Meerdere miskramen

<p><span style="color: #212121; font-family: -apple-system, HelveticaNeue;">Ik moet het even van mij af schrijven.</span><br style="color: #212121; font-family: -apple-system, HelveticaNeue;" /><br style="color: #212121; font-family: -apple-system, HelveticaNeue;" /><span style="color: #212121; font-family: -apple-system, HelveticaNeue;">ondertussen meer dan 3 jaar geleden onverwachts zwanger geworden. Ik zat</span><br style="color: #212121; font-family: -apple-system, HelveticaNeue;" /><span style="color: #212121; font-family: -apple-system, HelveticaNeue;">niet meer aan de pil, en wij hadden beide zoiets van als het gebeurd gebeurd</span><br style="color: #212121; font-family: -apple-system, HelveticaNeue;" /><span style="color: #212121; font-family: -apple-system, HelveticaNeue;">het. We waren er zelf bij ?</span><br style="color: #212121; font-family: -apple-system, HelveticaNeue;" /><br style="color: #212121; font-family: -apple-system, HelveticaNeue;" /><span style="color: #212121; font-family: -apple-system, HelveticaNeue;">Helaas na een zwangerschap van 8 weken en miskraam gekregen. Samen waren</span><br style="color: #212121; font-family: -apple-system, HelveticaNeue;" /><span style="color: #212121; font-family: -apple-system, HelveticaNeue;">we wel tot de conclusie gekomen dat het toch wel heel erg gewenst was. Dus</span><br style="color: #212121; font-family: -apple-system, HelveticaNeue;" /><span style="color: #212121; font-family: -apple-system, HelveticaNeue;">met de gedachten van dan was het waarschijnlijk niet goed geweest gingen wij</span><br style="color: #212121; font-family: -apple-system, HelveticaNeue;" /><span style="color: #212121; font-family: -apple-system, HelveticaNeue;">verder proberen.</span><br style="color: #212121; font-family: -apple-system, HelveticaNeue;" /><br style="color: #212121; font-family: -apple-system, HelveticaNeue;" /><span style="color: #212121; font-family: -apple-system, HelveticaNeue;">4 maanden na de miskraam was ik opnieuw zwanger. had een positieve test in</span><br style="color: #212121; font-family: -apple-system, HelveticaNeue;" /><span style="color: #212121; font-family: -apple-system, HelveticaNeue;">handen en dat was het. Geen extra gevoel of blijdschap. helaas met 7 weken</span><br style="color: #212121; font-family: -apple-system, HelveticaNeue;" /><span style="color: #212121; font-family: -apple-system, HelveticaNeue;">begon ik weer te bloeden en dat zette door.</span><br style="color: #212121; font-family: -apple-system, HelveticaNeue;" /><span style="color: #212121; font-family: -apple-system, HelveticaNeue;">Klein jaartje later was ik weer zwanger. helaas stopte deze zwangerschap ook 1</span><br style="color: #212121; font-family: -apple-system, HelveticaNeue;" /><span style="color: #212121; font-family: -apple-system, HelveticaNeue;">dag voor dat we de eerste echo zouden hebben.</span><br style="color: #212121; font-family: -apple-system, HelveticaNeue;" /><br style="color: #212121; font-family: -apple-system, HelveticaNeue;" /><span style="color: #212121; font-family: -apple-system, HelveticaNeue;">We gaven het even rust en we zien later wel weer. Alleen dat werkte niet</span><br style="color: #212121; font-family: -apple-system, HelveticaNeue;" /><span style="color: #212121; font-family: -apple-system, HelveticaNeue;">voor mij. Meerdere vrienden en familie leden werden zwanger. Ik ben blij</span><br style="color: #212121; font-family: -apple-system, HelveticaNeue;" /><span style="color: #212121; font-family: -apple-system, HelveticaNeue;">voor ze, gun het ze ook. Alleen ik had er veel moeite mee. Tot aan de dag</span><br style="color: #212121; font-family: -apple-system, HelveticaNeue;" /><span style="color: #212121; font-family: -apple-system, HelveticaNeue;">van vandaag zijn wij 4x tante en oom geworden. Wij zijn ook gek op ze.</span><br style="color: #212121; font-family: -apple-system, HelveticaNeue;" /><span style="color: #212121; font-family: -apple-system, HelveticaNeue;">Alleen soms denk je er wel aan terug  en dat doet wel pijn. Vooral de opmerkingen. Nog geen kinderen? Wanneer nemen jullie kinderen? Wordt wel tijd voor een mini niet? </span></p><p>Na de 3 zwangerschappen waren we er klaar mee. Ik heb een paar maanden de pil geslikt om nergens meer aan te denken. </p><p>Alleen nu ben ik een geruime tijd er mee gestopt. 26-27 dagen is mijn periode. </p><p>Afgelopen 2 maanden heb ik steeds getest op een ovulatie. Geen smiley ? </p><p>Wat kan ik nog meer doen? </p><p style="text-align: right;"> </p>

Heftig hoor, 3 miskramen al en nog steeds lege handen! Bij mij was ook 4x pas scheepsrecht, zwangerschap 5 ging weer mis en nu bijna 28 weken bezig met mijn 6e zwangerschap. Ik moet wel zeggen dat in onze omgeving vrijwel niemand bezig was met kinderen krijgen en we er dus ook niet zoveel mee geconfronteerd werden, en na de 2e zwangerschap (een buitenbaarmoederlijke zwangerschap) hebben we het in elk geval gedeeld met familie, waardoor de vragen sowieso al een stuk subtieler werden: 'is er al nieuws?' komt toch minder hard binnen dan 'wanneer komt er een mini versie van jullie?'. Erover praten - hoe moeilijk ook, kan helpen. Het gros van dergelijke opmerkingen wordt uit onwetendheid gemaakt en omdat mensen jullie ook graag met een kleine zouden zien. Uiteraard niet per se iets wat je aan de grote klok hangt of met iedereen deelt, maar met een paar mensen die dichtbij je staan kan al een hoop schelen. En wie weet heb je meer medestanders in je omgeving dan je verwacht, zo op het oog ben ik ook gewoon een jonge moeder die binnenkort met een normaal interval ertussen een tweede kindje verwacht. Van de zwangerschappen die misgingen heeft het gros van de buitenwereld niets gezien of gemerkt, maar dat wil niet zeggen dat dat leed er niet was of niet begrepen wordt. Het is alleen lastig voor mensen om begrip op te brengen voor een situatie waarvan ze niet weten dat die er is. (En sommige mensen zijn en blijven gewoon ronduit bot, helaas ga je niet alle pijnlijke opmerkingen kunnen voorkomen.)

Over ovulatietesten gesproken: heb je eerder wel succes gehad met dit type ovulatietesten? Ik heb zelf met andere testen (die met streepjes kijken) ook een hele tijd geen succes gehad, omdat ik extra gevoelige testen nodig bleek te hebben. Ook had ik voor mijn zoontje mijn LH piek 17 dagen voor de volgende menstruatie, terwijl de bijsluiters telkens aanraden om pas 16 dagen vantevoren te beginnen met testen. Je zou kunnen kijken of je met een andere test of met langer testen (eerder beginnen en later stoppen dan de handleiding aangeeft) wel een piek kan vinden. Of evt 2x per dag testen voor het geval je een korte piek hebt. Zelf ben ik fan van de goedkope dipsticks van 2be sure, omdat ze minimaal afval produceren (geen grote plastic casettes die je elke keer weggooid) en goedkoop zijn. Bovendien hebben ze dus extra gevoelige tests, al zou ik eerst kijken wat het doet als je een paar dagen eerder begint met testen en een paar dagen langer doortest. Sowieso kan je soms met een test met streepjes meer zien dan met een test met een smiley, want de test met de smiley zegt alleen of het de grenswaarde over is, terwijl je met de streepjestesten soms ook een licht streepje kan zien wat duidelijk donkerder is dan de dag ervoor en erna, maar niet per se donker genoeg voor een positief resultaat. 

Verder is het misschien een optie om onderzoek naar herhaalde miskramen uit te laten voeren. Dat levert vaak niet per se iets op, maar soms kan daarmee zelfs een behandelbare oorzaak gevonden worden. 

Hopelijk heb je binnenkort wel een positieve ovulatietest in handen, of beter nog: een positieve zwangerschapstest. Het is je van harte gegund dat die kleine van jullie er ook mag komen!

Terug
Bovenaan