melk druppelt uit zijn neusgaatje / kolven??

Hallo,

Ik ben 29 augustus bevallen van een zoon.
Nu geef ik borstvoeding en 's nachts doe ik dit al liggend op mijn zij in bed.
Vannacht kwam ik er achter dat als ik op mijn linkerzij lig, hij dus op zijn rechterzij, dat er dan tijdens het drinken melk druppelt uit zijn neusgaatje.
Is dit erg, kan dit kwaad?, ik vind het zo vreemd.
Wie weet hier iets over?
Met andere houdingen gebeurt dit niet.

Nog een vraag, ik wil gaan beginnen met kolven.
Zolang ik nog verlof heb wil ik gewoon borstvoeding blijven geven, maar als we een keer een middag of avond wegmoeten dan zou ik hem afgekolfde melk willen laten drinken.
Maakt het uit wanneer je met kolven begint?
Waarmee kolven jullie?

Alvast bedankt,
Jesje
 
Via zijn keeltje kan er melk in zijn neus terecht komen, dat is op zich niet gek. Onze zoon heeft ook af en toe melk in zijn neus. Dit gebeurt vooral als hij zich verslikt. Maar misschien is het bij jullie zo dat hij wat met zijn hoofd omlaag ligt als je zo liggend voedt.

Kolven kun je desnoods direct na de geboorte gaan doen. Ik heb van de kraamhulp, dus in de 1e week, instructie gekregen. Ik had wel het advies gekregen om ook weer niet te veel voorraad te maken. De samenstelling van de melk schijnt wat te veranderen in de loop van de tijd.

Succes!
 
het komt inderdaad doordat je liggend voedt, je hebt waarschijnlijk een zeer goeie toeschietreflex.
Zittend voeden is dan beter.
Afkolven kun je bijvoorbeeld na de ochtendvoeding doen, je maakt de borst dan helemaal leeg waaruit net gedronken is en aan het einde van de dag. Zo bouw je langzaam een voorraadje op.
Trouwens ook nog gefeliciteerd met je zoon
 
Het is wel verstandig om met 4 weken te beginnen met het wennen aan een flesje. Anders kan je kind het gaan weigeren, wanneer het echt nodig is dat hij uit een fles drinkt.
Ik geloof dat om de dag of om de 2 dagen voldoende is.
 
Gefeliciteerd met je zoon om te beginnen.
Ik kan je helaas geen antwoord geven op je eerste vraag.
Wat het kolven betreft: ik ben met kolven begonnen toen Joep ruim 3 weken was. (hij is nu 6 weken). Ik wilde dit sowieso gaan doen, maar omdat ik spruw had (zie verderop in deze rubriek), heb ik ook de Mini-electric gekocht van Medela. Bij mij ging het meteen fantastisch, de 1e keer had ik al 60 ml!!! Ik kolf inderdaad ook 's morgens, en probeer 's middags ook een keer te kolven. Ik heb nu al ruim 1,5 liter voorraad in de vrieser liggen dus. Hoewel anoniem wel gelijk heeft hoor, dat de samenstelling wat veranderd. Maar ik weet van een kennis dat zij ook zo snel een voorraad heeft opgebouwd en zij heeft nooit problemen gehad.
Officieel is het zo dat je met 4 weken mag beginnen met kolven, i.v.m. het op gang brengen van de borstvoeding.
Heel veel succes!

Groetjes, Brigitte
 
Mijn zoon van 16 dagen oud spuugt de laatste dagen wel erg vaak/veel.
Bijna na elke voeding spuugt hij wel.
En eerst was dit wel eens een klein beetje, maar nu spuugt hij vaak een hele plens eruit.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn?
Ik neem toch aan dat als hij stopt met drinken dat hij genoeg heeft gehad, maar zou hij dan teveel binnen krijgen?
Want hij stopt uit zich zelf met drinken, hoelang hij drinkt verschilt wel, maar nooit langer dan 20 min. aan elke kant. Vaak veel korter.
Soms als ik hem dan in bed leg, spuugt hij dan nog weer.
Soms valt hij gelijk in slaap.

Heeft er ook nog iemand tips over hoelang ik hem het beste kan laten drinken.
Ik heb ook al geprobeerd om hem dan maar aan 1 kant te laten drinken, maar ook dan spuugt hij wel.
Na het spugen wil hij ook zo weer verder drinken aan de andere kant.
En dan spuugt hij de ene keer weer en de andere keer niet.

Ik maak me zorgen omdat ik de hoeveelheid die hij er soms uitspuugt teveel vind.
Donderdag ga ik hem laten wegen, ben benieuwd of hij is aangekomen.

Ook heb ik nog een vraagje over de verschillende houdingen om te voeden.
Ik doe dit zittend, normale manier, of liggend op de zij('s nachts).
Is het erg dat ik die rugby-houding nooit doe?, vind ik namelijk erg ongemakkelijk.

Hopelijk kan iemand mij tips geven.

Alvast bedankt, Jesje.
 
Terug
Bovenaan