Meningsverschil opvoeden

hallo, ik heb een vraagje.
Mijn man en ik hebben een heel ander idee van opvoeden. Mijn man is heel streng echt zo van: een kind heeft maar te luisteren. En ik ben meer van : een kind moet ook een eigen mening leren vormen (tot op zekere hoogte dan)
Ik weet dat het heel erg belangrijk is om als ouders als een front tegenover je kinderen te staan. Dus niet allebei wat anders zeggen.
Als mijn man met mijn kind bezig is met straffen bijvoorbeeld bemoei ik me er dan ook niet mee. Maar ik heb hier heel veel moeite mee, ik vind dat ie gewoon te streng is: te lang op de gang laten zitten bijvoorbeeld, of te snel straffen. (niet ernstig straffen me slaan ofzo hoor).
Ik ben meer voor de benadering: veel positiefe dingen zeggen en als ie wat fout doet wel duidelijk maken dat het niet mag en dan als hij het nog een keer doet op de gang zetten. Maar niet te lang.
Zijn er meer ouders die hier mee zitten, of zaten, en hoe hebben jullie het opgelost? Hoop op goede tips, want dat zal een hoop ruzies besparen.

p.s. het onderwerp waar we nu het meeste ruzie over hebben is zijn (niet)zindelijkheid. Hij is nu een paar weken drie en was al vrijwel zindelijk, maar laatste maanden plast ie weer veel in zijn broek. Ik zeg het duidelijk dat het vies is en niet mag, maar mijn man vind dat ie boos moet worden op hem, en doet dat dan ook, als gevolg dat mijn zoontje heel hard gaat huilen, maar nog steeds in zijn broek plast af en toe. Misschien heeft iemand over deze kwestie een tip?
 
Hoi Saskia,

Moeilijke situatie zeg.

En ik vind het moeilijk om me er mee te bemoeien omdat ik niemand wil kwetsen en de situatie natuurlijk niet ken. Maar ik zal je toch mijn mening geven. Hoop dat je het niet verkeerd opvat.

Over op de gang zetten. Dat kan je doen maar jullie kindje is drie dan is maximaal 5 minuten op de gang wel genoeg. Na die tijd is hij allang weer vergeten waarom hij daar zat. Hij word afgeleid en gaat verder.
Het is belangrijk dat je op zijn nivo tegen hem zegt dat iets niet mag en waarom niet. Tuurlijk je moet niet tot in den treuren uitleggen enz maar kort en duidelijk nee dat mag niet we gaan zo eten. Ga je huilen word dan maar boos op de gang en als je klaar bent kom je maar weer binnen.
ALs je straft doe dat dan ook meteen niet tig keer dreigen maar hup daad bij het woord.
Positief gedrag belonen is inderdaad erg belangrijk. Daar leren ze van.
Zelf hou ik helemaal niet van auteritair gedrag van kinderen moeten maar luisteren.

Zindelijk worden. Met boos worden bereik je niets. Je kan beter nagaan waar het vandaan komt dat hij in zijn broek plast. Is er iets spannends gebeurt, is hij ergens van geschrokken, heeft hij iets waar hij bang voor is.
Of wanneer gebeuren de ongelukjes. Soms om de gekste dingen. Vaak zie je dat bij een broertje, zusje, ruzie, spanning als verjaardag en sinterklaas of vakantie. Het is belangrijk dat hij merkt dat jullie niet boos worden als hij een ongelukje heeft.
Stimuleer hem om weer zindelijk te worden door bv een sticker vel op te hangen. Plas je niet in je broek gaan we naar de kinderboerderij of krijg je een klein kadootje.

Zo dit was het sorry erg lang geworden en nogmaals ik wil niemand voor het hoofdstoten.
groetjes joyce
 
Als ik het verhaal van Joyce lees ben ik het daar wel mee eens, dat zijn ook mijn standpunten, maar toch is het geen antwoord op de vraag. Saskia vraagt niet welke straffen wel en niet goed zijn, volgens mij heeft ze dat voor haar zelf ook wel heel duidelijk op een rij, maar gaat het haar er meer om hoe ze de verschillen tussen haar en haar man wat opvattingen over opvoeding betreft wat kan verkleinen. Op zich denk ik dat het erg moeilijk is die verschillen uit de weg te ruimen, aangezien jullie allebei erfelijk 'belast' zijn:)) Jullie hebben waarschijnlijk allebei een ander voorbeeld vanuit huis meegekregen en dit verander je niet een twee drie. Dat is hetzelfde als vragen of iemand zijn karakter even wil veranderen. Op zich is het ook niet erg dat jullie wat verschillend zijn wat opvoeding betreft en als je man een andere straf uitdeelt dan jij hoeft dat geen probleem te zijn, zolang hij maar passend is voor hetgeen er gebeurt is. Elke keer dezelfde straf uitdelen werkt op een gegeven moment toch ook niet meer. En kinderen weten echt vaak wel met wie ze op dat moment te maken hebben en wat ze kunnen verwachten.Het enige belangrijke wat ik je eigenlijk wil zeggen is dat je best kan verschillen, zolang je elkaar maar niet afvalt waar je kind bij is. Maar waarschijnlijk wist je dit al. Ik wens je veel sterkte met het nemen van jullie beslissingen! Gr. Marieke
 
bbedankt voor jullie reacties tot nu toe. was inderdaad de bedoeling dat dit op het peuterforum terecht zou komen, zag net pas dat ik het fout gedaan had. Ik zal het daar nog eens zetten, misschien zijn er nog meer ouders met soortgelijke problemen en hopelijk goede tips
 
Terug
Bovenaan