meisje van 3,5 met handen in haar broek

ik heb een dochter van 3,5.
Ze zit de laatste week steeds met haar handen haar broek.
Ik zei gisteren tegen haar dat het niet zo netjes is als ze dat doet als er andere mensen bij zijn, dat ze dat best op haar kamer mag doen maar niet overal.
Maar toen ik dat zei, deed ze het expres natuurlijk en maakte ze er een spelletje van.
Hoe moet ik dit nu aanpakken, hoe doen jullie dat.
Ze mag best van mij haar sexualtiteit ontdekken, maar liever niet overal waar ze is.
Hebben jullie tips?
Martine
 
Hoi Martine,

Ons zoontje van 3,5 (sept '04) is ook erg geinteresseerd in zijn piemel. Met name als hij bloot loopt, dan zit hij alleen maar daar aan te frutselen. Ik vind het geen probleem als hij dit thuis, in de woonkamer, doet. Maar hij doet het dan ook niet wanneer hij kleren aan heeft. En je geeft aan dat je dochter dit wel doet.  
Misschien kan je met je dochtertje een afspraak maken dat ze het wel kan doen als ze bloot loopt, maar niet wanneer ze de kleren aan heeft?
Verder heb ik niet direct een tip. Ik zie het als een fase wat bij de leeftijd hoort. Het mag, maar dan wel op momenten dat het kan.

Succes!
 
hallo,

ja goh wat lastig, je hebt het trouwens wel goed uitgelegd naar haar toe want zo heb ik het ooit ook precies gelezen van wel op je kamer maar niet waar anderen zijn. leuk is dat he? als ze je die tips geven maar je dochter er juist averechts op reageerd. en dat staat niet in het artikel wat je dan moet doen.

negeren is ook niet echt een optie denk ik dus misschien belonen als ze het niet doet maar ja dan vestig je ineens als ze er niet mee bezig is en niet aan denkt de aandacht er weer op natuurlijk.

straffen lijkt me sowieso geen optie.

hm misschien als je het je kind ziet doen wanneer je het niet gepast vind dat je dan naar haar toegaat en zegt mama snaptr dat je het fijn vind maar doe dat nu maar even niet maar strakjes als je alleen bent. of breng haar als je thuis bent met visite ofzo gewoon op zo'n moment naar een apart plekje waar ze het mag doen en zeg haar dat ze hier dat mag doen en als ze klaar is weer terug kan komen?laat haar dan niet het gevoel krijgen alsof ze straf krijgt maar zeg gewoon leuk van kijk es mama heeft een plekje voor jou gemaakt waar je even alleen kan zijn ?

ik weet het ook niet hoor!

groetjes saskia
 
Terug
Bovenaan