Mening en/of ervaring corona vaccinatie en zwanger

Gezien alle horror verhalen twijfel ik steeds meer om me te laten vaccineren.
Ik heb zelf in juli Corona meegemaakt voor m’n zwangerschap dus en ben nu 14 weken zwanger.
Ik heb dus antistoffen maar een vaccinatie zou me nog meer beschermen. We komen al uit een fertiliteitstraject en tussen de behandelingen door zou zoveel dagen moeten zitten voor de prik en ook m’n partner had zich niet mogen prikken binnen 3 maand na de volgende behandeling (dit ivm koorts en kwaliteit).
Zelf heb ik ook al 2 miskramen meegemaakt en ben voor nu zo opgelucht dat deze ukkie wel lekker en goed groeit.

Ik ben het meest bang voor het horror verhaal van een ontstoken placenta bij amper klachten. Hoezo is een vaccinatie hier meer beschermd tegen? Terwijl je ook Corona kan krijgen met een vaccinatie?

Iemand verhalen/standpunten waarom wel en waarom niet en vanaf wanneer. Ik hoef in die zin niet overtuigd te worden en wil ook niet fel ingaan op een bepaald mening. Ik wil het meenemen met m’n gedachten over een eventuele besluit waarom wel of niet.. alvast bedankt ?
(Dit ligt ook al bij de gynaecoloog;))

Er is hierover al een topic waarin heel veel gedeeld is. Ik zou daar eens op zoeken.

Met een vaccin kan je nog steeds Corona krijgen maar wel minder snel. Daarnaast heb je als zwangere een groter risico om met Corona op de ic te komen. Hoe verder je in je termijn zit hoe groter die kans lijkt me.

Ik kan je hierin alleen vertellen dat ik gevaccineerd ben met 24 en 30 weken zwangerschap. En ik een kerngezonde dochter heb van 9 weken, die het echt super goed doet

Ik heb mijn eerste vaccinatie gehad toen ik 9 weken zwanger was en heb ook de tweede dosis gehad nadien.
Ik twijfelde ook door de verhalen die ik hoorde plus het feit dat wij niet natuurlijk zwanger raakte , wij zijn zwanger door middel van chlomid.
Maar ik ben reuzeblij het gedaan te hebben, ik ben nu bijna 36weken zwanger en ons prutsje is kerngezond ☺️ plus zo geven we ons kindje de kans antistoffen aan te maken tegen corona ☺️

Goede vraag! Ik zit met exact dezelfde vraag.
Ik heb Corona gekregen toen ik 15 weken zwanger was. Ondertussen ben ik 22 weken.
Ik vroeg mij ook af of de antistoffen die ik nu heb bij een eventuele herbesmetting de placenta beschermen? Hoe kan het dat een vaccin dat wel zou doen en de antistoffen na een doorgemaakte infectie niet?
Ook wij zijn dmv fertiliteitstrajecten zwanger mogen raken en zijn dus echt super voorzichtig.
Ik ben heel benieuwd wat jouw gynaecoloog zegt.

Liefs

Tsja, als je al eens corona gehad hebt heb je natuurlijk ook al wat antistoffen, maar ook die immuniteit neemt langzaam af natuurlijk. Een vaccin zou ervoor zorgen dat je antistoffen weer even flink opgekrikt worden zodat je hopelijk beter beschermd bent (in elk geval tegen ernstige ziekte). Of dat ook helpt tegen ontstoken placenta's weet ik niet: volgens mij kwam dat evengoed voor bij vrouwen die een milde infectie doorgemaakt hebben (en dat kan ook na vaccinatie of een eerdere besmetting), sommigen wisten zelfs niet eens dat ze corona gehad hadden, en het is nog een beetje te kortdag sinds het gros van de zwangere (en dus relatief jonge) vrouwen gevaccineerd konden worden om al uitgebreid onderzoek te hebben gedaan aan de placenta's.
Dat ze tot nu toe nog geen gevaccineerden met een dergelijke ontstoken placenta hebben gevonden kan ook komen omdat er (nog) niet genoeg tijd is geweest om dat te onderzoeken bij vrouwen die zowel gevaccineerd zijn als daarna nog een infectie doorgemaakt hebben tijdens de zwangerschap, al is de kans op een dergelijke infectie hopelijk kleiner naarmate je meer bescherming hebt (ofwel via vaccinatie ofwel via doorgemaakte ziekte) tegen het virus. Mogelijk omdat je lijf het virus dan al beter aanpakt voordat het evt bij je placenta terecht komt. Gezien de golf waar we nu in zitten is de kans wel groot dat er snel meer gevacinneerde en vervolgens besmette placenta's onderzocht kunnen worden natuurlijk, meer zieken betekent immers ook meer data over wat de ziekte doet, al moeten we natuurlijk ook nog wachten tot die dames ook bevallen zijn voordat hun placenta's onderzocht kunnen worden. Daarbij is het misschien moeilijk uit te sluiten dat ze voor vaccinatie (het gros dat gevaccineerd is en nu bevalt zal tijdens de zwangerschap gevaccineerd zijn) maar nog wel tijdens de zwangerschap ook al een infectie doorgemaakt hebben.

Hoe dan ook beschermt een booster (/tweede prik omdat je al corona gehad hebt) waarschijnlijk beter dan wanneer je daar niet voor gaat. Zeker gezien boosters ook weer betere bescherming lijken te bieden tegen de omikron variant, waarvan het al helemaal afwachten is wat het doet met zwangere vrouwen. En een vaccinatie is natuurlijk ook planbaar om hopelijk extra bescherming te krijgen, een extra besmetting doormaken is lastiger te plannen en geeft je bovendien mogelijk meteen dat risico op een ontstoken placenta dat je juist probeert te voorkomen.

Verder is het mogelijk dat je als bijwerking van de prik koorts krijgt, maar dat is voor zover ik weet vooral (potentieel) schadelijk in het eerste trimester. Daar ben je nu voorbij, dus als je voor een extra prik gaat zou ik proberen dat nu in het tweede trimester te doen: nu evt koorts niet zoveel meer uitmaakt voor de aanleg van organen en voordat je serieus extra risico loopt op ernstige ziekte vanwege je vorderende zwangerschap. Ik hoop zelf in mijn tweede trimester (gaat morgen in voor mij! ook na miskramen niet vanzelfsprekend) een booster te kunnen krijgen (ben afgelopen zomer gevaccineerd en heb voor zover ik weet geen corona gehad - wel vaak getest).

Hopelijk komt dit niet te zeer over als pushend in een bepaalde richting, dit zijn gewoon mijn overwegingen. Wat je besluit te doen moet je natuurlijk helemaal zelf weten, en wellicht zijn er meer inzichten waar je artsen bijvoorbeeld wel van op de hoogte zijn en ik (nog) niet, daar zou ik meer op vertrouwen dan de overwegingen van iemand op het internet.

Terug
Bovenaan