Mening over naam Salomé?

Ik wil graag jullie meningen over de naam Salomé horen!

Ik zal later in dit onderwerp vertellen waarom ik dit belangrijk vind, maar wil eerst een aantal reacties verzamelen. Het is voor de naamskeuze van onze potentiële dochter. Nu 31 weken zwanger, maar geen geslachtsecho gedaan.
 
Laatst bewerkt:
Dat is toch een super mooie naam!!
Zou niet weten waarom je je dochter die naam niet zou geven.
Heeft nog een mooie betekenis ook. Zoek het maar op
Nou, ik heb nu al bijna een hele dag (zo'n 10 uur!) geduld gehad, dus ik zal maar vertellen waar mijn twijfels vandaan komen.

Ik vind het een prachtige naam, zowel de klank als de betekenis ("vrede"). En de afgelopen maand is dit eigenlijk de enige naam die echt is blijven hangen. Voorheen zweefde er wel af een toe een naam door mijn hoofd, maar dan was ik die een dag of twee later ook weer vergeten. Dus eigenlijk was ik er wel zo als uit om voor deze naam te gaan.

Ik ben zelf een niet-religieuze Surinaamse geboren in Amsterdam met een Arabische naam. Als ik een geloofsachtergrond zou hebben, ligt die meer in de christelijke hoek. Is het wel gepast om een Hebreeuwse naam te kiezen? Mijn moeder heeft het bij mij ook gedaan, een naam kiezen uit een andere cultuur. Ze hoorde de naam wel in de buurt. Na verder onderzoek kom ik erachter dat de naam in Europa vooral gegeven wordt aan meisjes in Spanje en Portugal, vanuit een christelijke traditie. En in Nederland de afgelopen tien jaar ieder jaar weer aan tientallen meisjes wordt gegeven. Al ken ik er geen persoonlijk, dus weet ik niet goed in welke cultuurachtergrond dit gebeurt.

Ik voel me zelf niet per se gebonden om een naam uit een specifieke cultuur of taal te moeten kiezen. Wel ben ik mij bewust van de kracht van traditie en betekenissen die namen kunnen hebben in hun cultuur. Ik zie de manier waarop mensen reageren op mijn naam als ze hem kennen uit hun cultuur (veelal nieuwsgierig,hor kom ik aan die naam, met mij over de betekenis willen praten), omdat ik zelf niet uit dezelfde cultuur kom. Ik hoop dat ik met het kiezen van deze Hebreeuwse naam geen negatieve reacties zal oproepen voor mijn dochter nu en in de toekomst. De oorlog in het Midden-Oosten kan nog zo escaleren. Maar de naam betekent dus "vrede", en daar hoop ik dus ook op.
 
Er zijn een heleboel populaire namen die hun oorsprong vinden in het hebreews (Noah/ Noa, Sem, Levi, en zo kunnen we nog wel even doorgaan), dus ik zou je niet zo’n zorgen maken dat het negatieve reacties oproept. Ik ken ook iemand die zo heet en het komt volgens mij in meer culturen en talen voor. Ik vind het een mooie naam met mooie betekenis.
 
Zonder het jodendom was er ook geen Christendom geweest. Dus dat vind ik een bijzondere gedachten gang. Waarom zou een naam uit het oude testament opeens niet meer kunnen? Koning Salomo stond bekend om zijn wijsheid. Lijkt me zeker een geschikt iemand om een kind naar te vernoemen.
 
Terug
Bovenaan