Melk na 1 jaar koemelkallergie

<p>Hoi allemaal mijn kleine met koemelkallergie is net 1 geworden. We gebruiken neocate. Deze is tot 12 maanden. Er is wel een versie voor na 1 jaar maar ik heb begrepen dat opvolgmelk niet zo noodzakelijk meer is. Nu wil ik ontbijtpap gaan maken voor hem sochtens van de ah bio fijne granen pap in plaats van zijn flesje die hij sochtends krijgt. Met wat voor melk kan ik dit bereiden? Is kokos of amandel een optie? Of geitenmelk maar dan kan ik een kruisreactie krijgen omdat het op koemelk lijkt. Iemand met hetzelfde???</p><p> </p><p>En voor savonds zoek ik dan ook een pap want voor het slapen krijgt hij er ook 1. Die ochtend pap kan zeker niet voor het slapen he. G</p>
 
Net de verschillende papsoorten geen ervaring. Onze dochter at savonds genoeg dat wij dan geen pap gaven.  Je moet je realiseren dat dierlijk melk (geit etc) in de structuur voor 90% op koemelk lijkt. Onze dochter kreeg daar ook een reactie op. Maar dat zou je moeten testen. Je kunt dus gebruik maken van plantaardige melksoorten. Denk idd dus aan kokosmelk, soja. Kijk wel naar de samenstelling. Kokosmelk bevat namelijk minder eiwitten. Wij compenseren dit door pap met havermout te geven. Er zijn vele websites die kritisch zijn over plantaardig melk en hun ingrediënten. Dat dit niet voedzaam is etc. Echter is de informatie op deze sites vaak achterhaald en hebben producenten de laatste jaren veel aanpassingen gedaan wb vitamines en mineralen. Wel toegevoegd, maarja wij hebben geen andere optie. Ik gebruik altijd de website van AH (wij bestellen daar ook onze boodschappen omdat zij veel opties hebben voor alternatieven dan melk, denk aan plantaardige kaas, spreads) om de ingrediënten te bekijken. Je kunt bij hen als je boodschappen zoekt ook een selectie 'allergie melk' aanzetten. Want in Nederland zit in heel veel producten melk, ook waar je het niet verwacht (ham, kipfilet). En blijf ingrediënten lezen, want een producent veranderd zo de samenstelling, gelukkig niet van het plantaardige melk ?. Waar je je wel bewust van moet zijn is dat niet alle soorten plantaardig melk zich goed laten verwarmen. Schiften dan of lopen uit elkaar. Online kun je hier genoeg informatie over vinden. 
 
Wij lopen bij een diëtist voor koemelkallergie. Ons zoontje word bijna twee. Wij moest over op de neocate junior omdat er geen goede alternatieven zijn. Wij moeten nog nog steeds 300 ml neocate geven voor de voedingsstoffen. 


 
 
Verschilt, wij hebben een poosje havermelk gebruikt voor dr pap. Toen ze ong 1.5 jaar was ging soja goed die heeft ze nog steeds voor de pap. 
 
Mijn zoontje kreeg pepti en ging na een jaar over op soja groei melk. Ik heb vaak havermoutpap met gewone sojamelk gemaakt. Opletten dat het niet al te lang kookt. Het gaat prima en mijn zoon vindt het erg lekker! Vooral met appel en kaneel vindt hij heerlijk! Onze kinderarts raadt rijst-, amandel- en kokosmelk af, omdat daar minder voedingsstoffen in zitten. Aan sojamelk worden meerdere vitamines toegevoegd, die goed zijn voor mensen met een voedselallergie. 
 
Soja kan een optie zijn. Echter zijn sommige kindjes met KMA hier ook in eerste instantie allergisch voor. Dus wees daar allert op. Bij ons ging dit pas later goed. (Heeft met de rijping van de darmen te maken). 
Maar idd, vraag zeker je diëtist om advies. 
 
Bij ons is gezegd tot 2 jaar de pepti voeding te gebruiken 300ml per dag. Zo zie je maar weer dat elke arts wat anders zegt. Wel zijn we begonnen met melk introductie met stappenplan dus uiteindelijk pepti vervangen voor koemelk bij de laatste stap. 
 
Terug
Bovenaan