Melkproductie..?

Lieve dames,

Ik vraag me af of er meer zwangere mama's zijn die al met van die afschuwelijke koffiepads (oftewel: zoogcompressen) rondlopen vanwege flink actieve melkproductie..?

Ik had al in week 18 de eerste verschijnselen van 'lekkage', maar dat was minimaal. Momenteel heb ik die compressen echt nodig wil ik m'n beha's en kleding n beetje netjes houden...

Ik voel me erg goed, dit gedeelte van de zwangerschap. Ben echt de 'stralende zwangere'. Maar lekkende tieten vind ik echt een wat minder sexy aspect van zwanger zijn, hahaha.

Grapte tegen m'n man bij het avondeten: 'zo, nu ga ik als toetje nog even in de wei staan grazen, goed voor de melkproductie' hihihi.

Maar goed, ben blij dat het allemaal werkt...

Hoe is dat bij jullie?

Liefz
Liz
(24 wkn + 5dgn van de eerste)

Hoi Lizzie,

Ik heb het ook, ook al zo vroeg. Het begon eerst met witte korstjes en sinds een week of 3 heb ik echt melkproductie en draag ik van die compressen. Ik ben nu 22 weken.
Die padjes vind ik helemaal niet zo erg. Ik had toch al een voedingsbeha gekocht omdat mijn eigen niet goed meer zaten en als ik ze daarin doe dan zie je er niks van. En met mijn oorspronkelijke cup A is een beetje vulling ook niet erg. Ik heb ook voor het eerst in mijn leven een decollete :)

Enige wat ik lastig vind is 's nachts. Ik ga niet met een bh aan slapen, dan lig ik helemaal niet lekker. 's Ochtends heb ik nu wel meestal opgedroogde plekken in mijn slaapshirt, ik blijf wassen. Heb jij daar al een oplossing voor gevonden? Hoe doen bevallen vrouwen dat die borstvoeding geven?

Groetjes!

Hoi hoi,
Ik heb nog geen last van bovenstaande klachten. Wilde wel even terugkomen op de vraag hoe men het deed na de bevalling en tijdens de bv-periode.
Na de geboorte van mijn zoontje in 2004 heb ik in het begin inderdaad een voedingsbh incl. zoogkompressen gedragen met een hemdje om "lekken" te voorkomen. Op den duur was er geen sprake meer van lekkage. De melkproductie was toen goed afgestemd op de vraag van mijn zoontje (het vraag en aanbod principe) waardoor ik niet meer tussendoor lekte. Het gebruik van zoogkompressen was toen ook niet meer nodig.
Er bestaan zoogkompressen van siliconen; lilly pads. Deze kompressen drukken als het ware de melkkanaaltjes dicht waardoor er geen lekkage zou kunnen onstaan. Ze zijn prijzig, maar ook langdurig te gebruiken. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar weet dat er ergens op dit forum wel ervaringsverhalen staan. Misschien kom je wel via de zoekfunctie bij het bericht (deze functie is zichtbaar als je je hebt ingelogd).
Succes ermee!

Ik kwam er ook deze week achter dat er al melk uit mijn borsten komen. De vorige keer had ik dit ook en toen dacht ik naief dat de borstvoeding dan ook wel zou gaan.
Nou.. wat een ellende. Ik heb mijn dochter 8 wkn gegeven, daarna was ik er helemaal klaar mee. Ik moest afkolven om de productie op gang te brengen, maar dan kwam er bijna niets uit, paar druppels of iets meer.
Ik ga het nu wel weer proberen, maar het moet leuk gaan, anders stop ik er veel eerder mee. Mijn kraamperiode is er wel door beinvloed en dat wil ik niet nog een keer hebben.
Gr. Mamajo (25+1 wkn zw. van nr. 2)

Bij mij komt het ook al op gang, maar ik lek nog niet echt. Bij mij zijn het nog witte 'korstjes' en gelukkig nog geen natte plekken in mijn kleding. Ik heb na mijn vorige bevalling tijdens mijn bv-periode zowel zoogcompressen (AH werkte bij mij het allerbeste) en de LilyPadz gebruikt, maar bij mij was de melkproductie zo enorm dat eigenlijk niets écht goed werkte. In principe werkte de LilyPadz het beste. En ze zijn inderdaad prijzig, maar ik heb de 3 maanden dagelijks (her)gebruikt en ze liggen nu klaar voor ronde 2, dus wat mij betreft was het de investering (€ 20) helemaal waard. Iedere paar dagen een pak zoogcompressen wordt ook prijzig. Succes ermee.
Groetjes, Ruby (27w4d)

Hoi,

Ik heb nu nog geen last, maar kan je wel vertellen hoe ik het heb ervaren na de bevalling. Ik had zowel bij mijn eerste als mijn tweede kindje redelijk veel melk en veel lekkage en heb dus de hele borstvoedingsperiode met voedingbh en zoogkompressen geslapen (4 maanden bij de 1e en 5 maanden bij nr 2)  In het begin met dubbele kompressen en een hydrofiele doek over mijn borsten en vervolgens nog natte plekken in mijn dekbedovertrek. De wasmachine maakte overuren... Twee tot drie dagen na de bevalling krijg je last van stuwing en bij mij liep het gewoon in straaltjes langs mijn borsten. Voordeel daarvan is wel dat de stuwing minder pijnlijk is.
Na een tijdje werd het lekken minder en was een bh met zoogkompressen voldoende.

Groetjes,

Sandra

heyhey meiden,

Wat grappig om te horen dat ik niet de enige ben met lekkageproblemen...
Gelukkig is de productie weer wat afgenomen, kan ik nu zelfs af zonder compressen. Ik blijf het een bijzonder fenomeen vinden hoor, wat er allemaal met je lijf gebeurt, hoe het zich insteld op 'mamma-zijn'.
Enerzijds voel ik me prachtig en vrouwelijk en gezegend dat alles zo 'vlekkeloos'  verloopt, anderzijds is het schokkend om dat groeiende lijf in de spiegel te zien.

Maar ach, we nemen het maar zoals het komt...

Geniet-ze!
liefz
liz
(26 wkn)

Ik "masseer" nu 's avonds onder de douche mijn borsten om er zoveel mogelijk uit te krijgen. Zal wel als risico hebben dat het meer wordt, maar nu heb ik tenminste alleen af en toe een klein vlekje in mijn slaapshirt. Als ik het niet doe heb ik grote natte plekken aan beide kanten :)

Ach ja, hoort erbij, helpt me met "zwanger voelen", ik heb nu ook al een aardig buikje. Ben nu 23 weken!

Terug
Bovenaan