Meerdere miskramen, wellicht probleem schildklier? Onzekerheid maakt me gek!

<p>Ik schrijf dit topic voornamelijk om het even van me af te schrijven, aangezien hier wellicht mensen zitten met dezelfde problemen. Of wellicht weet iemand iets te melden wat mij kalmeert / duidelijkheid geeft.</p><p>Mijn partner en ik hebben inmiddels 2 miskramen achter de rug: de eerste eind juni en de tweede 4 weken terug. Mijn verloskundige zei dat ik ivm herhaalde miskramen door gestuurd kon worden voor onderzoek. Dit heb ik gedaan. </p><p>Vorige week vrijdag zijn we bij de gynaecoloog geweest. Allereerst heeft hij een inwendige echo gedaan, omdat ik nog erge buikpijn had en nog steeds bloedverlies had terwijl de miskraam al 3 weken terug was. Hij zag hier helemaal niets bijzonders op (gelukkig), naast wat vrij vocht in mijn buik. Dit veroorzaakte de buikpijn en moest ik met paracetamol bestrijden.</p><p>We gingen door een vragenlijst. Hij zei dat we op 4 dingen bloed konden laten prikken. Zoals ik begreep waren dit:<br />1) Chromosoomonderzoek<br />2) Homocysteine onderzoek<br />3) Antistoffen onderzoek<br />4) Stollingsafwijkingen <br />Wij hebben ervoor gekozen om het chromosomenonderzoek niet te doen, aangezien we daar toch niets aan kunnen veranderen. Ik ga heus mijn man niet ineens inruilen..<br />De gyna gaf aan dat voor onderzoek 4 normaal gesproken je 3 maanden na de laatste MK moet zitten, maar hij wilde nu al wel vast prikken. Hij zei als er dan nu een afwijking uit komt, prikken we die later nogmaals. <br />De gyna gaf aan dat ik afgelopen maandag (6 dagen terug dus) de eerste uitslagen online kon zien en de laatste waarschijnlijk vrijdags (eergisteren). Nu stonden er vrijdag 3 van de 5 uitslagen op mijn online account. Het vervelende is alleen, dat er alleen waarden staan. Geen uitleg oid. Zaterdagmorgen stond nummer 4 er ook op, het wachten is nog steeds op nummer 5. <br />Ik ben al aan het Googlen gegaan welke waardes goed zijn. Voor zover ik eruit kom zijn van de 4 waarden er 3 goed / binnen de richtlijnen. Maar de 4e uitslag zit ik dus mee.. <br />De thyreoperoxidase (TPO) antistoffen test staat bij mij als uitslag ‘POS’, waar ik vanuit ga dat dit positief betekent. En zoals ik online lees, zou die negatief moeten zijn.. <br /><br />Nu heb ik vrijdag toen ik deze uitslag zag de poli gyna gebeld, maar die telefoniste wou/kon er niets over zeggen. Ze zei dat de arts wel zou bellen als het fout was. Dat gaf de gyna bij onze afspraak ook aan, maar geduld heb ik niet. Ik heb toen gevraagd om een belafspraak, maar de 19e had de gyna pas plek. Sta daar nu op ingepland, maar dat is nog meer dan een week wachten. Ik maak mezelf langzaam aan gek. <br /><br />Verder had ik vrijdag overdag best buikpijn. Vrijdagavond braken ineens mijn dijken door ofzo, ik had een tampon in maar het bloed gutste werkelijk uit mij, langs de tampon. Ik heb in paniek mijn verloskundige gebeld en die gaf aan dat dit wellicht weer mij ‘normale’ ongesteldheid is. Normaal ben ik nooit zo heftig ongesteld, maar qua tijdsbestek zou dit kunnen. Dat hevige bloedverlies heeft ook maar een uurtje geduurd, nu is het weer normaal, zelf licht te noemen.</p><p>Kan iemand mij iets vertellen over mijn bloedwaarde? Hebben meer mensen dit? Ik wil het liefst zo snel mogelijk weer proberen, maar snap dat als er echt iets mis is met mijn schildklier ik hier medicatie voor moet krijgen en dat eerst op de rit moet hebben.</p><p>Hebben andere mensen ook zo’n heftige eerste menstruatie dag gehad na een MK?</p><p>Het is een lang verhaal geworden, maar mijn hoofd maakt overuren en ik weet niet hoe ik het rustig kan krijgen..</p>
 
Bij je schildklier gaat het om je TSH en vrije T4 waarde.
Waren die goed? De tpo antistoffen zegt niks over hoe je schildklier functioneert. 
 
[quote quote=10494329]Bij je schildklier gaat het om je TSH en vrije T4 waarde. Waren die goed? De tpo antistoffen zegt niks over hoe je schildklier functioneert.[/quote]
Ik heb daar geen specifieke waarden van die ik kan inzien. Er staat alleen POS achter TPO antistoffen. En als je gaat zoeken op normale bloedwaarden voor TPO antistoffen zou dat negatief moeten zijn..
 
Wat vervelend dat je ook meerdere miskramen hebt gehad! En vervelend dat de waardes ook niet helemaal goed zijn! Hopelijk krijg je snel duidelijkheid daarover.

Wist je dat chromosomenonderzoek ook kan leiden tot bijvoorbeeld embryoselectie (afhankelijk van wat eruit komt)? Als je dan met IVF zwanger wordt, kunnen de embryos al onderzocht worden op een afwijking voor ze teruggeplaatst worden. Vrienden van ons zitten met een chromosoomafwijking welke erfelijk is, waardoor 50% van hun zwangerschappen in een miskraam zal eindigen, en van de overige 50% zal de helft dus drager zijn van die erfelijke aandoening, waar ze op zich geen last van hebben tot ze zelf een gezin willen stichten. Met pre-implantatie diagnostiek bij IVF kunnen zij voorkomen dat ze nodeloos veel miskramen meemaken en bovendien dat de helft van hun kinderen ook door die ellende heen zal moeten als ze ooit kinderen willen. Ze gaan echt niet scheiden omdat hij die afwijking draagt. ;) Anyway, niet dat ik je wil aansporen om dat onderzoek aan te gaan, en zeker niet als er al een andere mogelijke oorzaak op het spoor lijkt die je eerst verder wilt onderzoeken, maar gewoon om je te informeren dat het onderzoek niet alleen hoeft te betekenen dat je beter een andere partner kan zoeken als er iets uitkomt (en als het probleem bij jou zou liggen jij daar zelf natuurlijk niet eens iets mee opschieten). Zelf heb ik aan 5 zwangerschappen 1 kindje overgehouden en sta ik ook niet te springen om dat onderzoek.

Hopelijk mag de volgende zwangerschap wel goed gaan!
 
Terug
Bovenaan