Meerdere keren vastzittende placenta?

<p>Hi! </p><p>Nog maar pril zwanger van de tweede, maar toch gaat de bevalling alweer door mn hoofd. <br />De eerste keer bleef de placenta zitten en ben ik veel bloed verloren. <br />Hier ben ik toch wel weer bang voor een tweede keer. <br />Zijn er hier vrouwen die dit meerdere keren hebben meegemaakt? Of juist ‘maar’ een keertje, waar ik hoop natuurlijk!</p><p>Is er überhaupt iets om de kans hierop te verkleinen? </p>

Bij mij was het ook bij beide bevallingen. 
De eerste bevalling zonder ruggenprik doorstaan en daarna een ruggenprik gekregen zodat ze de placenta konden verwijderen.
Ik kan niet precies zeggen waarom, maar had een voorgevoel dat het bij de 2e ook zo zou zijn. Dus toen heb ik al voor de geboorte om een ruggenprik gevraagd. Placenta kwam er inderdaad weer niet uit. Grote voordeel was nu (omdat ik al een ruggenprik had), ze sneller konden ingrijpen. 
Geen idee wat de oorzaak is dat de placenta er niet uit wilde beide keren, dus ook geen idee wat je er aan kan doen. Wellicht mentaal op voorbereiden dat het weer zo loopt en in het ziekenhuis bevallen.
Succes!

Hoi, ik had de eerste keer ook een placenta die vast bleef zitten. Tweede keer kwam hij vanzelf en was er geen enkel probleem. Dat kan dus ook!

September 2019 bleef mijn placenta ook vastzitten en moest ik geopereerd worden. Nu drie weken terug bevallen. OK stond alweer klaar maar op het laatste moment na heel veel duwen en trekken liet hij toch uit zichzelf los. ? heel fijn

Bij mijn eerste bevalling kwam mijn placenta ook niet, deze is toen operatief verwijderd veel bloed verloren en daarom een bloedtransfusie gehad.

Bij mijn tweede bevalling kwam de placenta wel gewoon en bijna geen bloed verloren.

Makkelijk gezegd, maar probeer je er niet druk om te maken. Je hebt er geen controle over en kan niets anders doen.

Hi!
Mijn placenta kwam ook niet vanzelf los. Onder narcose hebben ze hem verwijderd. Ik had een paar weken erna een evaluatie gesprek met de gynaecoloog en deze zei het volgende:
Ze zien vaak dat de placenta bij een 2e bevalling ook niet vanzelf los komt als dit bij de 1e bevalling ook het geval was. Waardoor dit precies komt weten ze niet maar de kans dat dit de 2e keer weer zo is is dus wel wat groter.

Ik zou er rekening mee houden als ik jou was. Ik hoop je niet bang te maken hiermee trouwens maar dit is de info die mij gegeven is. Als je er rekening mee houdt kan het alleen maar meevallen denk ik..

Fijne zwangerschap gewenst!!

Jaaa, ik heb ook een bloedtransfusie gehad. En alsnog een vrij lang herstel. 
Vond het vrij heftig!
Je hebt er dus weinig invloed op. Laat het maar weer op me afkomen! 

Terug
Bovenaan