Melk is toch écht goed.....

Melk is onmiskenbaar gezond voor de mens. De huidige voedingsvoorlichting legt te veel de nadruk op de ‘slechte’ voedingsstoffen in melk en te weinig op de gezonde, essentiële stoffen.

Dat stelt professor Toon van Hooijdonk bij aanvaarding van zijn leerstoel Zuivelkunde aan de Wageningen Universiteit.

Het effect van de goede stoffen in melk weegt zwaarder dat de slechte stoffen zoals verzadigd vet, suiker en zout.
Van Hooijdonk, die de afdeling onderzoek van melkfabrikant Campina leidt, stelt dat er geen sprake van is dat de melkconsumptie door de verzadigde vetten zorgt voor een hoger risico op hart- en vaatziekten. Kennelijk compenseren andere voedingsstoffen in melk dat effect.

Overigens zijn niet alle verzadigde vetten cholesterolverhogend en dus slecht voor de gezondheid, stelt Van Hooijdonk.

Bovendien wordt onder meer op de Wageningen Universiteit gewerkt aan aanpassingen van de genen van koeien om de slechte vetzuren uit te bannen. Hij benadrukt dat deze aanpassing pas zin hebben als niet meer alle verzadigde vetzuren op één hoop worden gegooid.

Nederlanders consumeren over het algemeen voldoende zuivel, maar van Hooijdonk waarschuwt wel dat een dalende zuivelconsumptie een negatief effect kan hebben op de volksgezondheid.

Hij pleit voor een positievere benadering van melk en wil dat het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) de effecten van melk nader onderzoekt.

Bron: gezondheidnet.blog, 12 oktober 2007

Groetjes Debby

Tja, en zo zijn er zat onderzoeken te vinden die dit tegen spreken. En dan heb ik het over de effecten van koemelk op de mens. Laatst las ik een artikel waarin werd gesteld dat het drinken van koemelk door de mens eigenlijk heel onnatuurlijk is. Er  zijn weinig  (geen?)  diersoorten die de melk van een andere diersoort drinkten. Dan kom je  weer terecht op de  bekende discussie  over borstvoeding  vs flesvoeding. Bovendien zogen volwassen dieren ook geen melk meer, dus waarom zouden wij als volwassen mensen nog wel melk moeten drinken?

Ik ben niet deskundig genoeg om welk onderzoek dan ook te beoordelen. Maar het feit blijft dat de meningen en onderzoeken hierover elkaar blijven tegen spreken. En zolang mijn meisje van 5 maanden  10 uur per dag krijst van de buikpijn als ze koemelk krijgt, reageer ik een beetje cynisch als ik dit artikel lees....

Groetjes, Ymke

Ik ben ook blij met weer eens een positief bericht over zuivel. Hier wordt ook dagelijks zuivel gedronken en gegeten. Ik ben altijd al een echt papkindje geweest en Tijs is dat ook.

En inderdaad er zijn steeds meer kindjes met een koemelk allergie. Maar dat geldt voor alle allergiën! Steeds meer kinderen hebben een allergie.

Groetjes,
mv Tijs (allergie vrij)

Sorry hoor, maar zo'n artikeltje is toch niet serieus te nemen?

Een man die werkt voor Campina beweert dat melk goed voor je is...

Tsja, wat denken jullie anders dat hij zou zeggen? Dat koemelk niet zo gezond is voor een mens? Natuurlijk gaat Campina dat niet zeggen. Ik ben trouwens heel erg benieuwd op welk onderzoek deze meneer zich beroept, ik ken het iig niet.

Groetjes,
Helena

quote: debby mv BElanna schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('12-10-2007 17:00:19'));

Hij pleit voor een positievere benadering van melk en wil dat het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) de effecten van melk nader onderzoekt.

Er staat toch duidelijk dat hij het door het rijksinstituut verder onderzocht wil hebben??

ik ben dol op melk en alles wat van melk gemaakt wordt, yohgurt, vla, kaas, yokidrink, chocomel enzovoorts. Dus hoor ik graag goed nieuws over melk!  
Maar ik  heb ook grote twijfels bij een onderzoeker die iets in opdracht van Campina doet, haha! Kan wel zijn dat het RIVM het verder gaat onderzoeken, maar deze uitslag is nu nieuws, en er zullen maar weinig mensen het nieuwe onderzoek van rivm op de voet gaan volgen.

Terug
Bovenaan