Melk en honger

A

Anoniem

Guest
Dag allemaal, daar ben ik weer met een vraag. Ik heb net eens gekeken op de site van het voedingscentrum hoeveel melk kindjes mogen hebben. 300cc zou genoeg zijn voor kindjes tot 4 jaar. Nou dan heb ik wel een probleem denk ik...

Froukje is nu bijna 14 mnd en ik weet niet of het normaal is maar ze heeft de laatste tijd steeds meer honger (op deze leeftijd hebben ze toch geen groeispurt meer?). Ze kan steeds meer op. 's Ochtends word ze een uur vroeger wakker van de honger. Dus geef ik haar ook meer eten. Maar het is niet mijn bedoeling om een dik kind te kweken, dus moet ik haar wel meer eten geven...?
Wat doen jullie als jullie merken dat je kindje nog meer op kan eten als dat ie al doet?

Over de hoeveelheid melk(-procucten): Froukje drinkt nu 's ochtends nog een fles pap. Hierin zit al 270 melk. Omdat ze de laatste dagen vroeger wakker word van de honger heb ik haar gisteren en eergisteren een fles pap gegeven voordat ze ging slapen (ze ligt er normaal tegen 19u in). Eergisteren was dat bijna 150cc dat heel makkelijk naar binnen ging. Gisteren wilde ik kijken hoeveel ze op zou kunnen en heb ik een grote fles van 300cc (net als ontbijt) gemaakt. Rara: Alles op!!!! Dus alweer 270 melk binnen. Dat vond ik toch wel erg veel... Kan dat kwaad?
Normale eetpatroon:
  Ontbijt fles pap: 300cc
  Tegen 11u 2 boterhammen
  15u 200gr fruit
  18u 250gr warm eten.
En sinds 2 dagen dus pap voor het slapen gaan, ik denk dat ik vanavond weer 150cc geef.
(Als ze bij de opvang is krijgt ze 11u warm en 18u brood)
Tussendoor krijgt ze regelmatig drinken aangeboden: water en diksap. Daarvan drinkt ze zeker 200cc op op een dag. Warm eten is 250gr, maar ze zou wel 300 op kunnen. Toetje erna kan ook, maar ja dat is weer een melkproduct. Normaal kreeg ze een beetje melk bij haar warm eten en brood, maar dat schaf ik nu maar af. Froukje had gisteravond zonder moeite 3 boterhammen gegeten (moet zeggen dat de belgische boterhammen wel dun zijn).
Zijn er nog meer van die grote eters of moet ik hier maar eens mee naar het CB (pas een afspraak over ruim 1 mnd).
Groetjes, Esther.

Hey!

Thomas gaat nu juist weer iets minder goed eten eigenlijk. Hij is nu ook 14 maanden.

's morgens: +/- halve boterham en 100 melk, ( voorheen minstens 1 boterham...)
's middags: +/- halve boterham   ( voorheen ook minstens 1 boterham )
's avonds   : Bord warm eten met de pot mee en een toetje
Dan voor het naar bed gaan 150 melk, wil íe persé hebben...

En dan nog de normale tussendoortjes als koekje en fruit en dergelijke, drinken doet ie verder alles wat we hem voorzetten op melk na eigenlijk. Ach hij doet het er prima op heb ik gisteren op het CB gehoord dus hij gaat vanzelf wel weer "normaal" eten denken we dan maar.

Groetjes Marieke

Hoi,

Ik zou niet weten of het kwaad kan om meer dan 300 cc melk te geven. Jamie krijgt ook meer.

Zijn schema is:

sochtends:
2 boterhammetjes (zonder korst)
160 cc melk

tussendoor:
fruit

smiddags:
2 boterhammetjes (zonder korst)
160 cc melk

tussendoor soms wat rozijntjes ofzo.

savonds
warm eten
en een toetje

De hele dag door krijgt hij sap.

Ook een flinke eter dus. Ik heb er nog nooit commentaar op gehad en ik heb met jamie een paar maanden bij een dietiste gelopen. Dus ik denk dat ik het dan toch wel redelijk goed doe.

Wat is de reden dat ze niet zoveel melk meer mogen hebben dan??

Gr. natasja mv Jamie

Kian krijgt ook veel.
Sochtends 200 melk voor de pap
Tussen de middag 200 na z'n broodje
Toetje na het eten
Savonds 200 voor het slapen gaan.
Ik durf die laatste fles er niet af te halen. Hij geniet er nog zo van. En tussen de middag (voor het slapen gaan) ligt ie ook nog zo lekker te lurken.
Acht, hij groeit sneller in de hoogte als in de breedte, dus ik denk dat het geen kwaad kan.
Liefs Nelleke

Hier vond de cb arts het niet erg dat Tijs meer dan 300 cc melkprodukten binnenkreeg, omdat hij 2 flessen aangelengd krijgt.
Tijs zijn schema is als volgt:

ontbijt: 1 snee brood met beleg en daarna een fles opvolgmelk (160 water + 3 schepjes)
tussendoor: fruit en water met een beetje aanmaak (drinkt daarvan meestal 50 a 100 cc)
lunch: 1 snee brood met beleg en bekertje halfvolle melk (ongeveer 100 cc)
tussendoor: 1 biscuitje en 75cc groeifruit aangelengd met 75 cc water (drinkt ie soms leeg, maar meestal minder dan de helft).
diner: warm eten met pot mee met toetje
19.00 u fles opvolgmelk van 160 water en 3 schepjes.

Groetjes,
mv Tijs

poeh ik weet het ook niet.
Mila is geen hele grote eter maar nog wel gek op melk.
ze krijgt ook wel meer als 300 cc binnen.
s,morgens pap van 150 cc,120 cc bij het brood en s,avond voor het slapen gaan 100 tot 120.ook krijgt ze nog een toetje na het eten ....
gr piewie,mv Mila

De reden voor de "limiet" van 300 cc schijnt de hoeveelheid eiwitten te zijn die de nieren niet zo goed kunnen verwerken. Ik zou zelf niet zo'n probleem van die 300 cc maken, mits ze niet naar de 500-600 of nog meer gaan (maar ja wat doe je als je kindje niks anders wil drinken, juist...!).

Dus het blijft toch altijd maar  roeien met de riemen (nou ja het kind) die (dat)  je hebt!

Hier is het overigens geen probleem, Ivar zit juist  vaak aan de lage kant.

Groetjes Jenneke

Kan aan mij liggen he, maar hoezo kunnen die nieren dat niet aan?
Totdat ze 6 maanden zijn krijgen ze een liter melk per dag binnen? Kijk, borstvoeding is in alle hoeveelheden veilig, maar er zijn er ook genoeg die kv krijgen....
Maar goed, zal wel hollandse nuchterheid zijn. Ik zit er vast naast.
Liefs NElleke

Terug
Bovenaan