klachten tot 20 wken en toen moest ik op bed blijven. Tot 15 wken ook niks gekocht uit angst dat het toch nog mis ging. En toen moest ik met 20 wken op bed blijven met een zeer vroege beginnende zwangerschapsvergifting. Dus heb echt maar 5 wken kunnen genieten van mijn zwangerschap.

Nu wel zonder miskraam er tussen door weer zwanger maar ben alleen maar positief gebleven. Het gaat gewoon goed zeg ik tegen me. enz. Heb zelfs nog voor een positieve test een wiegje gekocht! Zo zeker van mijn zaak heb ik me zelf aangepraat! En nu ben ik dus 14 wken. Nog niet uit het gevaren voor mij doen dan. Maar aan de echo en hartje te horen zal het allemaal goed gaan. Ik geniet nu van de zwangerschap dat heb ik gemist met mijn zoon..

Ik weet hoe moeilijk het is om positief te blijven en te zijn. Maar het is echt de moeite waard. ik denk zelf ook dat positief denken positief uitkomst te wegen brengt. En tot nu toe heb ik het juist. Wel zie ik een beetje tegenop het einde van de zwangerschap ik hoop dat ik gewoon mag genieten en niet weer op bed moet blijven. Wat nu moeilijker zou zijn met een zoontje van 2 jaar en 8 maanden.

Dus 1 advies geniet aub van je zwangerschap, je bent nu al voor bij die 12 wken dus erg grote kans dat het goed gaat. Positief blijven.

hee kim.

helaas heb ik ook een miskraam mee gemaakt. gelukkig maar 1 en nadat ik gecureteerd was, was ik de 2e maand al weer zwanger van mijn zoontje. die word met kerst al 2.
nu ben ik weer zwanger en waren ze bang dat t buitenbaarmoederlijk was. maar dat is gelukkig niet zo. toen ik een echo kreeg met 8 weken en het hartje klopte zei de verloskundige dat ik de knop om moest zetten omdat er maar 1% kans is dat het mis gaat als met 8 weken het hartje klopt. dus dat probeer ik nu te doen, maar ik kan pas gaan genieten als ik het ga voelen!

dus ik weet een klein beetje hoe onzeker je bent, maar probeer het van je af te zetten. want stress en negatieviteit is niet goed voor de baby.
maar ik heb ook ontzettend moeite om te genieten terwijl t bij mij al een tijd terug is.

ik hoop dat het goed komt bij je en je over een paar maanden een wonder in je armen houd.

liefs bea

HOi Allen,

Bedankt voor de reacties. En tja verstandelijk weet ik wel dat ik moet genieten en niet piekeren, maar ja dat gevoel is niet te sturen...

Mijn Gyn vertelde me ook toe ik de 9 weken voorbij was dat toen de kans op een miskraam heel klein was geworden. Maar ja de kans van drie miskramen achter elkaar is nog kleiner en toch overkomt het je dan. Dus die kansberekeningen geven ook niet echt geruststelling.

Een dagboekje houd ik ook bij, sinds de miskramen al en dat helpt me wel echt om alles van me af te schrijven. Daarna kan ik weer door. En nu staat daar dus ook het goede en leuke verloop van mijn huidige zwangerschap in. Heb ik ook trouwens bij mijn eerste zwangerschap gedaan, met de geboorte en kraamtijd erbij. En omdat ik het zo leuk vond ben ik dit voor mijn zoontje blijven doen tot nu toe. Hij is nu bijna 2,5 jaar oud. Leuk naslagwerk voor later, en voor mijzelf fijn om dingen te onthouden en te verwerken.

Ik kan niet wachten totdat ik de baby ga voelen, dan is er geen ontkomen meer aan. Hopelijk eerder dan bij mijn zoontje, toen pas bij 22/23 weken; de placenta lag voor waardoor dit zo laat is, en mijn baarmoeder ligt naar achteren gekantelt. Schijnt minder voorkomend te zijn bij een europese vrouw.

Nu ga ik lekker slapen, voor het morgen weer vroeg dag is om aan de slag te gaan, weekend zit er weer op!

mvg,Kim

Hoi dames,

Ik lees hier ook veel mee, ik ben 7 juni uitgerekend, maar bij mij wordt de baby zoiezo eind mei gehaald (mn zoontje was erg groot, wat een drama bevalling heeft opgeleverd)

Ik ben zelf na een probleemloze bevalling vorig jaar september ook bevallen van een zoon. In februari was ben ik weer zwanger geraakt, uiteindelijk een spontane miskraam gehad met 6,5 week. Daarna werd ik meteen weer zwanger, kon mn geluk niet op. met 7,5 week zager we een kloppend hartje, ook bij mij werd gezegd, nou als we eenmaal een kloppend hartje hebben gezien, is de kans op eren mk nihiel.
Met 11 weken kreeg ik de volgende echo en bleek dat de baby met 8 weken gestopt was met leven.
eind juni heb ik een curretage gehad, op advies van de gyn even een maand voorzichtig gedaan en 2 maanden later had ik weer een positieve test.
Ik heb nu dus weer met 7w3d een goede echo gehad en morgen mag ik weer, ben zo ongelofelijk nerveus, hoewel daar weinig reden voor is, de kans dat het nogmaals gebeurd ik zo klein. En ik heb nu al mn kwalen nog, vorige keer werd dat dus na de 8ste week al minder.
Naja, denk dat ik pas echt gerust gesteld ben als morgen alles goed is, heb het toch even van me af kunnen schrijven.

Liefs Jen

Terug
Bovenaan