Meisje 14 maanden slaapprobleem

Ons dochtertje is nu ruim 14 maanden en ze heeft al vanaf haar geboorte een soort verlatingsangst. Ze klampt ons vast, en met vlagen is zelfs mijn man niet goed genoeg. Wij werken beiden aan huis dus de kinderen hoeven geen opvang maar onze dochter hangt de hele dag aan je been. Daarom gaat ze nu een paar dagdelen naar de gastouder, dat gaat redelijk. Al heeft dat weken gekost.
Het naar bed brengen is echt een drama, tussen de middag niet( dan kan ik haar er zo inleggen en slaapt ze gerust 1,5 uur) maar savonds kan ze niet zelf in slaap vallen en als ze eenmaal slaapt wordt ze gedurende avond en nacht elke paar uur overstuur wakker. Van onze andere kinderen kennen wij dit niet, die sliepen rond de 6 weken al zelfstandig in en als ze een keer wakker werden dan liep ik erheen met een fles of speen en was t verder goed. Maar met haar zijn we al ruim een jaar de hele avond en nacht druk. Ze slaapt alleen als ik haar in slaap wieg, mijn man accepteert ze niet, of als ze tussen ons in ligt. Ik heb alles geprobeerd, laten huilen is geen optie want ze helpt zichzelf compleet over de rooie. Ernaast zitten werkt niet, dan klimt ze zowat eruit. White noise werkt ook niet, ze wil gewoon tegen je aan hangen. Ik kan nooit weg savonds, als ik dan bijv boodschappen doe kom ik thuis en dan zit ze bij mn man op schoot en is ze helemaal overstuur. Of als ik een keer uitga belt hij laat op de avond dat het echt niet goed gaat zo erg overstuur is ze. Zodra ik haar pak is ze stil. En om eerlijk te zijn ben ik t best wel zat.

Dit is haar slaapschema:
Tussen 6 en 7 is ze meestal wakker.
Soms doet ze een powernapje rond 10.00 in de wagen, dan gaan we altijd wandelen. Maar meestal zit ze lekker chill rond te kijken.
12.30 , uiterlijk 13.00 naar bed. Dan slaapt ze heel goed. Tot ongeveer 14.00/14.30.
Na het avondeten lopen we buiten nog een rondje, gaan we in bad, boekje lezen en dan naar bed. Elke avond hetzelfde ritueel. Dan is 19.00 ong haar bedtijd.

In de hoop dat mensen dit herkennen zet ik hier dit verhaal neer, wie weet haal ik er tips of advies uit. En anders heb ik t in ieder geval even van mij af geschreven;)

Eenkennigheid is echt heel normaal, kan wel ontzettend vervelend zijn. Ik was ook maandenlang de enige die onze dochter in slaap kreeg. Met 14 maanden was dat bij ons wel over gelukkig. Mij man koos ervoor niet mijn slaapritueel te kopiëren, maar zelf een eigen ritueel toe te passen. En de oppas doet het ook op haar eigen manier.
Misschien helpt dat wel juist om mij minder te missen, want dan doen ze niet mijn manier fout, maar hun eigen ding goed.
Verder merkte ik (toen ze 1 was) dat wanneer ik mijn dochter eerst quality time gaf, ze daarna vaak best even zelfstandig bezig kan zijn, ik moest wel in het zicht blijven. Andersom was geen optie.

Als ze tussen de middag wel zelfstandig in slaap valt, kan ze dat dus in principe wel. Dus is het iets minder een slaapprobleem, maar meer dat ze op andere tijdstippen slecht in haar vel zit. (Honger, te vol, te warm, te koud, groeipijn, te veel geprikkeld, niet genoeg geprikkeld)

Dat je het zat bent snap ik helemaal! Je houdt het al heel lang vol!

Heb je al eens een slaapcoach mee laten kijken?

Bedankt voor je reactie, goed om te lezen. Ik heb al eens een e consult gehad die de chair methode aanraadde maar dat werkte niet helaas;) geduld denk ik dan maar

Met een slaapcoach bedoel ik iemand die thuis mee komt kijken, en wellicht dingen kan zien die jij mist. Niet iemand die haar eigen geweldige plan pusht.

Het huiltje omdat ze oververmoeid zijn, waarmee ze zichzelf in slaap huilen klinkt volstrekt anders dan overstuur zijn. Een hongerhuil klinkt als een startmotor.

Terug
Bovenaan