meerdere miskramen - progesteron-tekort?

Hoi,
Ik had deze vraag ook al op het forum "als zwanger worden langer duurt" gezet, maar wilde toch vragen of iemand van jullie er ervaring mee heeft. Eigenlijk duurt het zwanger worden niet zo lang bij ons, dus ik voelde me niet zo thuis op het andere forum. We zijn in september begonnen, in november werd ik zwanger, maar in de 6e week een miskraam. In januari weer zwanger geworden, maar vorige week 2e miskraam. Omdat steeds in die hele prille weken de miskraam optreedt bij mij ben ik wat op internet gaan speuren en vond toen dat het eventueel kan duiden op een progesteron-tekort, mijn menstruaties duren nl. maar 2 dagen. Ik heb echter wel een regelmatige cyclus, terwijl dat bij een progesteron-tekort meestal niet zo is. Zijn er meerderen van jullie waarbij de menstruatie zo kort duurt, die 1 of meerdere miskramen hebben gehad, en die ook met het idee van progesteron-tekort zijn bezig geweest?
Thanks,
Ingrid

Hoi,

Om maar meteen in te kane op je verhaal: ik denk ook dat het bij mij de oorzaak is van het niet in stand blijven van de zwangerschap. Heb er een hele theorie op losgelaten.(zelfverzonnen weliswaar dus let op!)
ff kort mijn verhaal: in 2000 werd ik na een probleemloze zwangreschap moeder van een meisje. In 2002 herhaalde de geschiedenis en werd ik zwanger van een jongenstweeling. Hoewel een dergelijke zwangerschap niet zonder risico's is ben ik nu moeder van 2 prachtige jongens. Na de geboorte van de jongens heb ik een Implanon laten plaatsen in mijn arm. Dat werkte niet goed; dus na zo'n half jaar heb ik dat weer laten verwijderen. Toen de jongens 3 waren zijn we in september  2005 gaan proberen voor een vierde kind. Na 7 maanden was ik zwanger maar dat eindigde na 5 en een halve week in een  miskraam. Pas na een jaar zijn we opnieuw zwanger geworden en ook dat is gisteren geeindigd in een miskraam na bijna 5 weken. Omdat ik wilde weten wat er was zijn we (al voor deze zwangerschap) naar het zkh verwezen. Van de gyn moest ik een temp kaartje bijhouden en dat laat een lage temp zien na de ovulatie. Toen ik zwanger bleek te zijn steeg deze wel maar bleef toch ruim hangen onder de 37. De progesteron zorgt voor de temp stijging en ook dat de zwangerschap in stand blijft. Vervolgens ben ik gaan zoeken naar info over Implanon en dat blijkt een synthetisch progesteron af te geven! Samen met een opmerking van iemand die met Reiki bezig is die zei dat ik het verkeerde voorbehoedmiddel heb gebruikt (zonder dat ik iets gezegd heb) denk ik nu dat de Implanon iets in mijn hormoonbalans heeft verstoord waardoor de zwangerschappen gewoon niet in stand kunnen blijven. Nu moet ik wachten tot de menstruatie na de mk en dan weer het zkh bellen. Er is al een paar weken geleden bloed bij me afgenomen om de hormonen te bepalen. Nu is het dus wachten wat daar de uitslag van is maar dat hoor ik pas over zo'n 2 maanden.

Hopelijk is het probleem gewoon zo simpel en kan ik met wat extra hormoontjes de volgende zwangerschap in stand houden want die vierde is toch wel echt erg welkom.

Nou, misschien heb je iets aan mij theorie.

Groetjes,

M3

O, en nog over mijn cyclus:
Die is wel wat onregelmatig (varierend van 28-34 dagen) en duurt ook niet zo lang; meestal 2 dagen heftig en dan nog 3 dagen 'nadruppelen'.

Hoi M3,

Dank voor je verhaal. Ik denk inderdaad dat jij dezelfde kant op denkt als ik. Ben benieuwd wat er uit jouw bloedtesten komt, ik zie donderdag de gynaecoloog en dan hoop ik dat ik hem ook kan overtuigen mijn bloed op progesteron te testen. Ik heb van allerlei internetsites begrepen dat ze dat 7 dagen na je ovulatie moeten testen, en dat de waarde dan tussen 12-60 nmol/L moet ziitten.
Ik heb lang de pil gebruikt,van mijn 16e t/m mijn 34e (afgelopen september ben ik gestopt), iedereen voorspelde dat het lang zou duren voordat mijn cyclus weer normaal zou zijn, echter ik werd prachtig 28 dagen na het stoppen van mijn pil ongesteld, dus was erg trots. Maar misschien is het effect van de pil toch nog steeds niet weg, ondanks dat ik wel regelmatige cycli heb.
Laten we elkaar op de hoogte houden van wat we ontdekken aan info. Kan me heel goed voorstellen dat jouw 4e kindje net zo gewenst is als mijn 1e kindje, dus we gaan er gewoon voor dat onze eerstvolgende zwangerschap een prachtige baby gaat opleveren!!

liefs
Ingrid

Terug
Bovenaan